השתלת שיניים ממוחשבת: הדור הבא

(1)
לדרג
תוכן מקודם

פחות כאבים, יותר דיוק ובקרה איכותית - הכירו את הטכנולוגיה החדשה של השתלות השיניים, העושה שימוש בהדמיות ממוחשבות ובהדפסה תלת ממדית, כדי לשפר במידה דרמטית את ניתוחי ההשתלות ולהעלות משמעותית את סיכויי ההצלחה

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה)
077-2313215 (מספר מקשר)

הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מסחרר ומאפשרת לשפר עשרות מונים את הטיפול הרפואי שניתן לכל אחד מאתנו. בשנים האחרונות, פותחו טכנולוגיות חדשניות שמשדרגות את היכולות של רופאים בתחומים רבים, מפחיתות את הכאב הכרוך בטיפולים ומשיגות תוצאות יותר איכותיות. בעשור האחרון, נכנסה לתחום השתלות השיניים טכנולוגיה חדשה הנקראת "השתלה ממוחשבת", אשר מקלה מאוד על הרופאים ומאפשרת טיפול מדויק, מקצועי ונטול סיכונים.

הדמיה תלת ממדית של הלסת. צילום: שאטרסטוק

מהי השתלה ממוחשבת?

ניתן לחלק לשלושה שלבים מרכזיים את תהליך ההשתלה בטכנולוגיה החדשה:

השלב הראשון - בשלב זה, יבוצע צילום CT לחלל הפה של המטופל, ממנו תופק הדמיה תלת ממדית של הלסת. הרופא המטפל עובד עם תוכנת הדמיה, שמאפשרת לתכנן היכן ימוקמו השתלים בצורה מדויקת ויותר ממוקדת. כך, למעשה, הרופא יכול לבחון את היחס בין הלסתות, לבחור את גודל השתלים המתאים ולבדוק האם יש מספיק עצם באזור שבו יוחדרו השתלים, או שיש צורך גם בהשתלת עצם שתתמוך בשתל.

תוכנת ההדמיה מציגה גם מבנים אנטומיים חיוניים (כגון: כלי דם ועצבים). כך, ניתן לבדוק גם את איכות העצם כדי לקבל תוצאות טובות בטווח הקצר והארוך. ההדמיה מסייעת משמעותית לרופאים בתחילת דרכם, שטרם צברו ניסיון רב בהשתלות; וגם מסייעת לרופאים מנוסים, שיכולים לקבל תמונה מקיפה יותר של מצב הפה של המטופל - ובכך לשפר במספר רמות את איכות הטיפול שיעניקו למטופל.

השלב השני - אחרי שהרופא תכנן את השתלים באמצעות תוכנת המחשב, הוא ישלח תבנית של לסת המטופל להדפסה תלת ממדית. תבנית זו מכילה כבר את החורים שדרכם קודחים את השתלים; ולעיתים גם את השתלים והכתרים שישמשו את הרופא בניתוח.

השלב השלישי - זהו שלב הניתוח עצמו, שבו הרופא מניח את התבנית שהודפסה בתוך פיו של המטופל ומבצע את ההשתלה על פיה. התבנית "מתלבשת" על החניכיים של המטופל ומסמנת את המיקומים המדויקים, שבהם צריך לקדוח, כדי להכניס את השתלים בדיוק המרבי, במינימום כאב במהלך הניתוח ואחריו.

כיצד מתבצע ניתוח ההשתלה?

השתלת שיניים כוללת החדרה של שתל - בורג מסגסוגת של טיטניום, שמדמה את שורש השן; וכן הדבקה של כתר זמני שעשוי מאקריל או כתר קבוע העשוי מזרקוניה או חרסינה.

בניתוח "רגיל", ייתכן כי תידרשו לחכות מספר חודשים עד לחיבור הכתרים. לעומת זאת, הדמיה ממוחשבת מאפשרת כאמור להדפיס את הכתרים מבעוד מועד בחלק מהמקרים. וכך, למנוע את הצורך בהמתנה.

ניתוח עם שתל אחד נמשך בדרך כלל סביב חצי שעה, אולם השימוש בהדמיה ממוחשבת עשוי לקצר את הניתוח במידה כלשהי. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית ונחשב פחות מסוכן ופחות כואב מניתוחי שתלים רגילים - הודות ליכולת הרופא להיערך מראש ולהימנע ממגע בעצבים או מפגיעה במבנים האנטומיים הקיימים. כך, ניתן גם להפחית את הטראומה לרקמה המטופלת ולשפר את סיכויי ההצלחה.

משך ההחלמה תלוי בהיקף הניתוח. צילום: שאטרסטוק

מה בנוגע לתהליך התאוששות וההחלמה מהניתוח?

ניתוח להשתלת שיניים נחשב הליך די פשוט וההחלמה ממנו יחסית מהירה. עם זאת, משך ההחלמה תלוי בהיקף הניתוח, בכמות השתלים שהותקנו, בצורך בהשתלת עצם. וכמובן בניסיון והמיומנות של הרופא. כדי להבטיח תוצאות מיטביות, חשוב לבחור ברופא שמוסמך לבצע השתלות וצבר ניסיון מוכח בתחום.

כבר ביום שאחרי הניתוח, ניתן לשוב לפעילות תקינה, אך המטופל צפוי להרגיש רגישות מסוימת, נפיחות או אי נוחות. חשוב להבין כי מדובר בתחושות טבעיות, שנחשבות חלק תקין מתהליך הריפוי של חלל הפה והקליטה של הגורם הזר בתוכו. כדי להבטיח את הצלחת ההליך, חשוב לעקוב במדויק אחרי ההנחיות של הרופא המטפל ולהקפיד על מספר כללים בסיסיים:

נטילת אנטיביוטיקה - להפחתת הסיכון לזיהום בעקבות הניתוח. ההחלטה על נטילת התרופה והמינון תתקבל על ידי הרופא המטפל.

שטיפת הפה - מבוצעת עם חומר חיטוי מיוחד, בתדירות שתיקבע על ידי הרופא המנתח.

מעקב לאחר הניתוח - עליכם לבקר אצל הרופא, כדי להוריד את התפרים במועד שנקבע; ובנוסף, להגיע לביקורות תכופות אצל הרופא המנתח והמשקם.

טיפולי שיננית - מומלץ לבצע ניקוי מעמיק, אחת למספר חודשים. יש לזכור כי השתלים נוטים לייצר דלקת יותר משיניים רגילות. לכן, המלצה זו מקבלת משנה תוקף לאחר ניתוח השתלה.

ניקוי וצחצוח - אחרי הניתוח, יינתנו הנחיות מפורשות, באשר לאופן שבו יש לצחצח את השיניים ולנקות את השתלים. יש לעקוב אחר ההנחיות במלואן ולהשתמש באביזרים המתאימים לניקוי השיניים. ייתכן כי תקבלו אביזרים כאלה מהרופא בתום הניתוח.

לסיכום: מומלץ להשתדל להציל את השיניים הקיימות - ולהימנע מהצורך בשתלים. אם עולה צורך בשתלים, על אף הניסיון להציל את השיניים הקיימות - השתלה ממוחשבת תבטיח תהליך יותר מדויק, איכותי ומוצלח. עם זאת, חשוב שגם המטופל בעצמו ייקח אחריות בתום הניתוח וינקוט בפעולות שיעזרו לשמור על בריאות השיניים, החניכיים והשתלים לאורך זמן.

 

ד"ר יניב מאייר הוא מומחה למחלות חניכיים ורופא בכיר בבית החולים רמב"ם בחיפה; מנהל את המרכז לרפואת חניכיים - פריוסנטר בחיפה.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר כתב zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום