זיהומים בילדות: הישגים נמוכים יותר בביה"ס

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי תלמידים שסבלו מזיהומים בילדות, היו בעלי ציונים נמוכים יותר בבגרותם. כמו כן, נוכחות של מחלה זיהומית שהצריכה ביקור בבית החולים, הייתה קשורה לירידה של 18% בסיכוי לסיים את כיתה ט'

מאת: מערכת zap doctors

זיהומים חמורים בילדות המביאים לאשפוז בבית חולים, קשורים להישגים נמוכים יותר בבית הספר בגיל ההתבגרות - כך עולה ממחקר גדול שנערך באוניברסיטת אורהוס הדנית ופורסם בגיליון יולי של כתב העת Pediatric Infectious Disease Journal (PIDJ).

מהמחקר, בו השתתפו קרוב ל-600,000 ילדים מכל רחבי דנמרק, עולה כי מספר גבוה יותר של אשפוזים עקב זיהומים, נקשר עם הסתברות מופחתת לסיום כיתה ט' וכן עם ציוני מבחנים נמוכים יותר.

מדגם המחקר כלל נתונים ארציים של 598,553 ילדים שנולדו בדנמרק בין 1987 ל-1997, מתוכם 91.5% סיימו את כיתה ט'. החוקרים בדקו שני מדדים של זיהומים בילדות: אשפוז במחלקה לזיהומים בבית החולים – אינדיקציה לנוכחות זיהומים בינוניים עד חמורים; וקבלת מרשם לתרופות אנטי-זיהומיות (כגון אנטיביוטיקה) המהוות טיפול ראשוני בזיהומים פחות חמורים.

שני מדדים אלו נותחו אל מול שני מדדים המשקפים הישגים לימודיים בגיל מאוחר יותר: סיום כיתה ט' וציונים ממוצעים בבחינות בכיתה ט'. עוד מדדים שנלקחו בחשבון היו: הישגי בית הספר, משקל לידה, בריאות נפשית וגופנית, חינוך ההורים ובריאות הנפש.

מתוצאות המחקר ניתן לראות כי נוכחות של מחלה זיהומית שהצריכה ביקור בבית החולים, הייתה קשורה לירידה של 18% בסיכויים להשלמת כיתה ט' (השנה האחרונה לפני בית הספר התיכון בדנמרק). כמו כן, ככל שהתלמיד אושפז יותר בשל זיהומים, כך ירדו סיכוייו להשלים את שנת הלימודים – למשל, ילדים עם 5 זיהומים ומעלה שהיו הזקוקים לאשפוז, היו בעלי סיכוי נמוך יותר ב-38% להשלמת כיתה ט'.

בקרב ילדים שהשלימו כיתה ט', אשפוז בשל זיהומים היה קשור עם ירידה קטנה, אך משמעותית, של ציוני הבחינות הסופיות. קשר זה הושפע מהעיתוי וממספר הזיהומים, עם ההשפעה הגדולה ביותר על ילדים שאושפזו בשנה האחרונה.

נוכחות טיפול ראשוני בטיפול בתרופות אנטי-זיהומיות - המצביע על נוכחות של זיהומים נפוצים ופחות חמורים - לא היה קשור לסיכויי השלמת כיתה ט'. ובאופן כללי, המחקר מצא כי זיהומים פחות חמורים שאינם דרשו אשפוז, לא השפיעו על יכולתם הקוגניטיבית של הילדים.

מחקר זה מתווסף לקבוצה גדולה של מחקרים הבודקים את יחסי הגומלין בין בריאות לחינוך, ומקשרים בין הישגי בית ספר לבין סיכון מוגבר לתופעות לוואי בריאותיות, חברתיות וכלכליות בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מלבד הנזק המוחי שעלול להיגרם על ידי זיהומים חמורים במיוחד, קיימת כיום מודעות גוברת לכך שמגוון רחב של זיהומים עלולים להיות בעלי השפעה על תפקוד המוח. כמו כן, מציינים החוקרים, כי הממצאים מרחיבים את ההבנה לגבי הקשר שבין זיהומים חמורים במהלך הילדות לבין ההישגים הקוגניטיביים בגיל התבגרות.

מקור: Wolters Kluwer Health

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום