גם הורים זקוקים לפסק זמן

(17)
לדרג

הסעות לחוגים, קניות, נקיונות, כביסות, סידורים ועוד שלל משימות ממלאות לנו את שגרת החיים ולא תמיד מותירות לנו זמן לקחת אוויר ולחשוב על עצמנו. הורים, מתי בפעם האחרונה לקחתם הפסקה ממרוץ החיים המטורף ומצאתם זמן רק לעצמכם? 5 טיפים לאיזון בחיים שכל הורה צריך להפנים

מאת: לאה שטרן

כולנו נמצאים במירוץ החיים היומיומי שאינו נגמר. אנחנו מג'נגלים בין העבודה לבין מטלות הבית, בין הזמן שאנו נמצאים עם הילדים לבין שלל הסידורים הכוללים הסעות, קניות, נקיונות, כביסות ועוד ועוד. לא פלא שאנחנו מוצאים את עצמנו בסוף כל יום מותשים ובלי אוויר.

קצב החיים בעידן המודרני הוא מהיר ותובעני ואנו כל הזמן נמצאים במרדף לנסות למצוא את האיזון בין העבודה לבין הבית. אבל אם נפרוט קצת את מרכיבי האיזון, נראה כי הבית מורכב מכמה תחומים. את מרבית הזמן אנו מקדישים כמובן לילדים; חלק מהזמן אנו מקדישים לזוגיות ולחיי החברה שלנו ולא תמיד אנו מוצאים זמן לעצמנו. כן, רק לנו – בלי אף אחד נוסף. פשוט למלא מצברים. כי בסוף היום, אנחנו אלה שמניעים ודואגים לכל כך הרבה תחומים ואנשים, ולכן זה צריך להיות כמעט טבעי שנדאג גם לעצמנו. אבל בקצב החיים המהיר והתובעני, לעיתים הדאגה לעצמנו נדחקת למקום האחרון.

בהורות המציאותית יש לא מעט רגעי אושר, אך גם רגעי תסכול, התמודדות וקשיים. צילום: שאטרסטוק

אז כיצד מאזנים בין תפקיד ההורות לשאר תחומי החיים? כמה טיפים שכדאי לזכור:

  1. הורות שוחקת – לא קל להיות ההורה המכיל, הקשוב, הרגוע כמו שהיינו רוצים להיות לאורך כל ימי השבוע. זאת משימה לא קלה, ולא פעם אנו פשוט "מאבדים את זה" ומוצאים את עצמנו מתנהגים שונה מההורה שהיינו רוצים להיות. זה טבעי, אנחנו אנושיים. ולכן, חשוב מאוד לייצר רגעים של איוורור, שהם רק עבורנו ומיועדים למילוי המצברים ולאגירת כוחות מחודשים. כך נוכל להיות יותר רגועים ונינוחים בשילוב הכמעט בלתי אפשרי בין כל משימות החיים ונוכל להיות קצת יותר ההורים שאנחנו רוצים להיות. למעשה, רגעי הניתוק הקצרים מההורות דווקא משפרים את תפקודנו ההורי.

  1. מדברים על הקשיים – לא אחת, ובעיקר בעידן הרשתות החברתיות, עלולה להיווצר מראית עין של הורות מושלמת ונטולת קשיים. במציאות האמיתית של חיי היום יום, אין הדבר כך. בהורות המציאותית יש לא מעט רגעי אושר, אך גם רגעי תסכול, התמודדות וקשיים. זה מובן לגמרי, אנחנו חיים בחיים מלאי לחצים ואין ספק כי זה משפיע גם על ההורות, ולכן חשוב שנוכל לדבר על הקושי ושתהיה לנו לגיטימציה לדבר על הצדדים הפחות זוהרים – וכן, כמובן גם לבקש עזרה.

  1. ללא כסף או מאמץ מיוחדים – לא תמיד יש לנו זמן או משאבים להשקיע, לכן יש לגלות יצירתיות. לעיתים הליכה של חצי שעה בפארק, קפיצה לשחייה קצרה בים, או חצי שעה של שקט עם כוס יין במרפסת בשקט, ללא מסכים או הפרעות, ייצרו פסק זמן נהדר. האתגר האמיתי הוא לפנות את הזמן רק עבורנו. מעבר לכך, אין צורך מיוחד בפעילות הכוללת משאבים או מאמץ מיוחד.

החיים הם מה שקורה כאן ועכשיו, ועלינו לעשות את המקסימום כדי ליהנות מההווה. צילום: שאטרסטוק

  1. דוגמא אישית – אנחנו מודל לחיקוי עבור הילדים שלנו. חשוב שהם יראו שאנחנו יודעים גם ליהנות ולא עסוקים כל הזמן רק בעבודה או בדאגה לסובבים אותנו. הרי כאשר יגדלו ויהיו בוגרים, נרצה שגם הם ידעו לחיות חיים מאוזנים ומהנים. ולכן, חשוב שייראו דוגמא אישית באמצעות ההתנהגות שלנו בפועל.

  1. ליהנות כאן ועכשיו – לא פעם אני שומעת הורים שאומרים: "עכשיו יש כמה לנו שנים קשות. אנחנו נהנה בעתיד כשהילדים יגדלו". יש כאן טעות בסיסית. החיים הם מה שקורה כאן ועכשיו, ועלינו לעשות את המקסימום כדי ליהנות מההווה עד כמה שניתן. זאת בהחלט משימה, כמו כל משימות החיים הבאות לפתחנו ועלינו לתת את הדעת לגביהן, ולא לדחותן בביטול.

לסיכום: אין ספק כי החיים המודרניים מעמידים בפנינו אתגר תמידי, בצורך לייצר איזון בין העבודה לבין חיי המשפחה. עלינו להיות מודעים לחשיבות הצורך הזה ולהקפיד על זמן פנוי שהוא רק עבורנו - כי בסוף היום, אנחנו הכוח שמניע את המשפחה.

לאה שטרן – מרצה, מנחת הורים מוסמכת מכון אדלר ובעלת קליניקה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום