סתימות לבנות: הבחירה האסתטית

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מתביישים לחייך בדייט, בעבודה או מול המראה, מאחר שהפה שלכם "מקושט" בסתימות אפורות ובולטות לעין? יש לנו חדשות טובות בשבילכם, שיגרמו לכם לחייך בפה מלא: סתימות לבנות מחזיקות מעמד שנים ארוכות ושומרות על מראה טבעי ואסתטי

רופא שיניים
077-2307805 (מספר מקשר)

רופאי שיניים השתמשו בעבר בסתימות אפורות, שיצרו מראה מתכתי ובלתי אסתטי, שלא השתלב בצבע הטבעי של השיניים. כיום מציעה רפואת השיניים אלטרנטיבה בצורת סתימות לבנות, היוצרות מראה אסתטי יותר, המשתלב לחלוטין עם הצבע הטבעי של שאר השיניים.

"סתימות לבנות" הן שם כולל לשחזורים אסתטיים בצבע השן, שרופא השיניים מבצע במרפאה.

יש מספר סוגי חומרים של סתימות לבנות. רופא השיניים בוחר באיזה חומר להשתמש, בהתאם למיקום הסתימה וצרכי המטופלים.

 

סתימה אפורה המכונה "סתימת אמלגם" - מכילה כספית ובעלת מראה פחות אסתטי מסתימה לבנה. צילום: שאטרסטוק

ממה עשויות הסתימות הלבנות?

החומרים הנפוצים ביותר לשימוש בסתימות לבנות הם קומפוזיט ויונומר הזכוכית. קומפוזיט הוא חומר מרוכב, בעזרתו ניתן ליצור סתימות אסתטיות, להשלים שיניים ולתקן שיניים קדמיות שנשברו.

היתרון המשמעותי ביותר של קומפוזיט, הוא האפשרות להתאים את צבע הסתימה לצבע השיניים הטבעי של כל מטופל. כך, הסתימה תשתלב עם מראה הפה הכללי, בצורה מושלמת. התאמת הצבע המעולה הופכת את הקומפוזיט לחומר המתאים במיוחד לתיקון שברים בשיניים הקדמיות, מכיוון שאפשר להגיע להתאמה מלאה לצבע השיניים וכך ליצור חיוך מושלם.

ישנם סוגי קומפוזיט שמתאימים לשיניים האחוריות. בעזרת קומפוזיט אחורי ניתן להשלים שיניים ולבצע סתימות לבנות חזקות במיוחד, עמידות לכוח הלעיסה הגדול של השיניים האחוריות.

הקבוצה השנייה של הסתימות הלבנות נקראת יונומר הזכוכית. סתימות מסוג זה מתאימות במיוחד לסתימות בשיניים האחוריות ולטיפול בנגעים אחוריים, שקשה להגיע אליהם. יתרונו הבולט של יונומר הזכוכית הוא בכך שהחומר משמיד את כל החיידקים בסביבתו, מבלי שרופא השיניים צריך לבצע ניקוי מעמיק של העששת ולפגוע בשן הטבעית. כך, זמן הטיפול מתקצר באופן משמעותי, דבר שהופך את החומר לאידיאלי בטיפול בילדים, בשיני חלב ובשיניים קבועות צעירות.

בנוסף, יונומר הזכוכית משחרר פלואוריד באופן טבעי ומחזק את השן מפגיעה עתידית.

במה שונות הסתימות הלבנות מהסתימות האפורות?

השוני הבולט ביותר הוא המראה האסתטי יותר של הסתימות הלבנות, בהשוואה לסתימות האפורות, הנקראות "סתימות אמלגם".

החסרון העיקרי של סתימות אמלגם הוא שהן מכילות כספית, חומר שעלול לגרום לנזק בריאותי, במקרים שבהם הכספית משתחררת מהסתימה. אנשים השוחקים שיניים או חורקים שיניים נמצאים בסיכון גבוה יותר לכך שהכספית תשתחרר מהסתימה. זו הסיבה שמשרד הבריאות ממליץ להימנע מביצוע סתימות אמלגם בילדים עד גיל שש, בנשים בהריון ובנשים מיניקות.

בנוסף, סתימות אפורות אינן מודבקות לחור בשן כמו הסתימות הלבנות, אלא נדחסות לתוך החור. לכן, כדי שהסתימה האפורה תישאר יציבה במקומה צריך להרחיב את חלל החור בשן ולפגוע בחומר שן בריא לחלוטין. לעומת זאת, בסתימות לבנות החומר נדבק לשן. לכן, רק מוציאים את העששת ללא פגיעה בחומר שן בריא. טיפול מסוג זה נקרא טיפול שמרני, השומר על חומר שן בריא ונותן לשן אפשרות לשרוד בפה לאורך זמן רב יותר.

 

למי מתאימות הסתימות הלבנות?

הסתימות הלבנות מתאימות לכולם; כאמור, הקומפוזיט מעניק מראה אסתטי גבוה – לשיניים קדמיות ואחוריות. יונומר הזכוכית מתאים במיוחד לילדים (בשיניים אחוריות), מכיוון שהטיפול מהיר וקצר.

הסתימות הלבנות אינן מתאימות לאנשים עם היגיינת פה ירודה. מטופלים מעשנים ומטופלים הצורכים קפה ויין בכמויות הגדולות מהממוצע, יזדקקו לניקוי והברקת הסתימות מדי-פעם, כדי להעלים את ההכתמה של הסתימות.

 

מהם החסרונות של הסתימות הלבנות?

החיסרון העיקרי של סתימות הקומפוזיט הוא בכך שהן Technique sensitive, כלומר: טכניקת הביצוע מסובכת - וחייבים לבצע את הסתימה "לפי הספר", בצורה מדויקת מאוד. הסתימה לא יכולה להתבצע בנוכחות דם ורוק. לכן, יש להסיר את האבנית מהשיניים ולנקותן על ידי השיננית לפני ביצוע הסתימות הלבנות. סתימות אלה אינן מומלצות אצל מטופלים עם דלקת חניכיים פעילה.

יש צורך ללטש את הסתימות הלבנות פעם בשנה-שנתיים, כדי לשמור על צבע וברק הסתימה.

 

אורך החיים של הסתימות הלבנות תלוי בשמירה על בריאות הפה, כולל ביקורת שנתית אצל רופא שיניים. צילום: שאטרסטוק

מה אורך החיים של הסתימות הלבנות?

כמו בכל טיפול שיניים, אורך החיים של הסתימות הלבנות תלוי מאוד בשאלה: איך המטופלים שומרים על בריאות הפה? ההמלצה היא ללכת לשיננית באופן קבוע, מספר פעמים בשנה, לצחצח שיניים בבוקר ובערב ולבקר אצל רופא שיניים פעם בשנה. אם כל הדברים האלה נעשים היטב, שחזורים אסתטיים עשויים להישמר בפה משך שנים רבות.

 

לסיכום: רפואת השיניים מתקדמת ומתחדשת ללא הרף בשנים אחרונות. לכן, רק טבעי שגם בתחום הסתימות, טיפול השיניים הנפוץ ביותר בעולם המערבי, יחולו התפתחויות ושינויים. הסתימות הלבנות הן הדור החדש של הסתימות. יש להן יתרונות בריאותיים ואסתטיים, הגורמים לרופאי שיניים רבים להציע אותם למטופליהם כברירת מחדל. מטופלים רבים מעדיפים לבחור בסתימות לבנות אסתטיות, על פני הסתימות האפורות.

 

ד"ר מלאכי דניאלי, רופא שיניים DMD.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת .zap doctors

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום