נפלאות המיקרו כירורגיה משחזרת

(8)
לדרג
תוכן מקודם

עברתם תאונה - ונפצעתם קשה בגפיים? יש לכם גידול בלשון? מיקרו כירורגיה משחזרת היא תחום רפואי חדש, המאפשר שיחזור איברים. ההישג האחרון בתחום: השתלת פנים

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
077-2311113 (מספר מקשר)

מיקרו כירורגיה משחזרת היא טכניקה כירורגית, שהתפתחה בשנות ה-60 וה-70 - ונכנסה לשימוש שגרתי בשנות ה-80. הטכניקה מתבססת על העברת רקמה תלת ממדית, יחד עם מערכת כלי הדם שלה (לרוב עורק ווריד; לעיתים גם עצבים ועצם) - מאזור אחד בגוף, לאזור אחר - שבו היא נדרשת; וחיבור של כלי הדם באזור המחבר.

טכניקת המיקרו כירורגיה היא אפוא אחת מקפיצות הדרך המשמעותיות של הכירורגיה הפלסטית בדור האחרון, המאפשרת לשחזר כמעט כל איבר - לרבות איברים שלא ניתן היה לשחזר קודם, באמצעות רקמות מהגוף וללא דחייה (במקרה של ידיים ופנים - מתורמים: עם תרופות נוגדות דחיה של השתל).

כך, למשל: אם בעבר נמנעו מלהוציא גידולים מסוימים, או שהיו מוציאים את הגידול - אך לא משחזרים את האזור (לדוגמא: אצל מטופל עם גידול משמעותי באזור הלסת, שמנע ממנו תפקוד תקין) - הרי שכיום, בזכות הטכניקה, ניתן להוציא את הגידול, לשחזר את החסר עם רקמה עצמית - שהיא רקמה חיה ומתפקדת; ואף למנוע כריתה של איברים (למשל: במקרה של חבלה בגפיים, שבה ניזוקו השרירים וכלי הדם - ניתן לפצות על החסר, באמצעות מיקרו כירורגיה).

מאחר שמדובר בחיבור של כלי דם קטנים מאוד (בקוטר של ספגטי ומטה) - זוהי טכניקה מורכבת מאוד מבחינה כירורגית, הדורשת הכשרה מיוחדת ואימונים רבים, על מנת להגיע למיומנות הנחוצה. בישראל, משתמשים בטכניקה זו החל משנות ה-80, בהובלת כעשרה כירורגים בכירים מכל המרכזים הרפואיים המאוגדים תחת "החברה הישראלית למיקרו כירורגיה", שהוקמה ע"י הח"מ בשנת 2002.

המיקרו כירורגיה מאפשרת לשחזר כמעט כל איבר. צילום: thinkstock
המיקרו כירורגיה מאפשרת לשחזר כמעט כל איבר. צילום: thinkstock

כיצד ניתן לבצע שיחזור לשון?

שחזור לשון, באמצעות מיקרו כירורגיה, שכיח במרכז לגידולים של חלל הפה בביה"ח בילינסון.

גידולים של הלשון הם גידולים שמתפתחים במהירות - ואם הם לא מטופלים בשלב מוקדם מאוד, הם אף עלולים לגרום לתמותה של חלק גדול מהחולים. במקרים שבהם הגידול בגודל של רבע לשון ומעלה - צריך להביא רקמה ממקום אחר, על מנת למנוע פגיעה בתפקוד הלשון, לאחר הוצאת הגידול.
במקרה כזה, מוציאים את הגידול, מודדים את האזור החסר, מניחים את תבנית החסר באזור "התורם" (בד"כ האמה, אלא אם אזור החסר גדול - ואז לוקחים מהבטן או מהירך), לוקחים מהאזור רקמה וכלי דם, בהתאם לתבנית, מעבירים לאזור הלשון - ומחברים את כלי הדם החדשים לכלי הדם שנמצאים בצוואר, תוך כדי הוצאת קנה הנשימה דרך הצוואר, על מנת שהבצקת תרד.

מהי תקופת ההחלמה מניתוח שחזור לשון?

תקופת ההחלמה לאחר ניתוח שחזור לשון כוללת אשפוז של 10 ימים עד שבועיים, בהם מקבל המטופל הזנה לווריד; ולאחר מכן, תקופת שיקום הכוללת פיזיותרפיה ולימוד דיבור. המראה המתקבל הוא כמו טלאי (בצבע העור) ומאחר שמדובר ברקמה עצמית - אין דחייה וה"טלאי" מחזיק לכל אורך החיים.

כיצד מתבצע ניתוח שחזור, במקרים בהם מדובר בחבלות בגפיים?

במקרים של חבלה בגפה, מבצעים בשלב די מוקדם הערכה של החלקים שנותרו ושל החלקים שנהרסו לחלוטין. במקרים שבהם יש אופציית הצלה - מנתחים את האזור מספר פעמים, על מנת לנקות היטב את כל מה שניזוק; ולאחר מכן, מעבירים רקמה בהתאם לחסר (עצם/ שרירים/ עצב).

כך, למשל: במקרה של חסר שריר, המכסה עצם חשופה - בוחרים את השריר בגוף, שממנו נוח ביותר לקחת את הרקמה (יש עשרות סוגים של מתלי רקמות, שמהם ניתן לקחת) - וממנו לקחת את הרקמה ולהעביר למקום החסר.

נכון להיום, במקרים של פגיעה בעצבים התחושתיים - ניתן לבצע שחזור עצבי רק בידיים (ולא ברגליים), מאחר שגם לאחר תהליך שיקום ארוך וקשה, אחוזי ההצלחה של שחזור חסר בעצבים תחושתיים ברגליים - קטן מאוד.

כיצד נעשים שחזורי שד?

אחד השימושים השכיחים בטכניקה זו (מיקרו כירורגיה) - הינו לצורך שחזור שד, לאחר כריתה. במקרים כאלה, לוקחים את הרקמה משומן הבטן (בדומה למתיחת בטן), מעצבים את הרקמה לצורת שד - ומחברים את כלי הדם שלה לכלי הדם של החזה.

כיצד ניתן לבצע שחזור חסר של עצב פנים?

במקרים של עיוות כלשהו בפנים (למשל: חיוך לא סימטרי), כתוצאה מפגיעה בעצב - ניתן לבצע שחזור, באמצעות לקיחת רקמת שריר, מאזור שבו השריר לא רק משמש כרקמת בשר לבידוד - אלא ממש מתכווץ; ובכך, להשיב את תנועת הפנים בחיוך.

האם מיקרו כירורגיה עשויה להציל מקטיעת אצבע?

במקרים שבהם האצבע נקטעת, אך לא נמחצת לגמרי - ניתן לבצע ניתוח מיקרו כירורגי - ולחבר אותה בחזרה ליד.

כיצד נעשה שחזור קרקפת, בעזרת מיקרו כירורגיה?

למטופלים הסובלים מגידולים רבים באזור הקרקפת, יש צורך בהחלפת עור הקרקפת. במקרה כזה, מוציאים את עור הקרקפת - ושמים במקומה רקמת שריר עם שתל עור, שנלקחת לרוב מהגב.

מספר קטן מאוד של רופאים מומחים במיקרו כירורגיה משחזרת. צילום: thinkstock
מספר קטן מאוד של רופאים מומחים במיקרו כירורגיה משחזרת. צילום: thinkstock

מה בנוגע להשתלת פנים - האם הרפואה התקדמה עד כדי כך?

השתלת פנים היא המקרה הקיצוני ביותר (עד היום התבצעו עשרות בודדות של השתלות פנים, בכל רחבי העולם) של המיקרוכירורגיה לשיפור איכות חיים! השתלת פנים נחוצה במקרים שבהם ניזוקו הפנים בצורה קשה בתאונת דרכים, שריפה או בעקבות גידול מעוות - שאין דרך טובה אחרת לטפל בו.

מאחר שקשה מאוד לשחזר חלקי פנים (בעיקר: שפתיים ועפעפיים) ומאחר שכל הפנים יכולות לחיות על כלי דם אחד - במקרים כאלה, לוקחים מתורם חיצוני את כל רקמת הפנים ומשתילים את כולה. מדובר, כמובן, בניתוח נדיר - שאורכו כ-18 שעות לפחות - ובו משתתפים מספר צוותים רפואיים, במקביל. בניתוח כזה כמו בכל ניתוחי השתלת האיברים מתבצעים שני ניתוחים במקביל, ניתוח "קצירת" הפנים מהתורם וניתוח ההשתלה בנתרם.

בין המקרים שבהם בוצעה השתלת פנים: אשה בצרפת, שהכלב שלה נשך לה את האף והפה, בניסיון להעיר אותה - לאחר שהשתכרה; חשמלאי שהתחשמל ממתח גבוה בארה"ב; אדם שבטעות ירה לעצמו בסנטר; ואדם שהותקף על ידי דוב בסין.

לסיכום: מיקרו כירורגיה משחזרת היא תחום רפואי חדש יחסית, שיש בו מספר קטן מאוד של רופאים מומחים, המאפשר הצלת גפיים ואצבעות - מקטיעה, שחזור לשון לאחר כריתת גידול, השתלת קרקפת; ולאחרונה, קשה להאמין: השתלת פנים.

ד"ר דין עד אל הוא מנתח פלסטי, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית וכוויות בבית החולים "בילינסון" (מרכז רפואי "רבין") ובית החולים לילדים ע"ש שניידר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום