קדחת מערב הנילוס: 3 נפטרו עד כה

(1)
לדרג

עדכון משותף של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות אודות קדחת מערב הנילוס: עד כה דווחו 74 מקרים של הדבקה במחלה, מתוכם 14 מקרים עם תסמינים קשים ו-3 חולים שסבלו ממחלות רקע ונפטרו. התחלואה המוגברת השנה נובעת ככל הנראה משינויי האקלים ומתנאי מזג האוויר הקיצוני

מאת: מערכת zap doctors

המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות יצאו בעדכון משותף אודות קדחת מערב הנילוס, ממנו עולה כי עד כה דווחו למשרד הבריאות 74 מקרים של קדחת מערב הנילוסף, מתוכם ידוע על 14 מקרים עם תסמינים קשים, שני נפטרים קשישים עם מחלות רקע וגבר נוסף שנפטר – חולה סרטן גרורתי בן 61. במקביל, גם באירופה מדווחים על מקרים רבים של קדחת מערב הנילוס, בהן מדינות כמו איטליה עם 183 מקרים ויוון עם 106 מקרים. במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות קושרים את הממצאים גם לשינויי אקלים ולתנאי מזג אוויר קיצוני.

בעקבות ההתראות שהוציא המשרד להגנת הסביבה לרשויות המקומיות בכל הארץ בשבועות האחרונים, בדבר עלייה במספר החולים בקדחת מערב הנילוס והצורך להגביר את הפיקוח, המשרד מפקח על טיפול הרשויות בנושא. ההנחיות לרשויות כוללות ניטור הסביבה, ובמידת הצורך ועל פי הממצאים, טיפול במקום דגירת היתושים, כולל הדברה.

בישראל מופעל מערך בין-משרדי לאיתור נגיף קדחת מערב הנילוס על ידי ניטור הנגיף ביתושים: איסוף היתושים בשדה נעשה על ידי המשרד להגנת הסביבה וזיהוי היתושים ובדיקות הנגיף נעשים במעבדות משרד הבריאות.

בין המועצות והאזורים שבהם נמצאו יתושים נגועים בשבועות האחרונים: מועצה אזורית עמק המעיינות, מועצה אזורית גזר, מועצה אזורית מגילות, מועצה אזורית מטה יהודה, מועצה אזורית מנשה, מועצה אזורית מגידו, מועצה אזורית אלונה, מועצה אזורית גוש עציון, מועצה אזורית הגלבוע, מזכרת בתיה, קיסריה, פרדס חנה-כרכור ורשויות נוספות.

המשרדים מדגישים, כי הימצאות הנגיף בפריסה גיאוגרפית רחבה מצביעה על סבירות גבוהה לנוכחותו באזורים נוספים בארץ – מעבר לאלה שנדגמו, וקוראים לציבור לדווח לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי. באזורים שבהם התגלה נגיף קדחת מערב הנילוס בדגימות שביצע המשרד להגנת הסביבה, מתקיים פיקוח מוגבר בשיתוף רשות הטבע והגנים כדי להפחית ככל האפשר את סיכוי העברת הנגיף לאדם ושמירה על בריאות הציבור.

כדי למנוע התפתחות יתושים, יש לאתר ולטפל בכל מקור מים עומדים בשטחים הפתוחים, בבית ובסביבתו, והציבור הרחב יכול להתגונן מפני העקיצות, בין היתר, באמצעות התקנת רשתות בחלונות ומריחת תכשירים דוחי יתושים.

אירועי אקלים קיצוניים עלולים להגביר את קצב הריבוי של מזיקים שונים וביניהם יתושים ופרוקי רגליים. צילום: שאטרסטוק

החשוד המיידי: שינוי האקלים

במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות מציינים, כי גם באירופה ישנה תחלואה מוגברת השנה, וקושרים בין התפרצות המחלה בעצימות גבוהה גם לשינויי אקלים ולתנאי מזג אוויר קיצוני.

השינויים הסביבתיים והאקולוגיים שמתרחשים כתוצאה משינויי אקלים, עלולים להביא לעלייה בשכיחות של תופעות טבע קיצוניות – כגון בצורות ושיטפונות – תופעות המשפיעות לרעה על האוכלוסיות באזור, בצורת התפרצות מחלות, זיהום מים, פגיעה בתשתית וכו'. אירועי אקלים קיצוניים עלולים להגביר את קצב הריבוי של מזיקים שונים וביניהם יתושים ופרוקי רגליים המשמשים להעברת מגוון מחלות, וכן לשנות את דפוסי התפוצה שלהם. עם המחלות המושפעות משינויי אקלים נמנות: קדחת מערב הנילוס, מלריה, לישמניאזיס, קדחת דנגי ועוד.

יצוין, כי ביולי 2018 עברה החלטת ממשלה במסגרתה המשרד להגנת הסביבה רתם את כל גופי הממשלה להיערכות לשינוי האקלים, והציג עקרונות לתוכנית פעולה לאומית להסתגלות ובין השאר לעניין צמצום פגיעות בנפש, בריאות, כלכלה ותשתיות.

תחלואה בקדחת מערב הנילוס נגרמת על ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות ומועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. אם מתפתחת מחלה היא קלה ומתבטאת בחום ובכאבי ראש ושרירים. במקצת מהחולים המחלה עלולה להסתבך. מאחר שלא קיים חיסון לבני אדם, הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם היא מניעת מפגעי יתושים.

לחצו כאן למידע נוסף על המחלה, דרכי ההתגוננות ומתי יש לפנות למיון?

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום