כך תבחרו את עדשות המגע המתאימות לכם

(7)
לדרג
תוכן מקודם

עדשות מגע כבר מזמן הפכו לכלי יעיל ופשוט לשיפור איכות חייהם של הסובלים מבעיות ראייה. מה ההבדל בין העדשות הרכות לבין הקשות, ואיך תבחרו את המתאימות ביותר עבורכם? התשובות לפניכם

אופטומטריסט
077-9966233 (מספר מקשר)

ככל שאנחנו מתבגרים, איכות הראייה שלנו יורדת. החדשות הטובות: היום ניתן להיעזר בעדשות עיניים נוחות, המותאמות לאורח החיים ולמצב הראייה האישי, המונעות את הצורך בהרכבת משקפיים. בחירה נכונה של עדשות, יכולה לעשות את ההבדל בין ראייה טובה ונוחות מרבית לבין פגיעה בעיניים. הכתבה הבאה תסייע לכם להבין כיצד לבחור את העדשות הטובות ביותר עבורכם.

 

מה ההבדל בין עדשות רכות לעדשות קשות?

העדשות הרכות מיועדות לרוב האנשים שמרכיבים משקפיים בעלי מספר סטנדרטי - כלומר עד 2 וחצי צילינדר. בשנים האחרונות, חל שיפור עצום באיכות עדשות אלה, לאחר שרוב החברות יצרו עדשות רכות שמעבירות 100 אחוז חמצן. צעד זה גרם לירידה חדה באחוז האנשים שבוחרים בעדשות הקשות, שעד לפני עשור החזיקו ביתרון בולט זה באופן בלעדי.

למעשה, כ-95% מהאנשים שמרכיבים עדשות, מעדיפים להשתמש ברכות, אשר מיועדות גם לעוסקים בספורט. כ-85% מהם בוחרים בעדשות היומיות, בחודשיות או בעדשות מגע המיועדות להחלפה בכל שלושה חדשים.

ואולם, העדשות הרכות אינן מתאימות לכלל האוכלוסייה. כך למשל, הסובלים ממחלות עיניים כמו קרטוקונוס, אנשים בעלי קרנית מעוותת או אלה הנוהגים להרכיב משקפיים בעלי מספר גבוה (מעל 12.00-) אינם יכולים להשתמש בהן. כך גם בעלי צילינדר גבוה מעל 2.50-, אשר עבורם מיועדות העדשות הקשות.

כ-95% מהאנשים שמרכיבים עדשות, מעדיפים להשתמש ברכות. צילום: שאטרסטוק

מהם היתרונות והחסרונות בכל אחד מסוגי העדשות?

באופן כללי, עדשות מגע קשות מתאימות כמעט לכל האוכלוסייה. הבעיה העיקרית נובעת מחוסר הנוחות בעין הכרוך בעת השימוש בהן. בנוסף, הן אינן מיועדות לעוסקים בספורט, ודורשות טיפול קפדני הכולל ניקיון יומי שוטף ואף ניקוי במעבדה אחת לחצי שנה.

לעומת זאת, ייתכן כי העדשות הרכות היומיות יקרות יותר, אך תחזוקן קל יחסית. הן אינן מצריכות ניקוי או טיפול מיוחד, למעט העדשות החודשיות או אלה המיועדות להחלפה בכל מספר חודשים, שעבורן נדרשת תחזוקה קלה. העדשות היומיות מיועדות לזריקה בתום השימוש, והן מתאימות לשימוש גם עבור הסובלים מאלרגיות.

על מה חשוב להקפיד בעת הרכישה?

בעידן הנוכחי, קל מאוד לרכוש עדשות גם באינטרנט וגם ברשתות פארם. ואולם, במקרים כאלה, הרוכש לא תמיד זוכה לקבל הדרכה מתאימה לשימוש נכון. יתרה מכך, הוא לא עובר את הבדיקה הנדרשת לשם התאמת העדשה באופן אישי. לכן, מומלץ להתאים עדשות אצל אופטומטריסט מוסמך מומחה בעדשות מגע שיוכל לבחון את סוג העדשה, את הקימור, את חומר הגלם של העדשה ואת הקוטר הנדרש. כך, יוכל להתאים את המספר בהתאם לבדיקה.

בנוסף, חשוב לעבור צילום קרנית הבוחן את קימורי כלל הקרנית, ולא רק חלק מרכזי שלה, וכן בדיקת מנורת סדק הבוחנת את מצב היובש לצורך התאמה מדויקת ונוחות השימוש בעדשה.

כמו כן, כל מי שרוכש עדשות לראשונה, חייב לעבור הדרכה בנוגע להרכבה וניקיון עדשות המגע. חשוב מאוד ללמוד להרכיב ולהסיר את עדשות המגע באופן עצמאי כבר במהלך השהות בקליניקה.

חשוב לדעת: הרכבת עדשות ללא יעוץ עם אופטומטריסט, וללא הקפדה על כללי הזהירות והטיפול המתחייבים וללא הרכבתן לפי התוקף המצוין, עלולה לגרום לזיהום ואף לנזק לראייה".

כל מי שרוכש עדשות לראשונה, חייב לעבור הדרכה בנוגע להרכבה וניקיון עדשות המגע. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: רוב האנשים הזקוקים למשקפיים יכולים להיעזר בעדשות רכות, המיועדות לשימוש יומי חד פעמי, חודשי או רבע שנתי. חסרונן נובע בעיקר ממחירן היקר. עבור אנשים הסובלים מבעיות או ממחלות עיניים מסוימות, שאינם יכולים להיעזר בעדשות אלה, מומלץ להשתמש בעדשות קשות. מדובר בעדשות פחות נוחות לשימוש אשר נדרשות לתחזוקה רבה יותר. בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם אופטומטריסט מוסמך בטרם הרכישה, על מנת להתאים את העדשות באופן אישי ומדויק. שימוש בעדשות ללא ייעוץ ע"י אופטומטריסט עלול לגרום לנזק.

 

בן חיים מני הוא אופטומטריסט קליני M.s.c.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום