עלייה ניכרת במספר קורבנות קדחת הנילוס המערבי

(4)
לדרג

משרד הבריאות דיווח אמש (23.8) כי בשבועות האחרונים ישנה עלייה ניכרת בהיקף התחלואה באנשים בישראל ובאירופה. בישראל דווח עד כה על 68 חולים, מהם 14 במצב קשה. שניים נפטרו כתוצאה מסיבוכי המחלה

מאת: יערית טרבלסי כתבת zap doctors

קדחת הנילוס המערבי נגרמת כתוצאה מנגיף, שמועבר לבני אדם ולבעלי חיים על ידי עקיצת יתוש שניזון מעופות נגועים. המחלה נפוצה בארץ מזה שנים רבות, בעיקר בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר, אך במשרד הבריאות מודים כי מספר החולים השנה גבוה משמעותית מהשנים הקודמות וכי עלייה משמעותית נצפתה גם במספר מקרי התחלואה בבעלי חיים.

בבדיקות שקיים בשבועיים האחרונים אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה בשיתוף עובדי משרד הבריאות, התגלו יתושים הנגועים בנגיף במקומות רבים בארץ ובהם: קיסריה, פרדס חנה, בנימינה, מועצה אזורית מנשה, מועצה אזורית מטה יהודה, מועצה אזורית גזר, מזכרת בתיה ורשויות נוספות. משרד הבריאות מוסיף כי הסיכון לסיבוכי המחלה גדול יותר בקרב אנשים מעל גיל 60, חולי סוכרת חולים אונקולוגיים ומושתלי איברים.

רוב האנשים שנחשפים לנגיף כלל אינם מפתחים סימני מחלה. צילום: שאטרסטוק 

תסמיני קדחת הנילוס המערבי

למרות העלייה במספר החולים ובסיבוכי המחלה, חשוב לדעת כי קדחת מערב הנילוס היא בעיקרה מחלה קלה מאוד, שחולפת מאליה כעבור שלושה עד שישה ימים ואינה מדבקת מאדם לאדם. רוב האנשים שנחשפים לנגיף כלל אינם מפתחים סימני מחלה ואצל אלו שכן, סימני המחלה מופיעים בד"כ כחמישה עד 21 ימים לאחר עקיצה ודומים לשפעת: חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים גם בחילות ושלשולים. במקרים נדירים (בכאחוז אחד מהמקרים), עלולה המחלה לגרום לסיבוכים כמו דלקת חדה של המוח, דלקת קרום המוח ולעיתים נדירות אף יותר עלולה המחלה לגרום למוות, בעיקר בקרב אוכלוסיות המוגדרות כקבוצות סיכון.

כיצד להתגונן מפני המחלה?

נכון להיום עדיין אין חיסון כנגד המחלה ולכן ההמלצה של משרד הבריאות ושל המשרד להגנת הסביבה, היא להימנע ככל האפשר מעקיצות יתושים באמצעות התקנת רשתות בחלונות הבית ושימוש בתכשירים דוחי יתושים. עם זאת חשוב לזכור כי מרבית היתושים בארץ אינם נגועים בנגיף ולכן לא כל עקיצה מהווה סיכון להתפתחות המחלה. במקרה של עקיצה יש לנהוג כבכול עקיצה אחרת ובמקרה הצורך, למרוח על המקום תכשיר להרגעת הגרד. במקרה של תגובה אלרגית חריפה, זיהום משני או הופעת סימני המחלה - יש לגשת להיבדק.

מתי מומלץ להגיע למיון?

למיון מומלץ להגיע בכל מקרה של:

  • חום ממושך למשך למעלה משבוע.
  • הקאות מרובות (בעיקר לאחר שתייה).
  • אי מתן שתן במשך למעלה מעשר שעות.
  • נשימות מהירות (מעל 20 בדקה אצל מבוגר, ומעל 40 בדקה אצל ילד).
  • ערפול במצב ההכרה.
  • סנוורים או רתיעה מאור.
  • כאבי ראש חריגים בעוצמתם.

כיצד מטופלת המחלה?

כאמור לרוב המחלה חולפת מעצמה כעבור שלושה עד שישה ימים.

במקרים קשים יותר, מתבצע הטיפול במסגרת אשפוז והוא כולל עירוי נוזלים, תמיכה נשימתית, מניעת זיהומים משניים וטיפול סיעודי.

לדברי ד"ר אורי שלום, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מעבר למקומות שבהם כבר נמצאו יתושים נגועים, ישנו חשש להימצאותם של יתושים נגועים גם באזורים נוספים בארץ. לכן הוא קרא לציבור לפעול להפחתת מספר היתושים על ידי ייבוש מקורות מים בשטחם, בחצרות, בגגות ובמקלטים ולהודיע לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום