פצע סוכרתי: מניעה וטיפול מהיר ימנעו קטיעה

(37)
לדרג

סוכרת היא מחלה אכזרית, העלולה לגרום לפגיעה מתמשכת בכלי דם, המובילה להתפתחות פצעים קשיי ריפוי. מניעה וטיפול מהיר מאפשרים להימנע מכ-40% מקטיעות הגפיים של סוכרתיים. מדריך מקיף: כל החידושים בתחום

מאת: מיכל רבה סבאג

כולנו יודעים כי חמצן חיוני לקיומו של כל תא בגופנו. עם זאת, עובדה פחות ידועה היא כי חמצן הוא אחד הגורמים הקריטיים לריפוי פצעים. לצורך ריפוי פצע "נקי", הגוף זקוק לתוספת של כ-20% חמצן. כשמדובר בפצע מזוהם, הגוף נזקק לתוספת חמצן בשיעור גבוה יותר: כ-50%! בקרב חולי סוכרת, מחסור בחמצן יאריך את זמן ריפוי הפצעים. במאמר זה, נבחן לעומק את נושא הטיפול בפצעים סוכרתיים: מניעה, טיפול וחידושים.

מה שיעור חולי הסוכרת בישראל? כמה מהם מצויים בסיכון לפתח פצע קשה ריפוי?

ישראל ממוקמת במקום ה-38 בעולם במספר הסוכרתיים. על פי נתוני הרישום הלאומי לסוכרת, בישראל חיים כ-550,000 סוכרתיים; 90% מהם חולים בסוכרת מסוג 2.

פצעים קשיי ריפוי נחשבים סיבוך קשה של סוכרת. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, למעלה מ-50% מחולי הסוכרת מסוג 2 בישראל מצויים בסיכון לפתח פצע בכף הרגל.

כרבע מפצעי הסוכרת אינם נרפאים בגלל מורכבות הריפוי. צילום: שאטרסטוק

מהו המנגנון המביא להתפתחות פצע קשה ריפוי?

עם השנים, כאשר הסוכרת אינה מאוזנת, רמות הסוכר הגבוהות בדם פוגעות בכלי הדם הקטנים בגפיים, בעיניים ובכליות. סוכרת גורמת גם לפגיעה בעצבי החישה, תופעה הנקראת נוירופתיה סוכרתית.

בעקבותיה נוירופתיה סוכרתית, רבים מהסוכרתיים אינם מרגישים קור, חום, כוויה, או חדירת גוף זר (כגון: שבר זכוכית), שאנשים בריאים מרגישים היטב. בנוסף, אצל חולי סוכרת עשויים להופיע עיוותים בכפות הרגליים, היוצרים אזורי לחץ שלא היו קודם לכן בכף הרגל הבריאה. עיוותים אלה מסכנים אותם בהיווצרות פצעי לחץ.

לפגיעה בכלי הדם יש משמעות נוספת בקרב סוכרתיים: כאשר מתפתחים פצעים - הפצעים אינם מתרפאים היטב, בגלל הפגיעה בזרימת הדם בכלי הדם הקטנים ברגליים. נוצרת חסימה חלקית עד מלאה של זרימת הדם, אספקת החמצן הירודה לפצע מביאה לכך שגם תאי הדם הלבנים, החיוניים לריפוי, אינם מגיעים עם זרם הדם בכמות מספקת לאזור הפצע.

מאותה סיבה, הפצע עלול להזדהם בקלות, בגלל חדירת חיידקים והקושי של הגוף להילחם בזיהום.

מהם הגורמים המשפיעים על איכות ריפוי הפצעים?

כרבע מפצעי הסוכרת אינם נרפאים בגלל מורכבות הריפוי. על ידי טיפול ראשוני טוב, ניתן למנוע למעלה מ-40% מכריתות הרגליים בסוכרתיים!

גורמים רבים משפיעים על ריפוי פצעים. בין הגורמים המשפיעים: גיל, מצב תפקודי, מחלות נוספות של סוכרתיים, היחלשות המערכת החיסונית, האטה בהתחדשות תאי העור, תזונה, טיפולים תרופתיים, מחסור בחמצן ונעליים לא מתאימות שגורמות לפצעים ומקשות על ההחלמה.

מה כולל תהליך טיפול איכותי בפצע?

תהליך הטיפול כולל: אבחון הפצע והתאמת הטיפול, לפי השלב שבו הפצע מצוי, ביצוע בדיקות מעבדה, התאמת תזונה, שימוש בחבישות ובטכנולוגיות מתקדמות וטיפולים מערכתיים ומקומיים בחמצן.

החידוש האחרון בטיפול בפצעים סוכרתיים: טכנולוגיה קטנה ופורצת דרך לשימוש ביתי, המעשירה את הפצע בחמצן טהור ולחות. הטכנולוגיה מעשירה את הפצע ב-98% חמצן טהור ולחות, המשמשים כמקור אנרגיה לריפוי מהיר.

יעילות הטכנולוגיה הוכחה במחקרים קליניים: לאחר 8 שבועות של טיפול והסרת לחץ מן הפצע, 90% מהכיבים הסוכרתיים החלימו, בהשוואה ל-20% בקבוצת הביקורת. הטכנולוגיה מאושרת על ידי ה-FDA ומשרד הבריאות.

יש לשמור על היגיינת כפות הרגליים, למרות קרם לחות ולהקפיד לנעול נעליים שאינן לוחצות. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן למנוע התפתחות פצעים?

מניעה אכן עדיפה על טיפול בדיעבד. פצעים מעמידים את הסוכרתיים בסכנת חיים. לכן, חשוב למנוע פצעים.

למניעת פצעים בכף רגל סוכרתית, מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:

  • בדיקה ומעקב יום יומי של כפות הרגליים, בפרט בין הבהונות.
  • במקרים בהם יש הפרעה תחושתית, בעיות בזרימת הדם, עיוות בכפות הרגליים או היסטוריה של פצעים - מומלץ להיבדק במרפאת כף רגל, אחת לחודש עד שלושה חודשים.
  • יש להקפיד על איזון הסוכרת על ידי דיאטה מתאימה ופעילות גופנית.
  • בכל עונות השנה, מומלץ להימנע מהליכה ברגליים יחפות.
  • יש לשמור על היגיינת כפות רגליים. מומלץ למרוח תכופות קרם לחות.
  • לבדוק את טמפרטורת המים לפני רחצה.
  • לחתוך ציפורניים בקו ישר.
  • להקפיד להלך בנעלים רחבות ונוחות שאינן לוחצות.

לסיכום: אם הופיע פצע, יש לטפל בו במהירות אצל אנשי מקצוע שזו מומחיותם! פצעים קשיי ריפוי הם "מחלה משפחתית", מאחר שרוב החולים אובדי עצות וזקוקים לעזרה ולתמיכה בטיפול. גם בני המשפחה המטפלים בחולים עם פצעים זקוקים לליווי צמוד, ליידוע בזכויותיהם ולהדרכה יום יומית.

מיכל רבה סבאג היא אחות מומחית לריפוי פצעים ומנהלת שירות "מרפא לפצע".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום