סוכרת: נלחמים במחלה ומנצחים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מחלת הסוכרת עברה מהפכה במאה השנים האחרונות: ממחלה חשוכת מרפא, למחלה שאפשר לחיות איתה חיים מלאים - זאת בתנאי שהחולה דואג לשמור על אורח חיים בריא, מקפיד על הטיפול התרופתי שנקבע לו ונמצא במעקב נכון

רופא אנדוקרינולוג
050-7727593

עד לפני מאה שנים מחלת הסוכרת הייתה מחלה חשוכת מרפא, שכן רק בשנת 1921 גילו את הטיפול באינסולין - אך מאותו הרגע השתנה המהלך הטבעי של המחלה וחולים זכו לחיות שנים רבות לצד הסוכרת. עם זאת, במהלך השנים הופיעו תופעות חדשות שלא היו ידועות עד אז לספרות הרפואית: סיבוכי סוכרת מאוחרים, סיבוכים קשים שנגרמים לאיבריים חיוניים כמו פגיעה קשה בעיניים עד לכדי עיוורון, פגיעה קשה ברגליים שמובילה לקטיעת גפיים, אירועים מוחיים ובעקבותיהם שיתוק, פגיעה בלב כמו אוטם שריר הלב ואי ספיקת לב, הפרעות בקצב הלב ומוות מוקדם מסיבוכים אלה. כמו כן, פגיעה בכליות שמובילה לצורך בטיפולי דיאליזה ולעיתים לצורך בהשתלת כליה. משהתבררו סיבוכי הסוכרת הרבים, המטרה של הרופאים הייתה למצוא דרך למנוע אותם, ובכך לא רק להאריך את תוחלת החיים אלא גם לאפשר לחולי הסוכרת איכות חיים טובה.

היום קיימות משאבות אינסולין שמזליפות את האינסולין אוטומטית באופן שמחקה את פעולת הלבלב. צילום: שאטרסטוק

הטיפול באינסולין מסייע בהורדת הסוכר אך בתחילת דרכו הוא גם גרם להיפוגלקימיה, כלומר נפילת סוכר שהובילה לעיתים לנזקים בלתי הפיכים. עד לפני כמה עשרות שנים הטיפול במחלה עדיין היה מוגבל ולמעשה היו רק שתי תרופות לטיפול במחלה. בשנים האחרונות חברות התרופות השכילו להבין שמדובר בשוק ענק, עם כמעט חצי מיליארד חולים בעולם, ולכן השקיעו רבות בפיתוח תרופות וטיפולים חדשניים. האינסולין השתפר והופיעו תרופות וטיפולים רבים שמסוגלים להוריד את רמת הסוכר בצורה טובה בהרבה, זאת מבלי לגרום לנזק ולנפילת סוכר. גם דרך המתן השתפרה, ואם בעבר הזרקת האינסולין הייתה טראומתית והובילה למאבק קשה בעיקר בקרב ילדים, היום מטופלים יכולים להזריק לעצמם את האינסולין בקלות מבלי להרגיש כמעט דבר. היום, אף קיימות משאבות אינסולין שמזליפות את האינסולין אוטומטית באופן שמחקה את פעולת הלבלב. גם בדיקות הסוכר כבר לא דורשות דקירה של האצבע, וישנם אביזרים חדישים שמעניקים אינפורמציה בכל זמן נתון על רמות הסוכר בדם.

היום, בניגוד לעבר, אנו יודעים כיצד להימנע מסיבוכי הסוכרת או לצמצם אותם בצורה משמעותית, ובכך להאריך עוד את חיי החולים וגם לשפר את איכותם. התרופות החדשות מסייעות לירידה במשקל, הן מגנות על הכליות, מורידות את הלחץ דם ומעניקות הגנה ללב, זאת לצד הפחתה של ערכי הסוכר. למעשה, ישנן היום תרופות לסוכרת מסוג 2 שמאריכות חיים ומפחיתות את הסיכון לתמותה מסיבוכי לב ב-38%. גם חולי סוכרת מסוג 1 יכולים היום להרשות לעצמם הרבה יותר מבעבר - אולי הם לא יורשו להיות אסטרונאוטים או טייסים, אבל הם בהחלט יכולים להיות כל דבר שירצו, לחיות לצד הסוכרת ולהצליח בגדול.

אבל צריך לזכור שמחלת הסוכרת במהלכה הטבעי היא מחלה קשה, ואם לא מאבחנים אותה ומטפלים בה היא עלולה לגרום לסיבוכים שפוגעים באיכות החיים בצורה קשה ואף לתמותה מוקדמת. סוכרת היא מחלה שלא מרגישים בה, חולים עם רמת סוכר גבוהה בדם לא ירגישו בכך ולא יתלוננו ולכן רבים אינם יודעים שיש להם סוכרת. על פי ההערכות, בישראל יש כחצי מיליון חולים מאובחנים ועוד כחצי מיליון חולים שאינם מאובחנים עם סוכרת או סוכרת סמויה – כלומר אנשים שהם בדרך לפתח את המחלה.

חשוב כי כל חולה ידע מהם הערכים המומלצים עבורו. צילום: שאטרסטוק

הרופאים כיום יודעים כיצד להילחם במחלה ואיך לנצח אותה, והטיפול אינו דורש מהחולה להיכנס למשטר שהוא לא יכול לעמוד בו. לכל חולה יש מאפיינים שונים ובהתאם להם ערכים המומלצים בהתאמה אישית – ולכן, חשוב כי כל חולה ידע מהם הערכים המומלצים עבורו אחרי הצום, אחרי ארוחה ובבדיקת המוגלובין מסוכרר (A1C) ובכל שלושה חודשים עליו לשאוף להגיע לערכים האלו.

חולים בסוכרת צריכים להקפיד על אורח חיים בריא. הם לא חייבים להירשם לחדר כושר, אבל חשוב לבצע פעילות כלשהי - גם הליכה של עשרים דקות ביום עשויה להספיק. לעיתים מותר גם ליהנות מ"חטאים קטנים", כמו קוביית שוקולד, כמובן בהתאם להמלצת הרופא המטפל. העיקר הוא שהחולים יתמידו באורח חיים בריא ובטיפול התרופתי שהותאם להם - אותו טיפול גם יוריד משמעותית את ערכי הסוכר והוא גם זה שימנע את הסיבוכים הקשים ויסייע להם לחיות את חייהם בבריאות.

פרופ' חוליו וינשטיין הוא מנהל היחידה לטיפול בסוכרת במרכז הרפואי על שם א. וולפסון ורופא בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום