צנתור להחלפת מסתם אאורטלי

(9)
לדרג

היצרות במסתם האאורטלי נעשית שכיחה עם העלייה בתוחלת החיים. חלק מהחולים אינם יכולים לעמוד בניתוח לב פתוח. צנתור חדשני עשוי להציל את חייהם

מאת: פרופ' אבינועם שירן

אחד ממצבי תחלואת הלב השכיחים הוא היצרות במסתם האאורטלי. הפתרון הוא ניתוח לב פתוח, במהלכו מוחלף המסתם הפגום. מה ניתן לעשות כאשר החולה אינו יכול לעבור ניתוח כה מורכב? בשנים האחרונות, נעשה שימוש בטכנולוגיה חדשנית, המאפשרת השתלת מסתם ביולוגי מלאכותי בצנתור, ללא צורך בפתיחת בית החזה.

מהו המסתם האאורטלי ומה תפקידו?

המסתם האאורטלי הוא אחד מארבעת המסתמים בלב, האחראים על ויסות זרימת הדם. המסתם האאורטלי מווסת את זרימת הדם בין החדר השמאלי של הלב אל אבי העורקים. הוא נפתח ונסגר לסירוגין ומונע מדם היוצא מן הלב לחזור בכיוון ההפוך. תקינותו חיונית לתפקוד של הלב ומצב של חסימה הוא מצב שכיח, הפוגע בפעילות תקינה של הלב.

מהי המשמעות של היצרות במסתם האאורטלי?

במסתם יש שלושה עלים, הנפתחים ונסגרים לפי הצורך. כאשר יש היצרות, עלי המסתם אינם נפתחים מספיק - והדם מתקשה לזרום.

מהם הגורמים למצב זה?

זהו מצב הנגרם בשל שחיקה והסתיידות, תהליך ניווני המתרחש עם הגיל. לא ברור מדוע התהליך מתרחש, אך הוא נפוץ - ושכיחותו עולה עם הגיל. עקב העלייה בתוחלת החיים, היקף הבעיה הולך ועולה. למרבה הצער, אין כל טיפול תרופתי, שיכול למנוע או להאט את התרחשות התהליך הניווני הזה. בקרב חלק מהחולים מדובר במום מולד: הם נולדים עם מסתם המכיל שניים ולא שלושה עלים - ותהליך הניוון וההסתיידות, המוביל להיצרות המסתם, מתרחש בגופם באופן מואץ. כך, ההיצרות של המסתם, השכיחה בגיל מבוגר, מופיעה אצלם בגיל יחסית צעיר.

החלפת מסתם  בלב (אילוסטרציה צילום shutterstock)
החלפת מסתם בלב (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהם התסמינים של היצרות במסתם האאורטלי?

קוצר נשימה במאמץ, כאבים בחזה ותעוקת חזה במאמץ ואירועים חוזרים של איבוד הכרה. מי שחווה תסמינים אלה צריך לפנות לבירור. הבירור יכלול בדיקת אקו לב, שתאתר את מצב התחלואה ותגרור המשך טיפול.

מה הטיפול במצב זה?

ניתוח לב פתוח, במסגרתו מנוסרת עצם בית החזה - ומבוצעת החלפה של המסתם. ניתוח זה שכיח יחסית, אולם הוא נחשב ניתוח מורכב - וההחלמה ממנו קשה יחסית. חלק מהמטופלים אינם יכולים לעמוד בניתוח כזה. למשל: אנשים מעל גיל 80; אנשים צעירים יותר, עם מחלות רקע, המעמידות אותם בסיכון ניתוחי גבוה; מטופלים צעירים עם מחלת כליות, מחלת ריאות, עבר ניתוחי (כבר עשו בעבר ניתוח לב פתוח), מחלות כבד, בעיות אורתופדיות, שיפריעו לשיקום אחרי הניתוח ועוד.

כל אלה היו נשלחים בעבר לניתוח, למרות הסיכון; או שהבעיה לא הייתה מטופלת. למרבה הצער, רבים מקרב החולים האלה נפטרו. מצב זה השתנה לפני מספר שנים, כאשר בשנת 2002 פותחה שיטה חדשה של החלפת המסתם האאורטלי בצנתור, ללא צורך בניתוח לב פתוח.

מה כולל הטיפול של החלפת מסתם בצנתור?

מדובר בטכנולוגיה חדשנית, במהלכה מוחדר צנתר, ברוב המקרים דרך עורק הרגל (במקרים מסוימים "נכנסים" דרך עורק הכתף או דרך דופן בית החזה), אל ליבו של החולה. הצנתר מצויד בבלון, שמנופח בתוך המסתם הפגום. על הבלון ישנו מסתם ביולוגי (למשל מקרום לב של פרה), אשר מושתל במיקום הרצוי - והוא נשאר במעבר שבין החדר השמאלי לאבי העורקים, ומתפקד כמסתם חדש שעושה את הפעולה הנחוצה של ויסות הדם.

כמה זמן אורכת הפעולה והאם היא מבוצעת בהרדמה?

הצנתור מבוצע כשהמטופל תחת הרדמה כללית - ואורך בממוצע כשעה וחצי. במהלכו לא נדרש שימוש במכונת לב-ריאה. לאחר השלמת הפעולה, המטופל חוזר לעצמו בהדרגה - ולרוב משתחרר הביתה כעבור אשפוז בן ימים ספורים בבית החולים.

צנתור (אילוסטרציה צילום shutterstock)
צנתור (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהן ההכנות הנדרשות, טרם החלפת מסתם בצנתור, למטופלים עם היצרות אאורטלית?

ההכנות לפעולה כוללות בדיקות.

הבדיקות הנדרשות הן: בדיקות דם, בדיקת אקו-לב, בדיקת CT של הלב וכלי הדם, המסייעת לקבוע מהיכן יוחדר הצנתר (חשוב לזהות שהעורקים מספיק גדולים למעבר הצנתר וכי אין פיתולים, היצרויות או סתימות) וכן צנתור, כדי לזהות מראש את מצב העורקים ואת האנטומיה שלהם.

מה הן תוצאות הפעולה?

בעקבות הצנתור, יש שיפור בתפקוד הלב. פעולת המסתם מתחדשת ומתאפשרת זרימת דם דרכו, דבר שמאפשר פעילות תקינה של הלב ומביא להחלמה. האדם מבריא, התסמינים נעלמים ואיכות חייו משתפרת.

אם כך, מדוע הפעולה מבוצעת רק בקרב חולים עם סיכון ניתוחי גבוה - ולא בקרב כל החולים?

משום שמדובר בטכנולוגיה חדשנית, שטרם עמדה בנטל ההוכחה, להצלחתה לטווח ארוך. למעשה, הפעולה צעירה וחדשה. ולמרות תוצאות טובות ושיפור מתמיד בביצועה, אין מעקב ארוך טווח, אחר משך תפקודו של המסתם החדש.

ניתוח לב פתוח הוא ניתוח ותיק, שהצלחתו מתועדת ומבטיחה שנים ארוכות של בריאות ותפקוד של המטופל. כאשר מדובר במטופלים צעירים, שלפניהם שנות חיים ארוכות, מעדיפים להשתמש בהליך ישן ומוכר, שהצלחתו כבר הוכחה, כדי להימנע ממצב בו יתעורר צורך בניתוח נוסף, אם המסתם שהושתל באמצעות צנתור לא ישרוד מעבר לחמש עשרה שנה. עד כה, ההליך החדש מניב תוצאות מצוינות, יוצאות מן הכלל, אבל הוא טרם עמד בנטל ההוכחה - לאורך שנים רבות. לפיכך, ההליך משמש כעת רק את המטופלים שניתוח לב פתוח מעמיד את חייהם בסכנה. עבורם זהו פתרון יעיל ומספק.

לסיכום: היצרות של המסתם האאורטלי, המפריד בין החדר השמאלי של הלב לבין אבי העורקים, היא מצב תחלואה נפוץ בגיל המבוגר. הפתרון למצב הוא ניתוח לב פתוח, במהלכו מוחלף המסתם הפגום. חולים עם סיכון ניתוחי גבוה יטופלו באמצעות טכנולוגיה חדשנית, הכוללת החלפת המסתם בצנתור. טיפול חדשני זה נחשב לטיפול בטוח ויעיל שהולך ומשתכלל כל הזמן ומביא לתוצאות יוצאות מהכלל.

פרופ' אבינועם שירן הוא קרדיולוג בכיר ומנהל היחידה לאקוקרדיוגרפיה (אולטרסאונד של הלב) במרכז הרפואי כרמל בחיפה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה וצנתורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום