בדיקת HbA1c

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: בדיקת HbA1c היא בדיקה סקירה לסוכרת. מה משמעות התוצאות?

מאת: ד"ר עמית עקירוב




בדיקת Hemoglobin A1c (HbA1c) היא בדיקת דם המדגימה את ריכוז הסוכר הממוצע בדם במהלך שלושת החודשים הקודמים. הבדיקה מסייעת בהערכת טיב איזון רמות הסוכר בדם.

אופן ביצוע הבדיקה

בדיקת HbA1c מבוססת על דגימת דם, כאשר ישנן שתי אפשרויות לביצוע הבדיקה:

·     דגימת דם ורידי – דגימת דם סטנדרטית המבוצעת במעבדה.

·     דקירת אצבע – בדיקה זו ניתנת לביצוע במרפאה או באמצעות ערכה לשימוש ביתי.

כיצד להתכונן לבדיקה?

אין צורך בהכנה מיוחדת לקראת הבדיקה

מטרות הבדיקה

בדיקת HbA1c עשויה לשמש להערכת טיב איזון רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת ידועה. מעבר לכך, הבדיקה עשויה לשמש כבדיקת סקר לסוכרת, לאחר שהוכנסה לקריטריונים המקובלים לאבחנת סוכרת

תוצאות הבדיקה

כאשר בדיקת HbA1c מבוצעת במסגרת בדיקות סקירה לנוכחות סוכרת, ערכים תקינים (שולל סוכרת) הם ערכים נמוכים מ-5.7%. בנוכחות ערכי HbA1c בטווח 5.7-6.4% מוגדר מצב קדם-סוכרת, כאשר ערכי HbA1c של 6.5% ומעלה מעידים על נוכחות סוכרת. בחולים עם סוכרת ידועה, הרופא המטפל ינהל דיון עם המטופל באשר ליעד הטיפול באותו מטופל. בחולים רבים, היעד הוא לערכי HbA1c מתחת ל-7%.

חשוב לקחת בחשבון כי תוצאות הבדיקה עשויות להיות שגויות בחולים עם אנמיה, מחלת כליות, או מחלות דם מסוימות (דוגמת תלסמיה). בחולים עם מחלות אלו מומלץ לדון עם הרופא המטפל בנוגע לבדיקה המתאימה למצבם. יש לקחת בחשבון כי טווח הערכים התקינים עשוי להשתנות מעט בין מעבדות ויש לדון עם הרופא מטפל באשר למשמעות תוצאות הבדיקה.

ממצאים חריגים בבדיקת HbA1c מעידים על רמות סוכר גבוהות בדם במהלך תקופה של שבועות עד חודשים. בנבדקים בהם לא היה ידוע על סוכרת עם תוצאות בדיקת HbA1c של 6.5% ומעלה ייתכן ותקבע אבחנה של סוכרת.

בחולים עם סוכרת ידועה, ערכי HbA1c גבוהים מ-7% מעידים כי רמות הסוכר בדם אינן מאוזנות היטב. ככל שרמות HbA1c גבוהות יותר כך עולה הסיכון להתפתחות סיבוכים דוגמת פגיעה עינית, מחלת לב, מחלת כליות, פגיעה בעצבים ואירועים מוחיים. במידה וערכי HbA1c נותרים גבוהים לאורך זמן, הסיכון לסיבוכים אלו גדול עוד יותר. במרבית המקרים, ממליצים על השלמת בדיקות HbA1c אחת ל-3-6 חודשים

סיכונים

קיימים הבדלים בגודל של עורקים וורידים בין נבדקים שונים ובין אזורי גוף שונים. הקושי בביצוע בדיקות דם שונה באנשים שונים בהתאם לגודל כלי הדם. סיכונים נוספים הכרוכים בדגימות דם עשויים לכלול דימום-יתר, עילפון או סחרחורות, שטף דם, או זיהום (סיכון קטן עקב פגיעה בשלמות העור).

 בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום