מדריך למועמד לניתוח בריאטרי

(9)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוח בריאטרי איננו "קסם" שאחריו מתעוררים ללא עודף משקל. מי כשיר לניתוח בריאטרי? מהן ההכנות? וכיצד מתקיים הניתוח? כל מה שחשוב לדעת לפני הניתוח

רופא כירורג
077-2307856 (מספר מקשר)

מטופלים רבים שעומדים לפני ניתוח בריאטרי, טועים לחשוב שהניתוח הוא מעין "קסם", שאחריו יתעוררו ליום חדש - בלי עודף משקל. בפועל, מדובר בתהליך ארוך, שמתחיל מרגע המפגש הראשון עם הרופא, דרך הניתוח וזמן רב אחריו.

מהם הקריטריונים לביצוע ניתוח בריאטרי? מי כשיר לעבור את הניתוח?

אין גיל מינימום לביצוע הניתוח. בעבר היו מבצעים ניתוח בריאטרי למטופלים בטווח הגילאים 18-65; כיום, טווח הגילאים גדל - ומנתחים כבר החל מגיל ההתבגרות ועד מעל גיל 70. עם זאת, למרות הרחבת טווח הגילאים, לא כל בן אדם מתאים לניתוח בריאטרי.

הקריטריון העיקרי הוא מדד BMI (יחס בין גובה למשקל), שעומד על 40 ומעלה, או 35 ומעלה - בנוכחות מחלות נלוות, כגון: סוכרת, דום נשימה בשינה, בעיות ברכיים, בעיות מפרקים, כבד שומני, יתר לחץ דם קשה לאיזון ותסמונות מטבוליות נוספות. בחלק מהמדינות, מנתחים מטופלים עם סוכרת קשה לאיזון, גם כשמדד ה-BMI שלהם עומד על 30 ומעלה - אך עדיין לא בישראל. וכמובן, מצבו הבריאותי של המטופל מאפשר ניתוח בהרדמה כללית.


השמנת יתר חולנית. צילום: שאטרסטוק

מה כוללת ההכנה לניתוח בריאטרי?

התהליך שמקדים לניתוח אורך מספר חודשים, בהם עובר המטופל בדיקות רפואיות (בדיקות דם ובדיקות הדמיה), נפגש עם פסיכולוג; ולכל הפחות נפגש 3 פעמים עם דיאטנית, בדרך כלל פגישה אחת בחודש.

מטרת הבדיקות הרפואיות והדמיות צילום ושט- קיבה-תריסריון או גסטרוסקופיה, היא לשלול מחלות נוספות של הקיבה ולבדוק את היתכנות סוג הניתוח הנבחר - ולשנות אותו במידת הצורך. כך, למשל, גילוי בקע סרעפתי בהדמיה, מהווה התוויית נגד לביצוע ניתוח שרוול.

מטרת הפגישה עם הפסיכולוג היא לוודא שהמטופל מוכן מנטלית לתהליך - ומבין שהניתוח עצמו הוא רק כלי, שלאחריו יצטרך לשנות את אורח חייו ולהקפיד על אכילה בכמויות אחרות ובאיכות אחרת.

מטרת הפגישות עם הדיאטנית היא להקנות למטופל הרגלי תזונה נכונים, ללמד אותו ולהרגיל אותו להתנהלות הנדרשת לאחר הניתוח. בנוסף לכך, אחד הביטויים של השמנת יתר הוא כבד שומני, שעלול להקשות על ביצוע הניתוח ולכן, מטרת הדיאטנית היא לסייע למטופל להשיל מספר קילוגרמים לפני הניתוח, באמצעות דיאטה דלת פחמימות, על מנת להקטין את נפח הכבד השומני.

מדוע יש לעבור ועדה לפני הניתוח? מה נשאלים בוועדה?

בתום תהליך ההכנה ובירור המוכנות, מתייצב המטופל מול ועדה בריאטרית שמורכבת מדיאטנית, פסיכולוג ורופא שאינו בהכרח כירורג - ועדה הנמצאת בכל בית חולים פרטי או ציבורי. הוועדה סוקרת את כל הבדיקות שעבר המטופל, משוחחת עמו ובלעדיו ואם הגיעה להחלטה שהוא מבין באמת את משמעות הניתוח, מוכן פיזית ומנטלית - הוועדה מאשרת לו את ביצוע ההליך.

ואחרי כל זה, כיצד מתבצע הניתוח?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית. וכמו בכל הליך כירורגי, גם בו יש סיכון קל לסיבוכים. בדרך כלל, השחרור הביתה הוא יומיים או שלושה לאחר הניתוח. בזמן האשפוז שלאחר הניתוח, עובר המטופל הדרכה נוספת של הדיאטנית. זמן ההחלמה הינו אינדיבידואלי, אך רוב המטופלים חוזרים לתפקוד רגיל, לאחר כ-10 ימים, עד שבועיים - מיום הניתוח.

מה כוללת תקופת ההסתגלות והמעקב לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח, חשוב מאוד להקפיד על מסגרת ליווי של דיאטנית ( בדרך כלל כפעם בחודש בשנה ראשונה) ומעקב של הרופא הכירורג, שביצע את הניתוח - אחת לכל שלושה חודשים בשנה הראשונה; אחת לחצי שנה בשנה השנייה; ואחת לשנה, בשנים הבאות.

כחודש לאחר הניתוח, מומלץ להתחיל לעשות פעילות גופנית ספורטיבית, שלה יש חלק חיוני מאוד בתהליך הירידה במשקל. ההמלצה היא להתחיל עם הליכות, לפחות 3 פעמים בשבוע - ולאחר מכן להוסיף אימונים בחדר כושר (רצוי עם מאמן כושר מוסמך שמבין את הצרכים והמגבלות ויודע מה צריך לעשות). המטרה היא בעיקר לשרוף את השומן ולבנות את השרירים, שמוחלשים מאוד אצל רוב האנשים בעלי עודף משקל.

מהו הפרמטר להצלחת הניתוח?

הסיבה העיקרית לניתוחים בריאטריים אינה דווקא סיבה אסתטית, אלא סיבה בריאותית והמחלות שקשורות לעודף המשקל. ניתוח ייחשב כמוצלח, אם המטופל הצליח להוריד 70%-75% מתוך עודף המשקל שלו (למשל: ירידה של 70-75 קילו, אצל אדם בעל עודף משקל של 100 קילו), בתקופה בת כשנה וחצי מהניתוח.

מה צריך להיות קצב הירידה במשקל?

קצב הירידה במשקל משתנה מאדם לאדם - ותלוי גם בסוג הניתוח שעבר. רוב המשקל אמור לרדת בטווח של שנה עד שנה וחצי מהניתוח. אצל חלק מהמטופלים, קצב הירידה בחודש הראשון מהיר - ומאט בחודשים הבאים; ואצל חלק מהמטופלים, הירידה היא הדרגתית ואיטית יותר. עם זאת, כל עוד המגמה היא מגמה של ירידה במשקל - אין משמעות לקצב. וזהו מדד חיובי להצלחת התהליך.


פעילות גופנית מומלצת לאחר הניתוח. צילום: שאטרסטוק

מה לגבי ההסתגלות למראה החדש?

מכיוון שניתוח בריאטרי הוא תהליך ארוך והמשקל איננו "נעלם" בבת אחת, לרוב המטופלים יש אפשרות להסתגל בהדרגה למראה החדש שלהם. עם זאת, אחת הבעיות העיקריות לאחר הירידה במשקל, היא בעיית עודפי העור. פעילות גופנית אינה מונעת לחלוטין את התופעה, אך יכולה להקטין אותה. על מנת לטפל בבעיה, יש לפנות לכירורג פלסטי.

האם יכולה להיות ירידת יתר במשקל?

ירידת יתר במשקל נובעת לרוב מבעיה פסיכולוגית, שמקורה בפחד של המטופל לחזור למצב של עודף משקל. החשש הזה מוביל את אותם מטופלים להגביל את עצמם יתר על המידה, גם במזונות חיוניים - וגורם להם לרדת דרסטית במשקל, בצורה שאינה בריאה.

גם מסיבה זו, חשובה מאוד שגרת הליווי לאחר הניתוח, מעקב של הרופא, מפגשים עם דיאטנית ולעיתים אף ליווי ותמיכה פסיכולוגית.

ד"ר פבל שמולבסקי הוא מנהל מרפאה כירורגית השמנה, במרכז הרפואי "מאיר".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום