מחלת קרוהן (Crohn's Disease)

(6)
לדרג

מחלת קרוהן (Crohn's disease) הינה מחלה דלקתית כרונית של מערכת העיכול, אשר פוגעת בעיקר במעיים הדקים והגסים, אך יכולה לפגוע בכל חלק  לאורך מערכת העיכול מהפה ועד פי הטבעת.

מאת: ד"ר יהודה קריב

מה גורם למחלה?


באופן נורמאלי, המעיים שלנו באים במגע עם חיידקים רבים, שלרוב אינם גורמים לנזק, ואף מועילים בחלק מהמקרים. המעי יכול להיות גם מקור של זיהום, באמצעות חיידקים מזיקים, ואפילו מסוכנים. על כן, המעיים שלנו מצוידים במערכת חיסונית שיכולה לזהות פלישה של חיידקים, להפעיל את המערכת החיסונית הכללית, ולהדביר חיידקים שפלשו אליה.

המחלה נגרמת מפגיעה ביכולת לבקר את התגובה של המערכת החיסונית המקומית לחיידקים במערכת העיכול. פגיעה זו היא תוצאה של אירועים סביבתיים וגנטיים שטיבם אינו ברור לגמרי כיום.

בחולי קרוהן התגובה הדלקתית הלא מבוקרת תוקפת את מערכת העיכול וגורמת לכיבים ודלקת במעיים , וכך נוצרת המחלה . המערכת החיסונית תוקפת את המעי באמצעות תאי דם לבנים, הקרויים לימפוציטים. חומר כימי אשר חשוב מאוד ליצירת הדלקת, נקרא TNF. תרופות ביולוגיות נוגדות TNF נחשבות, כיום, לאחד מהטיפולים היעילים ביותר במחלה.

מה הם הסימנים של המחלה?

אין תסמין אחד שחייב להופיע. יכול להיות תסמין בודד, או שילוב של תסמינים, מתוך הרשימה הבאה: שלשולים, כאבי בטן, ירידה במשקל, חוסר תאבון וחולשה. סימנים נוספים שיכולים להופיע הם: דימום מפי הטבעת, סדקים בפי הטבעת, הקאות, פצעים (אפטות) בפה, כאבים במפרקים או פריחות.

בבדיקות המעבדה ניתן למצוא אנמיה, ומדדי דלקת מוגברים (שקיעת דם גבוהה או CRP גבוה). אצל ילדים ניתן לראות עיכוב בגדילה, קומה נמוכה, או עיכוב בהתפתחות המינית. הסימנים הללו עשויים להיות הביטוי היחידי של המחלה.

באופן פחות שכיח, המחלה יכולה להופיע ככאב בטן עז עם בטן חריפה, או חסימת מעיים.

מהו מהלך המחלה?

המחלה מוגדרת כמחלה כרונית (מחלה לכל החיים, שאינה ניתנת לריפוי). יש שונות גדולה מאוד בין חולה לחולה. יש אנשים שסובלים מהתקפים תדירים של המחלה, מספר פעמים בשנה, יש שסובלים מהתקפים לעתים רחוקות, וישנם גם אנשים שסובלים מהמחלה באופן תמידי ומתמשך. לאורך זמן יכולים להתפתח סיבוכים, הנפוץ ביותר הוא היצרות של המעי. סיבוכים אחרים כוללים: מורסות,(אבצסים, כיסי מוגלה) ופיסטולות (נקב במעי שיוצר תעלה לחלל אחר). תתכן גם מחלה של פי הטבעת (פיסורות, מורסות, פיסטולות). חלק ניכר מהחולים יצטרכו לעבור ניתוח בגלל סיבוכים של המחלה. למזלנו, בשל התקדמות בטיפול הרפואי מספר החולים שנזקקים לניתוח נמצא במגמת ירידה, ורוב החולים בקרוהן יכולים לנהל אורח חיים רגיל, עם איכות חיים טובה.

כיצד מאבחנים את המחלה?

החשד לאבחנה עולה בעיקר כשיש תסמינים אופייניים שכבר צוינו, עם מדדי דלקת מוגברים בבדיקות דם. האבחנה מתבססת על הימצאותה של דלקת כרונית בסקירה של מערכת העיכול, על-ידי בדיקות שנקראות קולונוסקופיה וגסטרוסקופיה. בעת הסקירה הרופא לוקח דגימות קטנות מרקמת המעי (ביופסיות) לבדיקה במיקרוסקופ, על מנת לבדוק אם סוג הדלקת מתאימה למחלת קרוהן. בנוסף, ניתן לקבל עדות לנוכחות של המחלה על ידי צילומים של מערכת העיכול (צלום מעי, CT, MRI), או על-ידי בליעת מצלמה זעירה שנקראת קפסולה.

גורם חשוב ביותר מבחינת אורח חיים שרלוונטי למחלת קרוהן הוא הפסקת עישון. עישון קשור בהתלקחות של המחלה ומהלך קשה יותר, וטומן בחובו סיכון גבוה יותר להידרש לניתוח ולחזרת המחלה.

האם יש צורך בניתוח?

מרבית חולי קרוהן יזדקקו לפחות לניתוח אחד במהלך חייהם. עיקר החולים הזקוקים להתערבות ניתוחית הם חולים עם מעורבות של המעי הדק, אולם גם כמחצית מן החולים עם מעורבות של המעי הגס בלבד יזדקקו לניתוח.
האינדיקציות לניתוח אצל חולי קרוהן:
• מחלה של המעי הדק המאופיינת בהיצרויות ובחסימות ושאינה מגיבה לטיפול תרופתי
• פיסטולה שאיננה בת-ריפוי תחת טיפול תרופתי, במעי הדק או הגס
• אבצס
• מחלה סוערת או עיקשת של המעי הגס שאינה מגיבה לטיפול תרופתי
• מחלה פריאנאלית שלא מגיבה לתרופות
• סרטן המעי הגס או דיספלזיה של המעי הגס כממצא טרום-סרטני
• התהוות של חסימה במעי הגס
• דימום מסיבי
אופציות הניתוח במעי הדק כוללות כריתה של מקטע חולה או ביצוע פעולה ניתוחית הנקראת stricturoplasty ומטרתה להרחיב את ההיצרות במעיים. אופציות הניתוח במעי הגס כוללות כריתת חלק מהמעי הגס ולעתים כריתה של מרבית או כל המעי הגס. לעיתים יש צורך בסטומה זמנית או קבועה.
הניתוחים בחולי קרוהן ניתנים לביצוע בשיטה פתוחה, ובחלק מהמקרים בשיטה לפרוסקופית.

כמה זמן נמשך הניתוח


בין שעה וחצי לשלוש שעות

זמן אשפוז


5-8 ימים
החלמה והגבלות לאחר ניתוח:
מומלץ להמנע ממאמצים קשים למשך 6 שבועות. תזונה לפי המלצות דיאטנית.

יש לפנות למרפאה במידה ואחד מאלה מתקיימים:

  • כאבי בטן עזים
  • הקאות
  • חום גבוה
  • תפיחות הבטן
  • אודם בפצע הניתוח

ד"ר יהודה קריב , מומחה לכירורגיה כללית ובוגר התמחות-על בכירורגיה של המעי הגס והרקטום (כירורגיה קולו-רקטלית); מנתח בכיר בחטיבה כירורגית ב' במרכז הרפואי תל אביב ("איכילוב").

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום