סרטן ריאות: טיפול חדשני, תקווה גדולה

(24)
לדרג
תוכן מקודם

פרס נובל הוענק השנה לחוקרים שגילו את המנגנון שהוביל לפיתוח הטיפולים האימונותרפיים, המהווים בשורה של ממש לחולים בסרטן ריאות בשלב 3. סקירה מקיפה של החידושים הטיפוליים, הנותנים תקווה לחולי סרטן ריאה ולבני משפחתם. כתבה לרגל יום המודעות לקידום המאבק בסרטן ריאות (5.11)

רופא אונקולוג
077-2307008 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות, אפשרויות הטיפול בסרטן הריאה מגוונות ורבות. זאת, הודות לפריצות דרך רבות במחקר, שאנו נחשפים אליהן בשנים האחרונות. רק לפני שנים ספורות, האפשרות לטפל במחלה באמצעות טיפולים ביולוגיים מותאמים אישית או באמצעות אימונותרפיה - הרותמת את מערכת החיסון להילחם במחלה - נראתה אפשרות דמיונית.

והנה: לאחרונה זכו בפרס נובל ג'יימס אליסון וטסוקו הונג'ו - החוקרים שגילו את המנגנונים באמצעותם ניתן לשחרר את מערכת החיסון, כדי שהיא תזהה את תאי הסרטן ותתקוף אותם. מדובר בגילוי שהוביל לפיתוח טיפולים אימונותרפיים.

אבחון מוקדם של המחלה מהווה אתגר. צילום: שאטרסטוק

מהו סרטן הריאה? האם מדובר במחלה שניתן לאבחן באבחון מוקדם?

סרטן הריאה הוא למעשה אוסף של מחלות ממאירות שונות. אין ספק שלכל אחת מהן נדרשת אסטרטגיית טיפול שונה. המשותף בין כל המחלות הוא הצורך החיוני לאבחן ולטפל מוקדם במחלה, בעיקר בשלבים בהם הטיפול נועד כדי לנסות לרפא את המחלה (ולא רק להאריך חיים).

אבחון מוקדם של המחלה מהווה אתגר, מאחר שלמחלה בשלביה המוקדמים אין בדרך כלל תסמינים. במקרים רבים, החולים מאובחנים רק לאחר שהמחלה הפכה למחלה מתקדמת ומפושטת בגוף.

מנגד, מחקרים רחבי היקף שנערכו בשנים האחרונות, מצביעים על כך שניתן לבצע בדיקת סקר פשוטה לאוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה - ולאתר את המחלה כבר בשלבים ראשוניים.

מהי בדיקת הסקר לאבחון סרטן ריאות?

מאחר שמרבית מקרי סרטן הריאה הם תוצאה של עישון רב שנים, ניתן לבצע בדיקת הדמיה מסוג CT בקרינה נמוכה, אחת לשנה, לאותם אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון.

מחקרים מראים שאוכלוסייה שתוכל "להרוויח" מבדיקה שנתית כזו הם מעשנים או מעשנים בעבר, בגיל 55 ומעלה שעישנו לפחות 30 שנות חפיסה (כלומר, למשל: חפיסת סיגריות ביום, במשך 30 שנה; או, לחילופין: 2 חפיסות ביום במשך 15 שנה).

 

האם יש מחקר המעיד על יעילות בדיקת הסקר?

בכנס סרטן הריאה העולמי, שנערך לפני מספר שבועות בקנדה, הוצגו תוצאות של מחקר הולנדי-בלגי שנערך לאורך 10 שנים ובחן האם ביצוע בדיקת סקר כזו לאוכלוסייה שבסיכון יוכל לסייע באיתור מוקדם של המחלה ובהקטנה התמותה מהמחלה.

המחקר כלל קרוב ל-16,000 נבדקים - ועולה מהמחקר כי הודות לבדיקה תקופתית של CT בקרינה נמוכה, ניתן לאתר סרטן ריאה בשלבים מוקדמים. בחלק מהמקרים, ניתן לאבחן את המחלה בשלבים המאפשרים ריפוי של ממש מהמחלה - ולהקטין ב-26% את התמותה של גברים מהמחלה; ובכ-40% את התמותה בקרב נשים שעברו את הבדיקה.

זהו המחקר השני בגודלו בעולם, שניסה לבדוק את מידת היעילות של כלי זה, לגילוי מוקדם של סרטן הריאה. קדם לו גם מחקר ה-NLST) National Lung Screening Trial) שנערך בארצות הברית, שתוצאותיו החיוביות הובילו להכללת בדיקת הסקר כחלק מתכנית הביטוח הפרטי בארה"ב. התוצאות בשני המחקרים מעידות על הפחתה ניכרת בתמותה. הגיעה העת לפעול לביצוע תכנית סקר כזו גם בישראל.

מה היו אפשרויות הטיפול במחלה, בשלביה השונים - עד לחידושים הרפואיים מהעת האחרונה?

הטיפול במחלה מהווה אף הוא אתגר משמעותי. לרוב, מחלה מפושטת קשה יותר לטיפול. זאת, על אף טיפולים מצוינים שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות. המטרה של כל רופא היא לאבחן את החולה בשלב מוקדם -  כדי שניתן יהיה לנסות לטפל בו, במטרה להביא לריפוי.

כיום, כשליש מחולי סרטן הריאה של התאים שאינם קטנים (NSCLC) מאובחנים בשלב 3 של המחלה. בשלב זה, הגידול טרם פלש לאיברים מרוחקים וממוקם בריאות, אך גודל הגידול נחשב גדול או מערב את בלוטות הלימפה האזוריות במיצר. רק חלק קטן מהחולים הללו יכולים לעבור ניתוח להסרת הגידול. כמובן, ניתוח הוא האופציה המועדפת. עם זאת, רוב החולים אינם מתאימים לניתוח, בגלל גודל הגידול או מעורבות של בלוטות הלימפה, שאין אפשרות להגיע אליהן בניתוח.

מזה מספר עשורים, חולים אלה מקבלים טיפול אחיד - משלב כימותרפיה וסדרת הקרנות. אלה לא טיפולים קלים, אך הרציונל הטיפולי הוא לתקוף את המחלה בעוצמה מרבית, במטרה לנסות לרפא את החולה.

למעשה, זהו חלון הזדמנויות אחרון, לפני שהמחלה מרחיקה לאברים אחרים בגוף. לכן, יש לנסות לנצל הזדמנות זו. עד היום, בתום טיפול משולב נכון, לחולים לא היה מענה טיפולי נוסף.

מי שלא החלים ממחלתו נותר במעקב בלבד, עד שמחלתו התדרדרה לשלב 4, השלב הגרורתי. הסיבה להמשך מעקב ללא טיפול נובעת מכך שאף טיפול בעשורים האחרונים לא הוכיח יעילות בשימור או שיפור המצב של החולים בשלב 3. לכן, אין תועלת בהוספת רעילות מיותרת לחולים (טיפול כימותרפי נוסף) - רק בשם הרצון לטפל בחולה.

עד לאחרונה, האפשרות התרופתית היחידה היתה כימותרפיה. צילום: שאטרסטוק

מהם החידושים העולים מהטיפול האימונותרפי?

עתה, ממצאי מחקר חדשים שנחשפו בכנס מראים שבפעם הראשונה, טיפול אימונותרפי הצליח להאריך משמעותית את חיי החולים בסרטן ריאה בשלב 3. המחקר בחן את השימוש ב"אימפינזי" (דורבלומאב).

מדובר באימונותרפיה מסוג מעכב PD-L1, המעוררת את מערכת החיסון להילחם בסרטן. אימונותרפיה כבר הוכחה כיעילה בשנים האחרונות, לטיפול בחולי סרטן בשלב הגרורתי, אך אף טיפול אימונותרפי לא הצליח להוכיח עד היום יעילות בשלב מוקדם יותר של המחלה.

המחקר עקב לאורך יותר משנתיים אחרי יותר מ-700 חולים. כל החולים טופלו כנהוג כיום בטיפול המשולב (כימותרפיה וקרינה) ולאחר מכן הם הופרדו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה את הטיפול האימונותרפי והקבוצה האחרת לא טופלה כלל (כמקובל במצב זה, כפי שיפורט להלן).

מדובר במחקר שלב 3 אקראי כפול סמיות (Double Blind). כלומר: הן הנבדקים והן אנשי הצוות אינם יודעים מי מהחולים נמצא באיזו קבוצה. קבוצה אחת קיבלה טיפול אימונותרפי והשנייה קיבלה פלצבו, המדמה את המצב שקיים כיום אחרי כימותרפיה והקרנות (החולים אינם מקבלים טיפול, אלא נשלחים לבתיהם ונמצאים במעקב בלבד; כלומר: הפלצבו אינו כולל שום חומר רפואי פעיל - ומדמה מצב של היעדר טיפול).

המחקר עקב אחרי מצב החולים למעלה משנתיים.

התוצאות הראו השפעה ישירה על הישרדות החולים - ובקבוצת החולים שקיבלו את התכשיר החדש, מעל למחציתם היו עדיין בחיים בתום תקופת המחקר.

הטיפול הפחית את הסיכון להתדרדרות המחלה לשלב הגרורתי ב-47% ואת הסיכון למות ב-32%. תוצאות אלה מרחיבות את האפשרות שהחולים בסרטן ריאה יאריכו חיים. זו ההתקדמות המשמעותית ביותר, מזה שנים רבות, בשלב זה של המחלה. מדובר באבן דרך נוספת, בשורה ארוכה של פריצות דרך בתחום.

תקווה חדשה נוספת, שיצאה מהכנס העולמי, נוגעת גם לחולים בסרטן ריאה מסוג תאים קטנים (SCLC). סוג זה שכיח רק בקרב 15% ממקרי הסרטן מדי שנה ומאפיין אוכלוסייה שעישנה.

מחלה מסוג תאים קטנים קשה לטיפול. עד לאחרונה, האפשרות התרופתית היחידה היתה כימותרפיה. עתה, מחקר שבדק תוספת טיפול באימונותרפיה הנקראת טסנטריק (Tecentriq) לטיפול הכימי הקיים, גילה כי טסנטריק בשילוב כימותרפיה משפרת את שרידות החולים: 12.3 חודש שרידות כוללת ממוצעת עם טסנטריק וכימותרפיה, לעומת 10.3 חודשים עם כימותרפיה בלבד.


לסיכום: אין ספק כי אימונותרפיה הופכת לכלי משמעותי בטיפול במחלת הסרטן. אימונותרפיה נכנסת לשימוש בשלבי מחלה שונים, לסוגי מחלה שונים. מגמה זו תלך ותתרחב בשנים הקרובות. אנו צופים שנדע טוב יותר מה הפרופיל הגנומי של המחלה, המתאים ביותר לטיפולי אימונותרפיה ולמי הסיכוי הגבוה ביותר להגיב לטיפול. כך, ניתן יהיה לטפל בחולים כבר בשלב טיפול או שלב מחלה מוקדם, ככל הניתן.

 

ד"ר עבד אגבאריה הוא מנהל המכון האונקולוגי בבית חולים "אסותא" בחיפה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום