ניתוח בריאטרי: על תבונה ורגישות

(22)
לדרג

ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) הוא לא טיפול בשיטת זבנג וגמרנו. כדי לשמור על התוצאות, נחוץ ידע תזונתי מקיף ונדרשת רגישות לצרכיי הגוף והנפש

מאת: יעל נרדי

בשעה שמתפרסמים בתקשורת סיפורים מעוררי השראה על אנשים שהשילו עשרות קילוגרמים מגופם, עדיין מצויים הרבה אנשים שסוחבים על עצמם עשרות קילוגרמים עודפים ומצבור עצום של תסכול ותחושת מיצוי ואכזבה ממגוון הניסיונות לרדת במשקל.

התמודדות לאחר ניתוח בריאטרי (אילוסטרציה)
התמודדות לאחר ניתוח בריאטרי (אילוסטרציה)

לאלה מאתנו שבחרו בניתוח בריאטרי לפתרון בעיית ההשמנה שלהם, הסבורים, בטעות, כי הדרך אל האושר מובטחת וכי הניתוח יפתור, כבמטה קסם, את כל הבעיות והקשיים שחוו, החל מההשמנה וכלה בדייטינג ובמצב התעסוקה - המדריך שלפניכם מספק את כל השלבים הצפויים לכם מרגע ההחלטה לעבור הליך כירורגי לקיצור הקיבה ועד שנה לאחר מכן. במדריך תמצאו מכלול כלים שיסייעו לכם ולבני משפחותיכם לצלוח את הניתוח ולשמר את תוצאותיו לאורך זמן.

כיצד מגיעים להחלטה לעבור ניתוח בריאטרי?

בשונה מפעמים קודמות, כנראה שהפעם ההחלטה שלכם לבצע שינוי ולרדת במשקל מונעת מנקודת סבל שאי אפשר לשאת אותה יותר; אולי בשל הקושי במציאת זוגיות, דימוי עצמי נמוך, יחס שלילי מהחברה, קשיים יום יומיים שהמשקל העודף מציב בפניכם ("לא חשבתי שאני שמנה עד הרגע שבו לא הצלחתי לשרוך את הנעליים"). בעיות בריאות כמו הפרעות שינה ואי פריון. ואולי אלה הבדיקות השגרתיות (בדיקות דם, לחץ דם, א.ק.ג), שלא מותירות לכם ברירה.

טיפ למנותח: שתפו בן משפחה קרוב בהתלבטות לגבי הניתוח והתייעצו אתו לפני שתקבלו החלטה. בקשו מבני משפחתכם ללוות אתכם לכל אורך התהליך ולתמוך בכם. הציעו לבן משפחה תומך ונעים להצטרף אליכם להיוועצות הרפואית. לעיתים, עומס המידע והחרדה מפני הניתוח מפריעים לקליטת מסרים. נוכחות של אדם נוסף מקלה ומאפשרת לראות את התמונה במלואה.

האם כל אחד כשיר לעבור ניתוח לקיצור קיבה?

לאחר שנפגשתם עם הרופא המטפל וקיבלתם החלטה לעבור הליך כירורגי להצרת קיבה, נשאלת השאלה האם אתם כשירים, נפשית וגופנית, לעבור את הניתוח והאם אתם מודעים להשלכותיו. לצורך כך, תופנו על ידי המנתח שבחרתם לוועדה מקצועית שתבחן שאלה זו.

משרד הבריאות הורה לכל המרכזים הרפואיים המבצעים ניתוחים כאלה להקים ועדה פנימית, הכוללת שלושה אנשי מקצוע; דיאטנית, רופא פנימאי ועובד סוציאלי או פסיכולוג.

בפגישה עם חברי הוועדה, תישאלו שאלות שיקבעו האם אתם בשלים לעמוד בניתוח ולשאת בתוצאותיו וכן האם קיים פער בין ציפיותיכם מהניתוח לבין המציאות. דוגמא לשאלות שתישאלו בוועדה: מה הביא אתכם לבחור בניתוח? איזה תכונות יסייעו לכם להתמודד עם השינוי הגופני, הנפשי והרגשי לאחר הניתוח? התכונות הנדרשות: חוסן רגשי, אופטימיות, הישגיות, תחרותיות, כוח רצון, נחישות, שמחת חיים, הומור עצמי. איזה תכונות קיימות בכם העלולות להקשות על תהליך הירידה במשקל? למשל, אני מוותר לעצמי מהר, אני מתייאש מהר, קשה לי עם תחושות של תסכול, אני חושש מפני הצלחה. כמו כן, ייבדקו הרגלי האכילה שלכם, כדי להדריך אתכם לעתיד לבוא.

בתום המפגש עם כל אחד מאנשי המקצוע בוועדה, תקבלו הדרכה כיצד יהיה עליכם לנהוג לפני ואחרי הניתוח.

טיפ למנותח: בחנו שוב את מידת בשלותכם לניתוח: חשבו על סיטואציות שקשורות באוכל ונסו לדמיין את חייכם בלעדיהן? האם המחשבה מטרידה, מלחיצה, או אפשרית?
שאלו את עצמכם האם תוכלו לשאת את הוויתור על אוכל? נסו לדמיין איך תרגישו לצאת למסעדה לחגוג יום הולדת, לאכול מעט ולא ליהנות מכל השפע שמונח לפניכם.
בקשו את עצתם של חברי הוועדה בנושאים המטרידים אתכם. הם אנשי מקצוע מנוסים שישמחו לשתף אתכם בניסיונם, במטרה לעזור לכם לעבור את הניתוח ולהצליח בתהליך.

כיצד ניתן להתכונן לניתוח? מה קורה אחרי הניתוח?

ניתוח בריאטרי הוא שלב אחד בתהליך השמירה על אורח חיים בריא והגעה למשקל תקין. הצלחת הניתוח תלויה בעיקר בכם, במוכנותכם הרגשית, ברכישת ידע ריאלי ובהכנה מעמיקה לצפוי לכם אחרי הניתוח.

פרק הזמן הממוצע מרגע קבלת ההחלטה ועד לניתוח הוא חצי שנה. זהו זמן טוב להיערך לניתוח. לתת מקום לפחדים שלכם: זה בסדר לרצות לעבור ניתוח ולחשוש מהתהליך בו זמנית. תנו מקום גם לפרידה מהנהנתנות. מומלץ להכיר לעומק את התהליכים הצפויים לכם. לקרוא מאמרים על הניתוח, לצפות בסרטוני יוטיוב, להתחבר לפורומים רלוונטיים ולשוחח עם אנשים שעברו את התהליך.

טיפ למנותח: אל תתמקדו בחודש הראשון שלאחר הניתוח, אלא בשנה שאחרי. בקשו תשובות גם לשאלות קשות, כמו למשל: מהם הקשיים אחרי הניתוח? מהם הרגעים המתסכלים? האם היו רגעים שהצטערתם שעשיתם את הניתוח? נסו לקבל תמונה מאוזנת. אתם תרוויחו מזה.

כיצד נראה החודש הראשון שלאחר הניתוח?

אתם עומדים בפתחו של חודש מרגש להפליא. רוב המנותחים חשים תחושות אופוריה נטולת רעב. אתם משוחררים סוף סוף מעריצות הפחמימות ומרגישים שניתנה לכם הזדמנות לחיים חדשים. יחד עם זאת, קחו לתשומת לבכם, שמדובר בחודש לא קל. אתם עלולים לחוש מצד אחד חולשה וכאבים, הן בשל אופיו הפולשני של הניתוח והן בשל העובדה שאתם כמעט ולא מצליחים לאכול, בשלב הזה, מאחר והקיבה שלכם כעת קטנה יותר, פצועה ומחלימה מן הניתוח.

טיפ למנותח: מצאו כבר עכשיו, כשאתם שרויים באופוריה, מסגרות תומכות שיעזרו לכם להתמודד עם דפוסי מחשבה אופייניים, כמו "הכל או כלום", או שאני יורד במשקל, או שאני אוכל ללא הפסקה. קבוצת תמיכה היא מסגרת מצוינת לתהליך הזה. בררו במרכז הרפואי אליו אתם שייכים ובקופת החולים על קבוצות תמיכה למנותחים.

מתי נכון ללמוד לשנות הרגלים, אחרי הניתוח?

ארבעה חודשים לאחר הניתוח: זהו הזמן הטוב ביותר עבורכם ללמוד לאכול מחדש ולשנות הרגלים. הקיבה החלימה, התיאבון חוזר, אין מניעה רפואית ואפשר לאכול כמעט הכול. זכרו שיש לכם עבר לא פשוט עם התנהגות אכילה שהסבה לכם נזק רב. הניתוח מאחוריכם ועליכם מוטלת המשימה ללמוד לחשוב כמו אדם במשקל תקין. זה הזמן לפתח הקשבה לגוף. ללמוד איזה מזונות מיטיבים אתכם, ללמוד לאכול באופן מתוכנן, להשקיע זמן ומחשבה בבחירת המזון (לא להגיע רעבים לישיבה עם מאפים), לשלוט בכמויות, להחליט היכן לאכול וכיו"ב.

טיפ למנותח: אינכם יכולים להרשות לעצמם להיות ספונטניים באכילה. גייסו לעזרתכם "שותפים מחויבים" כמו בני משפחה, או חברים מקבוצת התמיכה ובקשו מהם לעזור לכם בתכנון הארוחות. אם אתם יוצאים לבלות במסעדה, בדקו בתפריט מה מתאים לכם והתכוננו להזמנה. ככל שתדעו ותתכננו מראש היכן, מה ומתי אתם הולכים לאכול, יקל עליכם לרדת במשקל ולשלוט עליו לאורך זמן.

כיצד נראים החיים לאחר שנה מיום ניתוח קיצור הקיבה?

אכילה ללא שליטה היא התמכרות, דומה במאפייניה להתמכרות לסמים, אלכוהול או הימורים. בטווח שבין חצי שנה לשנתיים נעצרת הירידה הדרסטית במשקל ומתחילה עלייה במשקל. אתם יכולים לעצור אחרי קילוגרם אחד או שניים, או אחרי 20 קילוגרמים. אם לא רכשתם הרגלים חדשים, או אם הרגלי אכילה בלתי נכונים לא השתנו לאחר הניתוח, הכישלון הוא כרוניקה ידועה מראש.

אל תחמיצו את ההזדמנות לקבל ליווי מקצועי צמוד (תזונתי ורגשי), שיאפשר לכם לאמץ הרגלי אכילה נכונים כדרך חיים. שינוי הוא תהליך קשה ומצריך אנרגיה רבה. הצטרפו לקבוצה מונחית על ידי אנשי מקצוע מנוסים בעלי ידע ויכולת להוביל אתכם בתהליך. קבוצה של אנשים במצב דומה למצבכם שמבינים אתכם. קבוצת אנשים שיש ביכולתה לספק לכם תחושת שייכות ושיתוף בשמחות ובקשיים, קבוצה שבה תוכלו לשתף בגילוי לב, לתמוך ולהיתמך.

אורח חיים בריא אינו הישג לשאוף אליו, אלא פרויקט חיים. פיתוח המיומנויות לא נגמר לעולם. זהו אימון תמידי שהאדם עושה עם עצמו. אמנם עם הזמן יהפוך האימון לקל יותר, אבל העבודה נמשכת כל הזמן.

טיפ למנותח: נסו לזהות את המצבים בהם האוכל אינו תשובה לרעב אלא לתחושות אחרות. נסו להיענות למצבים אלה באופן מדויק, שלא באמצעות אכילה. רכשו כלים לשיפור ולהרחבת ההתמודדות עם האכילה הרגשית, למשל: מצאו "תחליפי פינוקים", כמו סרט טוב בקולנוע, כניסה לג'קוזי או מסאז' טוב, שיהוו תחליף מתגמל.

הכותבת היא עובדת סוציאלית, מנחת קבוצות, המרכז הבריאטרי הרצליה מדיקל סנטר

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום