סובלים מגודש באף? יש פתרונות

(15)
לדרג
תוכן מקודם

גודש באף עלול לגרום פגיעה קשה באיכות החיים. התופעה עלולה להתעורר על רקע אלרגיה, סינוסיטיס כרונית, אסתמה והפרעות שינה. במקרים רבים, ניתן להסתפק בתרסיס אף, אך לעתים יש צורך בתרופות עוצמתיות יותר. לאחר התייעצות עם רופא מומחה, ניתן לשקול גם ניתוח

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9977277 (מספר מקשר)

אנשים רבים סובלים מקושי בנשימה אפית או גודש אפי. עם זאת, בניגוד למה שמקובל לחשוב - גודש אפי הוא תופעה העלולה לגרום פגיעה קשה באיכות החיים של הסובלים ממנה.

פעמים רבות, מדובר בסימפטום העלול להיות קשור באלרגיה, סינוסיטיס כרונית, אסתמה והפרעות שינה. לכן, אם הסימפטום נמשך לאורך זמן, יש צורך לערוך בירור רפואי מקיף.

בשנים האחרונות, מחלות אלרגיות הקשורות לדרכי הנשימה (כגון: גודש אפי) הפכו למגיפה של ממש בעולם המערבי, בעיקר בשל זיהום האוויר.

כיום, ברור שאבחון מדויק של הסיבות לתופעה הוא המפתח לפתרון רפואי יעיל. אבחון נכון עשוי "לחסוך" לסובלים מגודש באף סבל ממושך, כתוצאה מהסימפטומים הנלווים לתופעה.

גודש אפי הוא תופעה העלולה לגרום פגיעה קשה באיכות החיים. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות העלולות לגרום לגודש ממושך באף?

קיימות מספר סיבות העלולות לגרום לגודש ממושך באף. כדאי לשים לב לגורמים הבאים:

  • אלרגיה: הסיבה השכיחה ביותר לגודש באף היא דלקת אלרגית של האף. בנוסף, האלרגיה גורמת לנזלת והתעטשויות, גרד באף, בגרון ובאוזניים. המנגנון העומד בבסיס התגובה האלרגית הוא שלאחר חשיפה לאלרגנים נשאפים (כגון: אבק הבית, אבקנים של פרחים, שערות חתול או כלב ועוד) - נגרמת הפעלה של המערכת החיסונית בדרכי הנשימה, המביאה בסופו של דבר לסימפטומים האמורים. מה שעומד בבסיס הסימפטום של הגודש האפי הוא נפיחות של הריריות באף, בעיקר של הקונכיות התחתונות (מדפים ברירית, הנמצאים בקירות הפנימיים-צדדיים של חלל האף). תפקיד קונכיות האף הוא לחמם, להרטיב ולסנן את האוויר שאנו נושמים. במצב בו נוצרת דלקת אלרגית, הרירית של הקונכיות נעשית גדושה - והקונכיות תופחות ומצרות את מעברי הנשימה באף. כך, הדבר גורם לקושי בנשימה דרך האף.

  • רגישות לא אלרגית: סיבה שכיחה נוספת לגודש באף היא דלקת של רירית האף, שלא במנגנון של אלרגיה. התופעה עשויה לנבוע משינויי טמפרטורה, מזג אויר, עייפות, מאמץ פיזי, חשיפה לחומרים מסוימים (כגון: בשמים או חומרי ניקוי), שינויים הורמונליים, שימוש בתרופות וכו'. במרבית המקרים, המנגנון קשור בגירוי של עצבים הנמצאים ברירית האף, המפעילים מנגנון שגורם להתנפחות קונכיות האף ונזלת מימית.

  • בעיה מבנית: כאשר קיימת סטייה של מחיצת האף, העשויה להיות לצד אחד או אפילו לשני הצדדים (כמו האות S) - הדבר עלול לגרום לחסימה של האף ולתחושת "גודש אפי" אצל המטופל.

  • סינוסיטיס כרונית: סינוסיטיס היא דלקת של הסינוסים (מערות האף), חללי אויר הנמצאים סביב האף. אחד הסימפטומים העיקריים של סינוסיטיס הוא גודש אפי, העשוי לנבוע הן מנפיחות של ריריות האף והן מצמיחה של פוליפים באף. לרוב, סינוסיטיס מלווה גם בנזלת או ליחה, כאבי ראש או פנים וירידה בחוש הריח. קיימים גורמים רבים העשויים להשפיע על התפתחות סינוסיטיס. יש להעריך במה מדובר, כדי להחליט מהו הטיפול המתאים.

  • שקד שלישי: בקרב ילדים (ולפעמים גם בקרב מבוגרים) - הימצאות "שקד שלישי" שחוסם את לוע האף היא סיבה נוספת לגודש אפי. שקד שלישי הוא סוג של רקמה, הצומחת בחלל שדרכו עובר האוויר, מהאף אל הגרון (לוע האף). הרקמה זכתה לכינוי "שקד שלישי" בשל צורתה הדומה לשקד. השקד השלישי עלול לגרום לחסימה חלקית או מלאה של החלק האחורי של מעבר האוויר באף וכך ליצור תחושת גודש אפי.

  • גוף זר בתוך חלל האף: גודש באף עשוי להופיע גם כתוצאה מהימצאות גוף זר בחלל האף. התופעה נפוצה בעיקר בקרב ילדים קטנים, הנוטים להכניס דברים שונים ומשונים לתוך האף שלהם. במקרים רבים, מוצאים חלקי צעצועים, חלקי אוכל, חרוזים וכו' בתוך חלל האף. הגוף הזר חוסם את מעבר האוויר. ובנוסף, גורם להתפתחות גודש רירית סביבו, מה שמחמיר את הגודש האפי.

  • הריון: נשים בהריון סובלות פעמים רבות מגודש אפי, כתוצאה משינויים הורמונליים. זוהי תופעה מוכרת ונורמטיבית אצל נשים הרות. בקרב מרבית הנשים, לאחר הלידה הגודש באף יחלוף מאליו.

 

תרסיסים וטיפות אף יכולים לסייע בטיפול נקודתי קצר מועד. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות?

בדלקות אף (אלרגיות ובלתי אלרגיות) - הטיפולים הראשונים שניתן לתת למטופלים, שאינם מצריכים מרשם רופא, הם תרסיסים וטיפות אף מכווצי ריריות. תרסיסים וטיפות אף יכולים לסייע בטיפול נקודתי קצר מועד, עבור הסובלים מהצטננות או התקף אלרגי.

הטיפולים האלה יעילים באופן זמני, אך חשוב לדעת שהטיפול מיועד לפרק זמן קצר:  עד שלושה ימים, לכל היותר. כאשר נוטלים את הטיפולים האלה יותר משלושה ימים, קיימת סכנת התמכרות והחמרה של הגודש באף, מה שמוביל למעגל קסמים בעייתי: שימוש חוזר ונשנה במכווצי הריריות והחמרה של נפיחות הריריות. בנוסף, הטיפול פוגע במבנה ובתפקוד של ריריות האף.

לכן, מטופלים הסובלים מגודש אפי ממושך, עם תסמינים שאינם חולפים - אינם יכולים להסתפק בטיפות אף ותרסיסים, אלא צריכים לגשת לבירור אצל רופא, כדי לאתר את הבעיה, הסיבות שגורמות לבעיה ודרכי הטיפול האופטימליות.

מומלץ להיוועץ עם רופא מומחה לאף אוזן וגרון, שיכול לאבחן בצורה מדויקת את הסיבה לתופעה. יש לבצע הערכה מקיפה של הסימפטומים ובדיקה מקיפה של המטופל, הכוללת בדיקה אנדוסקופית (סיב אופטי) של חלל האף לכל אורכו. ובנוסף, לפי הצורך, גם בדיקות אלרגיה וצילום CT או MRI של האף והסינוסים.

בחלק גדול מהמקרים, טיפול תרופתי ראשוני ומאוד אפקטיבי יכלול תרסיסי אף סטרואידלים (כגון: סטרונאז או נזוקורט) ותרסיסי מי מלח לאף. במקרים מסוימים, כגון סינוסיטיס, ייתכן שיהיה צורך בטיפול אנטיביוטי. במקרים אחרים, ייתכן שיהיה צורך בטיפול בסטרואידים, כדורים, זריקה או טיפול בתכשירים אנטי היסטמיניים. כיום קיימים טיפולים אנטי היסטמיניים אפקטיביים, שאינם גורמים עייפות וישנוניות.

במקרים אחרים, ייתכן שהפתרון יכלול ניתוח. בין הניתוחים האפשריים: ניתוח ליישור המחיצה, ניתוח להקטנת קונכיות האף, ניתוח לכריתת השקד השלישי או ניתוח סינוסים.

פרופ' איתן סודרי הוא מנהל יחידת ניתוחי אף סינוסים ובסיס הגולגולת, במרכז רפואי ע"ש רבין (קמפוס בילינסון).

  • צור קשר
פרופ' איתן סודרי- אף אוזן גרון
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום