קשיים בהנקה: תשובות לשאלות נפוצות

(24)
לדרג

נשים רבות מצפות כי ההנקה תהיה עבורן טבעית, קלה וזורמת, אבל המציאות היא לא תמיד כזאת, בעיקר בשבועות הראשונים. נתקלת בקשיים? כדאי שתדעי כי נשים רבות חוות בעיות בהנקה. קצת סבלנות – וההקלה תגיע. פרויקט מיוחד לרגל שבוע עידוד ההנקה

מאת: שרית שיר, כתבת zap doctors

תמיד חלמת להניק - אבל המפגש הראשוני שלך עם הרך הנולד מסתיים בעלבון צורב ובתחושת אשמה כי התינוק לא גילה התלהבות מההנקה? כדאי שתדעי שנשים רבות מתקשות בימים הראשונים לגלוש לתפקיד המיניקה.

מגוון קשיים ובעיות עלולים להותיר אמא מתוסכלת ותינוק עצבני. המודעות לכך שההנקה אינה חייבת להתחיל כתמונה פסטורלית של אם שלווה ותינוק רגוע - עשויה לעתים לחסוך דמעות רבות.

רינה גנץ, אחות מנהלת סיעוד בטיפת חלב של מכבי שירותי בריאות במודיעין עלית ויועצת הנקה מוסמכת מטעם משרד הבריאות, מספרת על קשיים אופייניים ופתרונם.

עוד לפני שיוצאים הביתה - קשיים התחלתיים

 

"התינוק לא יונק מספיק"

אמהות רבות מודאגות כבר בימים הראשונים אחרי הלידה כי התינוק אינו יונק מספיק ונשאר רעב.

רינה גנץ: "גודל הקיבה של תינוק שאך נולד הוא כזית. בנוסף, גם הקיבה הזערורית הזו עלולה בהתחלה להיות מלאה במי שפיר. לכן, התינוק פשוט לא יחוש רעב. המשמעות היא שבימיו הראשונים הוא זקוק למעט מאד מזון, כדי לשבוע ולספק את צרכיו. בימים הבאים הוא יגדל, וכך גם הקיבה. בהתאם, הוא יחוש רעב וירצה לאכול יותר. לכן, אל תדאגי אם התינוק יונק מעט. בשלושת הימים הראשונים אחרי הלידה הוא מקבל את הקולוסטרום -  נוזל צהבהב וסמיך, שהרכבו מותאם לצרכי התינוק בימיו הראשונים. כמות הקולוסטרום שהגוף מייצר מתאימה ומספיקה בדיוק לקיבת התינוק הקטנטנה".

"הוא כל הזמן ישן ומסרב לאכול. איך הוא יגדל כך?"

רינה גנץ: "התינוק ישן כי הוא עייף מתהליך הלידה ומהגירויים הרבים שסביבו. אבל, מאחר שייצור החלב תלוי בפעולת היניקה, כדאי בכל זאת לעודד את התינוק להתעורר לינוק מדי כמה שעות. הדרך הטובה לעורר תינוק ישנוני היא להצמיד אותו לגופך - עור לעור, ללא בגדים. המגע הבלתי אמצעי עם גופך יעורר אותו ויפעיל אצלו את רפלקס היניקה".

מגוון קשיים ובעיות עלולים להותיר אמא מתוסכלת ותינוק עצבני. צילום: שאטרסטוק

אין כמו בבית? קשיים שמתחילים אחרי היציאה מבית החולים

גם אם צלחתן בשלום את ימי ההנקה הראשונים בבית החולים, לעתים יתחילו להתעורר קשיים עם ההגעה הביתה.

בעיות שעשויות לאפיין אימהות מיניקות ויונקים מתחילים:

 

בעיית פטמה

רינה גנץ: "לעתים התינוק מתקשה בהנקה בשל מבנה הפטמה של האם.

פטמות גדולות: כשהפטמות גדולות מדי, נסי לשנות את תנוחת ההנקה - כך שליונק תהיה גישה מזווית נוחה יותר. אם גם שינוי התנוחה אינו עוזר - ניתן להיעזר בפטמות סיליקון שנצמדות לשד ומחליפות את הפטמה המקורית. פטמות סיליקון הן פתרון מוצלח - עד שהפה של התינוק גדל והוא מצליח לינוק מהפטמה הטבעית של האמא. אם מבנה הפטמה של האמא ממשיך להוות בעיה עבור התינוק - ניתן להמשיך ולהיעזר בפטמות הסיליקון.

פטמות שקועות: אצל נשים מסוימות, נראה כאילו הפטמות שקועות, אך ברגע שהתינוק נצמד לשד ויונק ממנו - הוא מצליח לשאוב את הפטמה החוצה. גם כאשר הפטמות נותרות בשלהן, אינן נשאבות החוצה והתינוק לא מסתדר עם המבנה השקוע - ניתן להצמיד לשד את פטמות הסיליקון שיקלו עליו את מלאכת היניקה".

כשהפטמות סדוקות, פצועות או כואבות, התינוק כנראה יונק מהפטמה ולא מהשד. הבעיה במקרה זה היא כפולה: היניקה אינה יעילה מספיק והתינוק אינו מקבל מספיק חלב. האם סובלת כי העור הרגיש בפטמה נפצע וגורם לסבל וכאבים מיותרים.

"הגורם לכאבים וסדקים בפטמות נעוץ בדרך כלל בכך שהתינוק אינו נצמד בצורה מתאימה  לשד. אם זה המקרה, מומלץ מאוד לפנות ליועצת הנקה, שתבדוק את התנוחה של התינוק וצורת היניקה ותתאים אותן - כך שהתינוק ייצמד לשד ויינק באופן שההנקה תספק אותו ולא תכאיב לך".

גודש בשד: מה ניתן לעשות?

למרות שיטת "ההיצע והביקוש", עליה מבוסס משק החלב של האם, לעתים עלול לקרות מצב של ייצור חלב עודף. לפעמים, בשל הסיבות שהוזכרו לעיל, התינוק אינו מרוקן את החלב באופן יעיל. התוצאה היא אחת: גודש בשד.

רינה גנץ: "אם את חשה גושים ותחושת מלאות בשד, מומלץ להניח על השד קומפרסים קרים או לסחוט מעט חלב, עד שתחושי הקלה. אם הגודש אינו משתחרר, השד מתקשה והופך לאדום וחם ואת מרגישה כאילו יש לך שפעת - כנראה שיש לך דלקת בשד. פני לרופא לקבלת אנטיביוטיקה מותאמת להנקה. עד שתחושי הטבה, הניחי על השד קומפרסים. במקרה זה - קומפרסים חמים.

פטמות סיליקון הן פתרון מוצלח לבעיות פטמה. צילום: שאטרסטוק

כיצד לשון קשורה עלולה להשפיע על אפשרות ההנקה?

תינוקות מסוימים נולדים עם לשון שמחוברת לרצפת הפה, כך שתנועתה מוגבלת - מה שעלול להקשות על ההצמדה של התינוק לפטמה ולפגוע ביעילות ההנקה.

רינה גנץ: "כאשר הצוות בבית החולים מבחין בבעיית הנקה שמקורה בלשון קשורה - ניתן לבצע פרוצדורה לשחרור הלשון, עוד לפני השחרור הביתה. אם יעלו בעיות עם ההנקה בשלב מאוחר יותר, אחרי שהשתחררתם מבית החולים, ומהבדיקה של התינוק על ידי יועצת הנקה או אחות טיפת חלב עולה כי ייתכן ומדובר בלשון קשורה, היא תפנה את היונק/ת והאם לרופא להמשך בדיקה. צורך בהתרת לשון קשורה שנוי במחלוקת בקרב רופאים. במידת הצורך הפעולה מבוצעת אצל רופא מומחה בקהילה".

לסיכום, אומרת גנץ כי: "בכל מה שקשור להנקה, הדבר החשוב ביותר שיש לזכור הוא שבסופו של דבר, זו אמורה להיות חוויה נעימה, טובה ומועילה - הן לאם והן לתינוק. אם את מעוניינת להניק, אבל חווה קשיים, כאבים, תסכולים או תחושות לא נעימות - אל תהססי לפנות ליועצת הנקה או אחות טיפת חלב. בעיות רבות וקשיים שנראים בלתי פתירים, יכולים לקבל מענה פשוט. חשוב לדעת שלכל בעיה יש פתרונות. ייעוץ מקצועי עשוי להוות את כל ההבדל בין הנקה בהנאה לבין הרמת ידיים תוך תחושת תסכול ואכזבה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום