תפוזים טובים לעיניים שלכם

(0)
לדרג

אוהבים תפוזים? שימו לב: מחקר חדש מצא כי אכילה יומית של תפוזים, הכוללת לפחות תפוז אחד ביום, עשויה להגן על העיניים מפני ניוון מקולרי גילי - הגורם הנפוץ בעולם לעיוורון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי באלו האוכלים לפחות תפוז אחד ביום נרשמה ירידה של 60% בסיכון להתפתחות ניוון מקולרי גילי לאחר 15 שנים, בהשוואה לאלו שלא אכלו תפוזים.

החוקרים השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסיה שכלל נתונים אודות 2,856 מבוגרים בגילאי 49 שנים ומעלה, אשר סיפקו מידע תזונתי. מבין אלו, 2,037 משתתפים היו במעקב לאחר 15 שנים ונכללו בניתוח להערכת היארעות המחלה העינית.

החוקרים מדווחים כי כל עלייה סטיית תקן אחת בצריכה הכוללת של פלבנואידים לוותה בירידה של 24% בסיכוי לניוון מקולרי גילי.

הימצאות ניוון מקולרי גילי הייתה קטנה בהיקף דומה לכל עלייה של סטיית תקן אחת בצריכת פלבנולים (ירידה של 25% בסיכון) או צריכה כוללת של פלבנונים (ירידה של 23% בסיכון). כל עלייה של סטיית תקן אחת בצריכת Quercetin (פלבונול) לוותה בסיכויים נמוכים יותר לניוון מקולרי גילי מכל-סוג (ירידה של 24% בסיכון).

כאשר החוקרים בחנו באופן ספציפי צריכת תפוזים, הם מצאו כי באלו שאכלו לפחות תפוז אחד בשבוע, אך פחות מתפוז אחד ביום, נרשמה ירידה של 58% בסיכון לניוון מקולרי גילי מכל סוג, בהשוואה לאלו שלא אכלו כלל תפוזים. התועלת הייתה גדולה יותר כאשר לקחו בחשבון מחלה מתקדמת, עם סיכון נמוך ב-92% לניוון מקולרי גילי מאוחר.

החוקרים כותבים כי הם בחנו מוצרי מזון נפוצים המכילים פלבנואידים, דוגמת תה, תפוחים, יין אדום ותפוזים. הנתונים לא העידו על קשר בין מקורות מזון אחרים ובין הגנה על העיניים מפני ניוון מקולרי גילי.

ממצאי המחקר עשויים להעיד כי צריכה רבה של פלבנואידים בתזונה עשויה לשחק תפקיד חשוב במניעת התפתחות והתקדמות ניוון מקולרי גילי.

Am J Clin Nutr. Published online July 6, 2018

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום