שעירות יתר: מטרד אסתטי, בעיה הורמונלית

(6)
לדרג
תוכן מקודם

שיעור יתר בקרב נשים: מדובר במטרד אסתטי, הנובע מבעיה הורמונלית. במקרה הטוב, טיפולים אסתטיים נותנים פתרון חלקי בלבד - ובמקרה הרע אף מחמירים את הבעיה! מה ניתן לעשות? טיפול הורמונלי מוקדם, ממוקד ומותאם ע"י אנדוקרינולוג, בשילוב טיפול אסתטי - יפתור את הבעיה באופן אפקטיבי

רופאה אנדוקרינולוגית ,מומחית לאנדוקרינולוגיה ילדים
077-2306852 (מספר מקשר)

שיעור יתר (Hirsutism) הוא תופעה הפוגעת באיכות החיים של נשים מגיל העשרה ואילך. נשים אלה מדווחות על בושה לחשוף את גופן בפומבי, פגיעה קשה בדימוי הגוף וקושי בקיום קשר אינטימי. היעדר מודעות - מצד רופאי משפחה - גורם לכך שנערות ונשים הפונות לטיפול, אינן מקבלות מענה נכון. התופעה מחמירה עם השנים.

במה מתבטא שיעור יתר?

ברוב המקרים, שיעור יתר מתבטא בכמות גדולה מהרגיל של שיער פנים, סנטר, צוואר, חזה ובטן, גב עליון ותחתון, ישבן, ערווה ופנים הירכיים. השיער אינו פלומתי, אלא גס ושחור; לעיתים, השיער עלול להיות מלווה באקנה.

לבעיית שיעור היתר נלווית בדרך כלל בעיה במחזור החודשי, המתבטאת במחזור בלתי סדיר או הפסקת המחזור. במקרים נדירים, יש גם פגיעה בפוריות של האשה.

 חוסר איזון הורמונלי. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לשיעור יתר?

יש מספר סיבות לשיעור יתר. הסיבה השכיחה ביותר היא חוסר איזון הורמונלי, עם רמות נמוכות של הורמוני מין נשיים (אסטרוגן); ובמקביל, עלייה של הורמונים אחרים, האחראיים על הפעלת רקמת השחלות, כך שיש עלייה ברמת הטסטוסטרון (הורמון המין הגברי). זו הסיבה להיעדר מחזור אצל חלק מהנשים, הסובלות משיעור יתר.

בחלק מהמקרים, עלולה להתפתח תסמונת שחלה פוליציסטית, המאובחנת באולטרסאונד.

סיבה נוספת היא בעיה גנטית, הגורמת לחוסר איזון של ההורמונים. נטייה זו היא פגם מולד.  במקרים רבים, הבעיה באה לידי ביטוי עם התקרבות האשה לגיל הפוריות. במקרים אלה, האבחנה ההורמונלית חשובה מאוד, מאחר שיש טיפול ספציפי לבעיה הגנטית, עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.

סיבה נוספת, נדירה מאוד: התפתחות של גידול בשחלה או בכל מקום אחר בגוף, המפריש הורמון זכרי.

באיזה גיל יתפתח שיעור יתר?

שיעור מתפתח אצל נערות וגם אצל נשים בוגרות. השיעור מתחיל סביב קבלת המחזור ויופיע כפלומה עדינה בפנים ובלחיים. אם הסיבה לא תאובחן ולא תטופל בהקדם - הפלומה עלולה להפוך לשיער קשה, בדומה לשיער הגוף הגברי.

אבחון וטיפול מוקדם הם המפתח להצלחה! על פי רוב, נשים פונות לרופא המשפחה או לרופא נשים. בחלק מהמקרים, רופאים אלה אינם מבינים כי מדובר בבעיה הורמונלית. גם פנייה לטיפולים כגון: אפילציה או לייזר - לא יניבו תוצאות, כל עוד לא מאובחנת הסיבה  לבעיה.

דוגמה לתוצאות המצערות של היעדר אבחון: נערה בת 16 פנתה לאנדוקרינולוגית, לפני הגיוס לצבא, לאחר שסבלה במשך שנים משיעור יתר וחששה מאוד מחשיפת גופה בפני נערות אחרות, במהלך השירות הצבאי. הנערה קיבלה מחזור בגיל 12 - ומאז לא היה מחזור סדיר. על אף שמחזור בלתי סדיר, בשילוב שיעור יתר, מעידים על בעיה הורמונלית - רופא המשפחה אמר לה שמדובר במצב מקובל בגילה. הרופא לא נתן לה טיפול!

חשוב להדגיש כי אי סדירות מחזור בגיל ההתבגרות אינה נחשבת מצב תקין. מדובר בדעה קדומה: המחזור אמור "להסתדר" במשך 12 החודשים הראשונים של הבגרות.

יש לבצע אבחון הכולל בדיקת דם. צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים בשיעור יתר?

בשלב ראשון, מבצעים אבחון הכולל בדיקות דם: בדיקה של פעילות בלוטת התריס, רמות הורמוני מין נשיים (אסטרוגן) ורמת הורמוני מין גבריים (אמורים להיות גבוהים, אם מדובר בבעיה גנטית). בדיקה נוספת היא אולטרסאונד של הבטן והשחלות. הבדיקות ההורמונליות מאוד מדויקות ועוזרות לתפור "חליפה" טיפולית מתאימה לכל אחת.

הטיפול יינתן על פי האבחון. במקרים בהם מדובר בבעיה גנטית, הטיפול יהיה מתן סטרואידים (כולל קורטיזון). במצבים בהם מדובר בשחלה פוליציסטית, הטיפול יהיה מתן גלולות למניעת הריון, הכוללות הורמון מין אסטרוגני (הגורם לירידה של ההורמונים הבלתי רצויים, הפועלים על השחלה).

במקרה שהאבחון נערך בשלב מוקדם, ניתנת תרופה המחלישה את שורש השיער ומונעת מהפלומה להפוך לשיער עבה חזק. נשים שעושות אפילציה או שעווה (לפעמים פעמיים בחודש) יבחינו  כי הצמיחה של השיער מואטת וכי השיער דליל ובהיר יותר. בנוסף, השיער שנושר מהראש - מתמלא.

תוך כמה זמן ייראו תוצאות הטיפול?

במקרים בהם מדובר באקנה, התוצאות מהירות: תוך חודש האקנה נעלמת ועור הפנים נראה נפלא. משך הטיפול בשיעור היתר הוא לפחות חצי שנה. רואים את התוצאות באופן הדרגתי.  בגפיים, ניתן להבחין מיידית בדילול השיעור; הדילול בשיעור הפנים איטי יותר. המחזור החודשי הופך סדיר תוך חודש - חודשיים.

לסיכום: נשים רבות ברחבי העולם סובלות משיעור יתר. למרות זאת, נשים רבות אינן יודעות כי הפתרון אינו מצוי רק במכונים השונים להסרת שיער - אלא דווקא אצל רופאים אנדוקרינולוגים. חשוב מאוד להתחיל טיפול מהר ככל האפשר, כדי לדכא את זקיק השיער. לכן, ככל שהטיפול מתחיל בגיל צעיר יותר - הסיכוי להצלחת הטיפול עולה.

פרופ' אסתר ליברמן אליצור היא מומחית לאנדוקרינולוגיה וסוכרת; פרופסור חבר בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום