חיסוני השפעת יצאו לדרך

(2)
לדרג

כשמזג האוויר בחוץ עדיין חם, קשה לחשוב על הסתיו והחורף המתקרב - אבל זה בדיוק הזמן לגשת לקופת החולים ולהתחסן מפני מחלת השפעת. בימים האחרונים החלו כל קופות החולים במבצע חיסוני השפעת השנתי ובמשרד הבריאות קוראים לציבור לגשת ולהתחסן

מאת: מערכת zap doctors

עונת חיסוני השפעת 2018-2019 יצאה לדרך ומתן החיסונים לציבור החל בימים האחרונים בכל קופות החולים. המלצת משרד הבריאות, המבוססת על המלצות ארגון הבריאות העולמי (WHO), היא להתחסן נגד מחלת השפעת מדי שנה, עקב השתנות זני מחלת השפעת משנה לשנה. משרד הבריאות ממליץ לברר טלפונית מול קופות החולים השונות לגבי מועדים ומיקום קבלת החיסונים, בטרם פנייה לסניפים.

השנה, בניגוד לשנים קודמות, מציעות קופות החולים חיסון הכולל ארבעה זנים של שפעת (ע"פ המלצת ארגון הבריאות העולמי). לצד התרכיבים בהזרקה, מציעות קופות החולים כמויות קטנות של תרכיב בתרסיס לאף (פלומיסט). משרד הבריאות לא נותן העדפה של תרכיב ספציפי וממליץ לקבל כל תרכיב זמין, כל עוד הוא מותאם למתחסן מבחינת גיל ולרקע הרפואי שלו.

מה ההבדל בין החיסון בתרסיס לאף לבין החיסונים הניתנים בזריקה?

משנת 2003 ועד היום, ניתנו בעולם 125.6 מיליון מנות של חיסון בתרסיס לאף (פלומיסט). בהמלצת משרד הבריאות, בעונת החיסונים הקרובה 2018-2019, ניתן לחסן נגד שפעת בחיסון בזריקה או בתרסיס לאף.

פלומיסט הוא החיסון היחידי הניתן בתרסיס לאף והינו חיסון חי-מוחלש (לעומת החיסונים בזריקה שמכילים תרכיב מומת). חשוב להדגיש כי הנגיפים החיים-מוחלשים אינם גורמים למחלת השפעת. החיסון בתרסיס לאף מיועד לילדים מגיל שנתיים ומעלה ולמבוגרים עד גיל 49.

מדוע פלומיסט לא שווק בישראל ב-3 העונות האחרונות?

בשנתיים האחרונות קבע המרכז לבקרת מחלות האמריקאי כי החיסון בתרסיס היה פחות אפקטיבי נגד זן אחד (H1N1) מתוך הארבעה בהשוואה לחיסון בזריקה. משרד הבריאות הישראלי אימץ את ההחלטה, ולפיכך לא שווק החיסון בתרסיס.

בארצות שונות בעולם, ובראשן אנגליה, המשיכו לתת את פלומיסט כחיסון לשפעת. במהלך השנתיים האחרונות חקרו לעומק קביעה זו ושיפרו את תהליך יצירת החיסון והתאמתו לזנים הצפויים לעונה הקרובה.

בפברואר 2018 אישר המרכז לבקרת מחלות האמריקאי ומצא כי החיסון בתרסיס לאף יעיל. בעקבות כך, משרד הבריאות הישראלי ממליץ בתדריך החיסונים 2018 על חיסון בתרסיס לאף ועל חיסון בזריקה, באותה המידה, כל חיסון עם נתוני הוריות הנגד והאזהרות שלו.

מידע נוסף באתר משרד הבריאות ובקופות החולים השונות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום