בדיקות נוירו-פסיכולוגיות

(2)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: בדיקות נוירו-פסיכולוגיות הן קבוצה של בדיקות לאבחון למגוון שימושים ברפואה

מאת: ד"ר עמית עקירוב 



בדיקה נוירו-פסיכולוגית עשויה לסייע לרופא לזהות בעיות בתפקוד המוח המשפיעות על יכולת הסקת מסקנות, ריכוז, פתרון בעיות וזיכרון. ישנו מגוון רחב של בדיקות נוירו-פסיכולוגיות, כאשר במרבית המקרים משלימים סדרת בדיקות ולא בדיקה יחידה. בדיקות אלו מבוצעות לרוב על ידי פסיכולוגים עם הכשרה מתאימה בתחום.

אופן ביצוע הבדיקה

ישנן בדיקות נוירו-פסיכולוגיות שונות ובחירת הבדיקה נקבעת בכל מקרה לגופו, בהתאם לתפקוד המוחי הספציפי אותו מעוניינים לבחון. הבדיקות נועדו לבחון את הגבולות של הנבדקים ולכן אין צורך להתרגש במידה והבדיקות קשות. מרבית הבדיקות כוללות מענה לשאלות או ביצוע משימות. חלק מהבדיקות מבוצעות במחשב, אחרות באמצעות עט ונייר או חפצים אחרים.

כיצד להתכונן לבדיקה?

יש לדון עם הרופא בכל חשש בנוגע לצורך בבדיקה זו, הסיכונים הכרוכים בבדיקה, אופן ביצוע הבדיקה ומשמעות התוצאות. יש להקפיד לאכול לפני הבדיקה ולישון היטב לפני הבדיקה, מאחר ועייפות או רעב יכולים להשפיע על תוצאות הבדיקה. חשוב לזכור להגיע לבדיקה עם משקפיים או עזרי שמיעה במידה ומשתמשים במכשירים אלו.

מטרות הבדיקה

בדיקות אלו מספקת לרופא תמונה כוללת להערכת טיב תפקוד המוח. הרופא יוכל להתבסס על בדיקות אלו במטרה לבחור את הטיפול הטוב ביותר או תוכנית השיקום המתאימה למטופל. בדיקות אלו מבוצעות בנוכחות מחלות העשויות להשפיע על המוח, דוגמת מחלת אלצהיימר או סוגים אחרים של דמנציה, אירוע מוחי, טרשת נפוצה, גידולים מוחיים, מחלת פרקינסון ו/או אפילפסיה; הבדיקה תבוצע גם בחולים לאחר פציעה העשויה להשפיע על תפקוד המוח, דוגמת זעזוע מוח או חבלת ראש חמורה יותר. מקרים נוספים שבהם עשויים להמליץ על בדיקות אלו כוללים מטופלים עם התמכרות לאלכוהול או סמים, אלו שנחשפו לרעלים, כימיקלים או זיהום העשוי לפגוע בתפקוד המוח. הבדיקה מבוצעת גם בחולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות או קשיי למידה. לעתים הבדיקה מבוצעת להערכת התגובה לטיפול באחד מהמצבים הללו.

תוצאות הבדיקה

תוצאות הבדיקה יספקו לרופא תמונה כוללת של יכולת המטופל לחשוב, להסיק מסקנות ולזכור. הרופא ידון עם הנבדק במשמעות התוצאות ואלו יסייעו בקבלת החלטות בהתאם למצב הנבדק. לדוגמה, בדיקות אלו יתמכו בהחלטה על מועד חזרה לפעילות של ספורטאי לאחר חבלת ראש. כמו כן, בדיקות אלו עשויות לסייע בזיהוי הפרעות במצב הרוח.

סיכונים

חלק מהבעיות קשות לזיהוי וייתכן והמבחנים הנוירו-פסיכולוגיים לא יובילו לאבחון של הגורם לתסמינים. כמו כן, לעתים נדרשות בדיקות אחרות לאבחון נכונה של הבעיה של הנבדק. יש לקחת בחשבון כי הבדיקות אינן מתאימות בנבדקים שאינם יכולים לשתף פעולה עם הבדיקה, אלו שאינם מנסים להגיע לתוצאות הטובות ביותר במהלך הבדיקה, מטופלים הסובלים מכאב עז במהלך הבדיקה. כמו כן, הבדיקות אינן מתאימות במטופלים הנוטלים תרופות מסוימות, שותים אלכוהול או סמים אסורים ובאלו שאינם יודעים קרוא וכתוב.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום