הולטר אק"ג

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: לבדיקת הולטר אק"ג מגוון שימושים, והיא נותנת תמונת מצב של פעילות הלב. איך נערכת הבדיקה?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מוניטור הולטר הוא מכשיר המתעד באופן רציף את קצב הלב. במרבית המקרים, הנבדק מרכיב את המוניטור למשך 24-48 שעות בזמן פעילות רגילה.

אופן ביצוע הבדיקה

אלקטרודות (מדבקות מוליכות קטנות) מודבקות לבית החזה של הנבדק ומחוברות למכשיר הקלטה קטן. הנבדק נושא את מכשיר ההולטר בכיס או בנרתיק קטן, אותו עונד סביב הצוואר או המותניים. המוניטור מופעל באמצעות סוללות. המכשיר מתעד את הפעילות החשמלית של הלב ובמהלך הניטור על הנבדק למלא יומן ולתעד את הפעילויות היומיומיות במהלך הבדיקה ואת התחושה הכללית. לאחר 24-48 שעות, הנבדק ישיב את המוניטור למרפאה והרופא יבחון את הרישומים במטרה לקבוע אם ישנן חריגות בקצב הלב.

חשוב מאוד לתעד במדויק את התסמינים והפעילויות במהלך הבדיקה, על-מנת שהרופא יוכל להתאים ביניהם ובין הממצאים בתרשים ההולטר. חשוב להקפיד על הדבקה הדוקה של האלקטרודות לבית החזה, על מנת להבטיח מדידות מדויקות של פעילות הלב. בזמן הרכבת המכשיר יש להימנע משימוש בשמיכות חשמליות, להתרחק מאזורי מתח גבוה, לא לבוא במגע עם מגנטים או גלאי מתכות. הנבדק יכול להמשיך בפעילויות הרגילות במהלך הבדיקה ולעיתים הרופא עשוי לבקש לבצע פעילות גופנית במהלך הניטור, במידה והתסמינים הופיעו בעבר בזמן מאמץ גופני.

כיצד להתכונן לבדיקה?

אין צורך בהכנה מיוחדת לפני הבדיקה. הנבדק יקבל הסבר כיצד להחליף אלקטרודות אם יצאו ממוקמן או יהיו רופפות. יש לעדכן את הרופא במידה וקיימת אלרגיה לסרט הדבקה או חומרי הדבקה אחרים. יש להקפיד להתקלח לפני התחלת הבדיקה מאחר ולא ניתן יהיה לעשות זאת עם המכשיר.

מדובר בבדיקה לא כואבת. עם זאת, חלק מהנבדקים יידרשו לגלח את בית החזה, על-מנת שניתן יהיה להדביק את האלקטרודות.

מטרות הבדיקה

הולטר אק"ג משמש במטרה לקבוע כיצד הלב מגיב לפעילות רגילה. המוניטור עשוי לשמש גם לאחר התקף לב, לאבחנה של הפרעות קצב וכאשר מתחילים טיפול בתרופות חדשות בעלות השפעה על הלב. כמו כן הולטר אק"ג עשוי לשמש לאבחון פרפור פרוזדורים או רפרוף פרוזדורים, אירועי קצב לב מהיר שמקורם בפרוזדורי או חדרי הלב או קצב לב איטי, וכן להערכת גורמים לדפיקות לב או התעלפות.

תוצאות הבדיקה

במצב תקין חלים שינויים בקצב הלב עם פעילות. תוצאה תקינה מוגדרת כאשר אין עדות לשינויים משמעותיים בקצב הלב או דפוס פעילות הלב. ממצאים חריגים עשויים לכלול הפרעות קצב שונות. שינויים עשויים להצביע על אספקת חמצן לא מספקת ללב. המוניטור עשוי לזהות גם הפרעות הולכה, מצב שבו הפעילות החשמלית בפרוזדור מתעכבת או אינה ממשיכה לחדרי הלב.

סיכונים

הבדיקה אינה כרוכה בסיכונים. עם זאת, יש להקפיד לא להרטיב את המכשיר.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום