פצעי לחץ: עלייה דרמטית בשכיחות בישראל

(0)
לדרג

הידעתם? 10-20% מהמנותחים מפתחים פצעי לחץ כתוצאה משכיבה על שולחן הניתוחים מעל לשעתיים; ולא מדובר בנחלתם של קשישים בלבד – גם יולדות, תינוקות ופגים נמצאים בסיכון. כמה נתונים לרגל יום המודעות הבינלאומי לפצעי לחץ (15.11)

מאת: מערכת zap doctors

בעשור האחרון חלה בישראל עלייה משמעותית בשכיחות מקרי פצעי הלחץ בשל הזדקנות האוכלוסייה והעלייה במספר החולים הכרוניים. עם זאת, בניגוד לדעה הרווחת, הסיכון לחלות בפצעי לחץ אינו שמור רק לקשישים, אלא גם ליולדות, לפגים ולתינוקות.

מדוע פצעי לחץ מסוכנים וכיצד הם נוצרים?

בעבר סברו כי פצעי לחץ מתרחשים רק כתוצאה מזרימת דם לקויה, אך עבודת מחקר שהוביל פרופ' עמית גפן מאוניברסיטת תל אביב במשך שני עשורים, הוכיחה כי פצעי לחץ נוצרים כתוצאה מעומס ממושך של משקל הגוף, או של מקור חיצוני, הפוגע בתהליכים חיוניים בתאים. פצעי לחץ נוצרים בתוך עשרות דקות ספורות (כעשרים שלושים דקות בלבד!), אבל לריפויים יידרש זמן רב, וחלקם יביא למוות, כתוצאה מזיהום ואלח דם. המודעות לפצעי לחץ נמוכה וכך גם המודעות למניעה ולטיפול.

 

1 מ-10 אנשים בכיסא גלגלים יסיים את חייו כתוצאה מפצע לחץ. צילום: שאטרסטוק

מהי שכיחות התופעה?

פרופ' גפן, מציין כי: "כשליש מהקשישים הסיעודיים המאושפזים סובלים מפצעי לחץ. כמו כן, 1 מ-10 אנשים בכיסא גלגלים יסיים את חייו כתוצאה מפצע לחץ. למרות היקף התופעה, הנושא לא מקבל מספיק יחסי הציבור ולכן גם לא זוכה לתשומת הלב הראויה ולהקצאת המשאבים הנדרשת. אחת הסכנות הגדולות והבלתי מדוברות היא התפתחות פצעי לחץ ביולדות ובחדרי ניתוח. הלחץ שיוצר המכשור הרפואי על פני עורם של פגים עשוי לגרום לפצעי לחץ. גם תינוקות או ילדים עם פגמים בלב, למשל, שעוברים ניתוחי תיקון מסתמים בהרדמה מפתחים פצעי לחץ. שכיחות פצעי הלחץ הולכת ועולה גם לאור הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בשכיחותן של מחלות כרוניות, כמו השמנת יתר וסוכרת."

כיצד ניתן להימנע מפצעי לחץ?

פרופ' גפן: "כדי להימנע מפצעים אלו נדרשת העמקת מודעות לתופעה ולהיקפה. פעמים רבות מטופלים, בני משפחה ומטפלים לא נענים להנחיות שנותנים להם, כי הם לא מבינים את המשמעות של פצע לחץ. בישראל, לא כל המכשור הרפואי המשמש למניעת פצעים מונע את הבעיה. לעיתים יש שימוש במכשור רפואי שמגדיל הסיכון. הידע של הצוותים הרפואיים לא תמיד מלא ומעודכן ולא תמיד עומדים לרשותם המשאבים".

כמה זמן לוקחת ההחלמה של פצעי לחץ?

פרופ' גפן: "החלמה של פצע לחץ עשויה להתארך שבועות, חודשים ובמקרים קשים לגרום למוות."

פצעי לחץ נוצרים כתוצאה מעומס ממושך של משקל הגוף, או של מקור חיצוני. איור: שאטרסטוק

מה חשוב לדעת בכדי להימנע מהתפתחות פצעי הלחץ?

פרופ' גפן מפרט כמה כללים שחשוב לזכור:

  • יש להקפיד על שינויי תנוחה באופן תדיר ועל שימוש במשטחים תומכים רכים העוטפים את הגוף ושמגנים על האזורים הפגיעים (למשל, האגן והעקבים).

  • יש להימנע משכיבה או ישיבה על משטחים קשיחים (למשל כסאות ושרפרפי פלסטיק לצורך רחצה במקלחת, צפייה בטלוויזיה וכו').

  • יש להקפיד שציוד רפואי הבא במגע עם הגוף בחולה שאינו יכול לדווח על אי-נוחות וכאב (למשל, מסכות חמצן בחולה דמנטי או בהכרה מעורפלת) לא יפעיל לחץ ממושך ויש להשתמש באמצעים מתאימים להגנה על העור.

  • יש להימנע משימוש בבגדים המכילים כפתורים, אבזמים או תפרים עבים באזור הישבן במשתמשים בכיסאות גלגלים שיש להם מגבלת תחושה (למשל לאחר פציעת חוט שדרה).

  • יש לשים לב לכל סימן בצבע, מרקם ו/או טמפרטורת העור באזורים שהיו חשופים ללחץ ולדווח לצוות הרפואי על חשש לפצע לחץ במקרה שהתגלו הסימנים הללו.

  • חולה בסיכון לפצעי לחץ חייב להשתמש באמצעי הגנה מתאימים, ובכלל זה מזרונים, כריות, חבישות מניעה, משטחים תומכים אחרים - ייעודיים למניעת פצעי לחץ, כתלות במצב החולה וההערכה הרפואית. יש להקפיד כי האביזרים שנבחרו יהיו באיכות טובה והשימוש בהם מגובה במחקרים ביו-הנדסיים וקליניים שפורסמו בספרות המדעית והמוכיחים יעילות במניעה.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום