מיפוי קרנית

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: מהו מיפוי קרנית ובאילו מקרים משתמשים בו?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מיפוי של הקרנית, הקרוי גם Videokeratography, הינה בדיקה שנועדה למפות את שטח הפנים של הקרנית בדומה לקביעת מפת מתאר של מדינה. הקרנית היא ממברנה חלקה המכסה את החלק הקדמי של העין, ובמידה רבה, צורתה קובעת את יכולת הראיה.

אופן ביצוע הבדיקה

מכונת המיפוי כוללת מחשב המקושר למכשיר המקרין טבעות אור קונצנטריות. הנבדק יושב מול המכשיר, בזמן שהמכשיר מייצר סדרה של נקודות נתונים שהוקרנו על הקרנית. תוכנת מחשב דיגיטאלית ממירה את נקודות הנתונים הללו ליצירת תדפיס של צורת הקרנית, באמצעות צבעים שונים של טבעות האור.

הבדיקה העצמה קצרה ואינה כרוכה בכאב. מדובר בבדיקה ללא-מגע עם צילום פני שטח העין באור רגיל. היתרון הגדול ביותר של מיפוי קרנית נובע מהאפשרות לזהות מצבים שאינם ניתנים לאבחנה באמצעות מרבית הבדיקה הקונבנציונאליות.

כיצד להתכונן לבדיקה?

אין צורך בכל הכנה מיוחדת לפני הבדיקה.

מטרות הבדיקה

בדיקת מיפוי של הקרנית אינה בדיקה שגרתית, אלא משמשת באבחון של הפרעות מסוימות, הערכת התקדמות מחלה, התאמת סוגים מסוימים של עדשות מגע ותכנון התערבויות ניתוחיות. הבדיקה משמשת לעתים קרובות לפני ניתוח לתיקון הראיה. מיפוי של הקרנית משמש בשילוב עם בדיקות אחרות לקביעת היקף רקמת הקרנית להסרה לתיקון הפגם בראיה.

מיפוי של הקרנית משמשת, בין היתר, לאבחנה וטיפול בהפרעות שונות של הקרנית ומחלות דוגמת קרטוקונוס, שתלי קרנית, צלקות או עכירויות על הקרנית, פגמים במבנה הקרנית, התאמת עדשות מגע.

תוצאות הבדיקה

בדיקת מיפוי של הקרנית מספקת תיאור מפורט של הצורה והעוצמה של הקרנית. באמצעות טכנולוגיית הדמיה ממוחשבת, המפה התלת-ממדית מסייעת באבחנה, ניטור וטיפול במחלות עיניים שונות. תוצאות בדיקת מיפוי של הקרנית מוצגות כמפה צבעונית לתיאור מבנה פני שטח הקרנית, כאשר צבעים שונים מעידים על מבנה שטוח או קמור יותר של הקרנית.

סיכונים

הבדיקה אינה כרוכה בכל סיכון ולאחר הבדיקה ניתן לנהוג ללא בעיה.

 בואו לדבר על זה בפורום קרנית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום