האקמו נלחם בחצבת

(0)
לדרג

הרב חיים קנינג (44) שנדבק בנגיף החצבת ונמצא בסכנת חיים, הועבר מבית החולים זיו בצפת למרכז הרפואי כרמל לקבלת טיפול דחוף במכשיר אקמו. "אם הוא היה מחוסן באופן מלא, כנראה שלא היינו במצב הזה היום", מסביר מנהל היחידה לטיפול נמרץ

מאת: מערכת zap doctors

"חשבנו שכבר שנפטרנו ממחלת החצבת ולצערנו היא חוזרת ומסכנת חיים", כך אמר השבוע ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי כרמל.

בתחילת השבוע הוזעק ד"ר עדן, לבקשת ביה"ח זיו בצפת, כדי להעביר חולה לטיפול יחודי ומציל חיים באמצעות מכשיר האקמו הנמצא בכרמל. החולה, הרב חיים קנינג בן 44, מנהל מוסדות ברסלב בצפת, הועבר במהלך שבוע שעבר מביה"ח זיו בצפת באמצעות ניידת טיפול נמרץ, כשהוא מחובר למכונת אקמו ובליווי רפואי צמוד ליחידה לטיפול נמרץ כללי במרכז הרפואי כרמל. ההערכה היא כי הרב קנינג נדבק בנגיף החצבת במהלך חזרתו מביקור באומן.

ד"ר עדן מסביר כי "חצבת הינה מחלה נפוצה הנגרמת על ידי נגיף מסוג מורביליוירוס (Morbillivirus) התוקף את המערכת החיסונית. חצבת היא המחלה הוויראלית המדבקת ביותר, ואחת המחלות הזיהומיות השכיחות בעולם, גם כיום, עם הימצאו של חיסון יעיל נגד המחלה. בתחילת שנות ה-60 אושר לשימוש חיסון למניעת המחלה. יעילות החיסון אחרי מנה אחת היא 95%, ולאחר שתי מנות, כפי שניתן כיום לילדי ישראל, היא מגיעה ל-99%. חשיבות החיסון היא קריטית", אומר ד"ר עדן, "סיבוכים בזמן מחלת החצבת או לאחריה נפוצים מאוד ומתרחשים בכשליש מהמקרים. המחלה עלולה להסתבך לדלקת ריאות ולסיבוכים נדירים נוספים, כמו דלקת מוח ודלקת של מערכת העצבים המרכזית".

ד"ר עדן (משמאל) וצוות הטיפול הנמרץ ליד מכשיר האקמו. צילום: אלי דדון

חשוב לציין, כי הרב קניג כן חוסן בילדותו נגד החצבת, אולם הוא חוסן רק פעם אחת ולא השלים וקיבל את החצי השני של החיסון ולכן כנראה נדבק בנגיף וחלה. נגיף החצבת גרם לו דלקת ריאות קשה ביותר והדבר היחידי שיכול היה לעזור הוא טיפול באמצעות מכשיר האקמו היחודי.

האקמו היא מכונת לב-ריאה משוכללת, אותה ניתן להפעיל לפרק זמן ממושך. במכשיר נעשה שימוש במקרים ספציפיים, וברובם קיצוניים, כאשר יש צורך לתת לליבו של החולה, או לריאותיו, זמן החלמה לצורך התאוששות. בכל מדינת ישראל ישנם רק מספר מכשירי אקמו בודדים, ובצפון רק הוא קיים בשני מרכזים רפואיים בלבד - במרכז רפואי כרמל וברמב"ם. השימוש במכשיר האקמו התפתח ב-30 השנים האחרונות, ועל פי ה-ELSO (האיגוד העולמי לאקמו), עד היום טופלו בו בכל העולם רק כ-40,000 מבוגרים בלבד לאורך כמעט 30 שנה.

לאחר כשבוע של טיפול במכשיר האקמו, חל שיפור קל במצבו של הרב קנינג, וצוות היחידה לטיפול נמרץ גמל אותו מהמכשיר. כעת, הוא עדיין מאושפז ביחידה, מצבו מוגדר עדיין קשה מאוד והוא מקבל את הטיפול המקצועי והטוב ביותר האפשרי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום