הורה מול מורה: איך נתנהל נכון?

(6)
לדרג

אנשי החינוך שמלמדים את ילדינו מבלים איתם שעות רבות, ולמעשה מהווים דמות סמכותית שאמורה לתת מענה לצרכיהם בכל רגע שאנו לא נמצאים לידם. 7 טיפים: איך לקיים מערכת יחסים טובה עם המורים בשגרה - וכיצד נכון לנהוג ברגעי משבר?

מאת: לאה שטרן

שנת הלימודים עומדת להתחיל בקרוב. גם אנחנו וגם ילדינו נמצאים במתח: אילו ילדים יהיו בכיתה? האם יהיו בכיתה חברים טובים? וכמובן: מי בתפקיד המחנכת או המחנך?

מאחר שהילדים שלנו נמצאים שעות רבות במסגרת בית ספרית, מובן כי חשוב לנו לדעת מי המורה שאחראי/ת על הילד שלנו במהלך היום. למעשה, עבורנו, המורה מהווה סוג של "ממלא/ת מקום" שלנו, ההורים, בשעות הלימודים. חשוב לנו לדעת שהילד שלנו נמצא בידיים בטוחות ושתהיה דמות שתדע לתת מענה לצרכיו השונים, בכל רגע בו אנחנו לא נמצאים לידו.

בבית הספר, אין לנו גישה בלתי מוגבלת למידע אודות הילד שלנו, מדי יום. חלק גדול מהמידע, נקבל באמצעות שיחה עם הילד. לאור התמונה המתקבלת (בתוספת שיחות עם הורים נוספים של ילדי הכיתה), מתקבלת תמונת מצב להערכתנו בנוגע לתפקוד המחנכ/ת או אחד המורים המקצועיים.

מאחר שאנו עלולים לצפות ולהתאכזב, לכעוס או לחשוב שהמורה שגתה, חשוב שניקח בחשבון מספר היבטים, לפני שאנחנו מגבשים החלטה: האם וכיצד עלינו לפעול מול המורה או מול המערכת הבית-ספרית. בכתבה זו, ריכזנו עבורכם - ההורים - שבעה טיפים חשובים, להתנהלות נכונה מול המורים ואנשי החינוך של ילדינו.

 

חשוב שנגיע לשיחה עם המחנכ/ת מתוך מוכנות לשמוע - ולא רק להשמיע. צילום: שאטרסטוק

1. כל הצדדים ממוקדים בטובת הילד - לא תמיד נצליח לראות זאת, אם אנו כועסים או פגועים. עם זאת, חשוב לזכור: טובת הילד משותפת גם להורים וגם לבית הספר. בהחלט ייתכן שהמורה קיבל/ה החלטה שגויה, אך אין לחשוד שהטעות נעשתה באופן מכוון. מדובר בהבנה חשובה, האמורה להיות נקודת מוצא לפני כל שיחה עם המורה או עם כל גורם אחר בבית הספר.

 

2. תקשורת הדדית - חשוב (גם בשגרה השוטפת) לעמוד בקשר, מפעם לפעם, עם המחנכ/ת. חשוב שנשתף אותו/ה מה עובר על הילד שלנו בבית ונשמע על התנהלותו של הילד. ככל שיהיה קשר שוטף עם תקשורת פתוחה, כך ייווצר אמון בינינו ויהיה קל לשתף גם בקשיים או בתסכולים שונים.

 

3. אנושיות - אין הרבה תפקידים שיש בהם אחריות ושליחות, כמו תפקיד ההוראה המורכב והשוחק. עלינו להבין כי המורה, בדיוק כמונו - בשר ודם. גם המורה מתמודד/ת עם אתגרים אישיים רבים, מעבר למקום העבודה (שוב, בדיוק כמו כל אחד מאתנו). בבסיס הפנייה שלנו אל המורה חייב להיות כבוד, מעצם היותו אדם, עוד לפני היותו בתפקיד.

 

4. רק חלק מהתמונה - אנו ניזונים מהמידע שאנו מקבלים מהילד שלנו. למעשה, אנו שומעים את הפרשנות הסובייקטיבית של הילד, לכל נושא. לאור דברי הילד, אנו מגבשים את התייחסותנו. ברור מאליו כי עלינו להאמין לילדינו. עם זאת, אסור לנו לשכוח כי אנו שומעים רק צד אחד על מה שקרה. פעמים רבות, בשיחה עם המחנכ/ת, נוכל לראות את התמונה באופן רחב יותר; ולראות את התנהגות הילד שלנו או את תלונתו, באור אחר. באותו אופן, נוכל - לאחר שראינו את התמונה כולה - להיווכח כי המורה שגה/תה. אם כך יתברר, ברור כי נגבה את התנהגות הילד שלנו.

 

5. ענייניות - אין דבר ש"מפעיל" אותנו יותר מהילדים שלנו, מבחינה רגשית. לפעמים, אנו פגועים וכועסים עבורם. זה טבעי ומובן. עם זאת, חשוב שנגיע לשיחה עם המחנכ/ת מתוך מוכנות לשמוע - ולא רק להשמיע. כך, מתוך נקודת מוצא ששני הצדדים רוצים את טובת הילד, נקשיב ונלמד. בהחלט ייתכן כי נבין את ההתנהלות של המורה ואף נשנה את עמדתנו הראשונית (עמדתנו טרם השיחה).

 

6. דוגמא אישית - כהורים, ההתנהגות שלנו מלמדת את ילדינו, אשר צופים בנו ומחקים את התנהגותנו. לכן, גם אם יש לנו ביקורת, חשוב כי לא נשמיע אותה מול הילד, בוודאי לא במילים בוטות או פוגעות, כנגד הצוות. כהורים, חשוב שנעביר מסר של כבוד לסמכות ולהתנהגות מכבדת בין בני אדם - גם אם כרגע, נקודתית, אין הסכמה. הרי הילד שלנו צריך ללמוד שקונפליקטים פותרים באיפוק ובתקשורת פתוחה.

 

7. להאמין בילד - הרבה פעמים הילד יבקש מאתנו להתערב, או לפתור עבורו קושי מסוים מול המחנכ/ת או אחד המורים. באופן טבעי, ניעתר לבקשה. עם זאת, להבא מומלץ לזכור כי יש כאן התנסות מלמדת עבור הילד. אנו מפתחים כאן יכולת של ילד להתמודד לבד, למצוא פתרון וליישם אותו, מול דמות סמכותית עבורו. לכן, נאמין ביכולותיו ונאפשר לו להתמודד בעצמו עם הסיטואציה. נשוחח אותו, נאפשר לו להעלות רעיונות לפתרונות ונעודד אותו ליישם. כמו תמיד, נהיה רשת הביטחון שלו.

בבסיס הפנייה שלנו אל המורה חייב להיות כבוד, מעצם היותו אדם, עוד לפני היותו בתפקיד. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: לא פשוט לנו, כהורים, לערב עוד דמויות חיצוניות רבות בחינוך הילד שלנו, אך זוהי דרכו של עולם. הילד שלנו עוד יפגוש במהלך חייו שלל מורים, מדריכים, מפקדים ומנהלים. כהורים, נבין כי הילד לומד להתנהל במערכת בית-ספרית ומפתח כישורים הכרחיים להצלחתו בהמשך חייו, במסגרות שונות. נתנהל מול הצוות בערוצי תקשורת פתוחים ומכבדים, ונזכור כי כולם רוצים את טובת הילד שלנו.

 

לאה שטרן היא מרצה, מנחת הורים מוסמכת מכון אדלר ובעלת קליניקה פרטית. 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום