צליאק בילדים: אבחון מוקדם למען בריאות ארוכת טווח

(0)
לדרג

צליאק היא אחת המחלות הכרוניות השכיחות ביותר בילדים – 1 מתוך 100 ילדים יסבול מהמחלה. יום המודעות לצליאק (13.9) הוא הזדמנות טובה לדבר על המחלה, הסימפטומים, תהליך האבחון והטיפול המוקדם

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

מהי מחלת הצליאק?

צליאק היא מחלה אוטואימונית שכיחה הנמשכת לאורך כל החיים ונגרמת על ידי תגובה של המערכת החיסונית לגלוטן, חלבון המצוי בחיטה שעורה ושיפון, דגנים הנפוצים בתפריט האירופאי והישראלי. המחלה יכולה להתבטא בכל גיל כולל תינוקת הנגמלים מהנקה לאחר שגלוטן הוכנס לתזונה, וכן בילדים ומתבגרים. כאשר ילד עם מחלת צליאק אוכל גלוטן המערכת החיסונית שלו מגיבה על ידי פגיעה ברירית המעי הדק.

 

כמה עובדות על המחלה:

  • צליאק היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר הקשורה למזון בילדים באירופה וישראל.
  • צליאק היא אחת המחלות הכרוניות השכיחות ביותר בילדים, בשכיחות של 1 מתוך 100 ילדים.
  • השכיחות בילדים עולה בעשורים האחרונים.
  • כ-80% מהמקרים נשארים לא מאובחנים.
  • למרות שניתן לאבחן ולטפל במחלת הצליאק בקלות ישנו לפעמים איחור של 8 שנים באבחון
  • אבחון וטיפול מוקדם מונע סיבוכים.

 

כאבי בטן הם סימפטום שכיח. צילום: שאטרסטוק

מהי שכיחות המחלה?

מחלת צליאק היא מחלה שכיחה הפוגעת במעי של 1 מתוך 100 ילדים במרבית מדינות אירופה וישראל. בארצות מסוימות השכיחות מגיעה  ל-3 מתוך 100 ילדים, אך מרבית הילדים אינם מאובחנים. אבחון מוקדם בילדים חיוני להבטחת גדילה אופטימלית, התפתחות תקינה וטיפול בסימפטומים של המחלה.

מה עלול לקרות כאשר המחלה איננה מאובחנת?

ישנם סיבוכים רבים כאשר מחלת הצליאק אינה מאובחנת. סיבוכים אלה כוללים: חוסר עלייה במשקל והפרעה לצמיחה לגובה, התבגרות מינית מאוחרת, אנמיה של חסר ברזל, עייפות כרונית, אוסטאופורוזיס ועלייה בסיכון להתפתחות מחלות אוטואימוניות נוספות. חוסר מודעות מספקת למחלת צליאק בקרב רופאים, והאחראים לבריאות הציבור גורם למצב בו החולים המאובחנים מהווים רק חלק קטן מחולי הצליאק.

אתגר משמעותי באבחון מחלת הצליאק נובע מהשונות הרבה בסימפטומים של המחלה ובעוצמתם. במקביל ליצירת תכוניות לאבחון צליאק בילדים עם סימפטומים אופייניים, מומלץ ליצור תכוניות לאבחון צליאק בילדים עם הסתמנות פחות ברורה.

 

מהם הסימפטומים השכיחים של המחלה?

שלשול

כאבי בטן

חוסר שגשוג

עצירות כרונית

ירידה במשקל

אפטות חוזרות בפה

תסמונת טרנר

עצירה בצמיחה לגובה

עלייה באנזימי כבד

איחור בהתבגרות מינית

עייפות כרונית

אנמיה של חוסר ברזל

שינויים בשיניים

בחילות והקאות

מהן קבוצות הסיכון למחלת הצליאק?

צליאק בבני משפחה דרגה ראשונה

סכרת נעורים - סוג I

תסמונת דאון

מחלת תירואיד אוטואימונית

סינדרום על שם ויליאם

מחלת כבד אוטואימונית

מה עוד ניתן לעשות על מנת להגביר את המודעות לגילוי מוקדם?

עמותת צליאק בישראל מצטרפת לאיגודים האירופאים ESPGHAN ו-AOESC, הקוראים לאיחוד האירופאי ולממשלות השונות להפעיל תכנית יעילה לגילוי מוקדם של מחלת הצליאק בילדים. הטענה היא כי על ידי יצירת תכנית אירופאית/ארצית לאבחון מוקדם של צליאק, ניתן יהיה לאבחן ולטפל ובמקביל להוריד את הסיכון לבעיות רפואיות, סיבוכים ולאפשר לילדים לגדול באופן תקין.

  1. מודעות ציבורית גבוהה למחלת צליאק.
  2. מודעות גבוהה של ציבור הרופאים ומערכת הבריאות לסימפטומים למחלת צליאק ולקבוצות סיכון.
  3. יצירת תכנית ארצית לאבחון מוקדם של מחלת צליאק בילדים.

 

52% מהילדים עם צליאק מתקשים להקפיד על דיאטה ללא גלוטן. צילום: שאטרסטוק

מה כולל תהליך האבחון?

אבחון מוקדם של מחלת הצליאק הינו חיוני לבריאות ארוכת טווח וגדילה תקינה. תהליכי האבחון של המחלה הולכים ומשתפרים עם השנים. בשנת 2013, האגף למדיניות רפואית בהסתדרות הרפואית בישראל אף הוציא מסמך ובו הנחיות קליניות עדכניות בנושאי האבחון והטיפול במחלת צליאק בילדים.

בכל הילדים החשודים לצליאק יש לבצע בירור על ידי רופא ילדים וגסטרואנטרולוג ילדים. כמו כן, דרוש מעקב ארוך טווח וגישה לדיאטן/נית קליני/ת לילדים.

מה כולל הטיפול במחלה?

כיום הטיפול היחיד כיום למחלת צליאק הוא דיאטה ללא גלוטן לכל החיים. דרושה הקפדה מלאה על מנת לגרום להעלמות הסימפטומים ומניעת סיבוכים. מכיוון ש-52% מהילדים עם צליאק מתקשים להקפיד על דיאטה ללא גלוטן, על הצוות הרפואי לעקוב מקרוב ולהדריך את החולים על יתרונות ההקפדה על דיאטה ללא גלוטן.

מידע נוסף באתר עמותת הצליאק בישראל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום