ורידים ברגליים: מתי צריך לטפל?

(0)
לדרג

ורידים בולטים ברגליים מפריעים מבחינה אסתטית לנשים רבות. אך התופעה גם גורמת לכאבים, לעייפות, להתכווצויות ועוד. חשוב להתאים טיפול למכלול הגורמים

מאת: מערכת zap doctors

כ-40% מהנשים בעולם המערבי סובלות ממה שמכונה "ורידים ברגליים", אותם ורידים בולטים ונפוחים המשווים לרגל מראה לא אסתטי. ישנם גורמים גנטיים וסביבתיים הגורמים לתופעה, אשר מתרחשת על רקע פגם בתפקוד מערכת הוורידים השטחית. כוח הכבידה גורם לעליית לחץ במערכת הוורידית, הלחץ הגבוה על דפנות הווריד גורם להתנפחותו ומכך, להופעת דליות, בצקות כאבי רגליים ועוד.

דליות, ורידים ונימים ברגליים (אילוסטרציה)
דליות, ורידים ונימים ברגליים (אילוסטרציה)

"לא כל מקרה דורש טיפול"

"בוורידים ברגליים לא חייבים לטפל", מפתיע ד"ר רם אברהמי, מומחה לכירורגיית כלי דם. "אם הוורידים לא פוגמים במראה באופן שמפריע לסובלות מהם, או שאינם יוצרים כאב או קושי תפקודי, אפשר להשאיר אותם במקום. הם לא מסכנים את הבריאות ואת החיים. הופעת טרומבוזות, תופעה שרבים חוששים ממנה, היא נדירה כך שאין חובה לטפל. ניתן להסתפק בגרבי לחץ לפי הצורך".

לדברי ד"ר אברהמי, רבות מהמטופלות המעוניינות בטיפול להעלמת ורידים ברגליים מונעות מההפרעה האסתטית, אולם ישנן גם לא מעט נשים שהתופעה גורמת להן לכאבים ולקשיים תפקודיים. "יש המתארות מצב של קושי בעמידה ממושכת, עייפות. כבדות", הוא אומר. "ישנם דיווחים על בצקות, גרד, עקצוצים, כאב, אי נוחות, צריבה, התכווצויות שרירים, פיגמנטציה ואפילו דלקות בעור היוצרות דימומים וכיבים".

בירור ואבחון מעמיקים

במקרים שבהם הוורידים מפריעים לתפקוד וגורמים לאי נוחות, ניתן וצריך לטפל בהם, אולם לפני הטיפול יש לבצע אבחון מקיף ומעמיק. "50% מהמתלוננות על כאבי רגליים חושבות בטעות שמקור הכאב הוא הוורידים הבולטים", אומר ד"ר אברהמי. "אבל רבות מהן סובלות מבעיה אחרת, לרוב אורתופדית. על כירורג כלי הדם לבחון מקור הכאב, שלא יצא שנטפל בוורידים בעוד הכאב נובע מבעית עמוד שדרה או ברכיים, הכאב לא יחלוף והטיפול לא יועיל. בירור כלי הדם מחייב ביצוע דופלקס ורידים הממפה את מערכת הוורידים ברגליים. כל כירורג כלי דם העוסק בוורידים צריך שיהיה לו מכשיר דופלקס שיוכל בעצמו לעבור על הרגל, מהמפשעה לכף רגל ולראות בעצמו המצב. ביצוע דופלקס במכונים וטיפול על פי התשובות המתקבלות אינו מתאים לשיטות הנהוגות היום. מאחר שמערכת הוורידים סבוכה ויש לבחון כל פרט וענף היוצא ממנה כדי להשיג תוצאה מיטבית. הבדיקה מחויבת המציאות וחשוב לבצעה לפני כל טיפול להעלמת ורידים, מכיוון שהיא משקפת את הפתולוגיה של הרגליים ומסייעת לקביעת הטיפול האידיאלי בשל מורכבות המערכת לרוב נידרש לשילוב שיטות להשגת התוצאה המיטבי".

החלטה על טיפול בוורידים

לפי הקליניקה ותלונות המטופלת, יש לבחון ביחד מטרת הטיפול. האם התלונות הן רק הפרעה אסתטית או מתלוות אליהן תלונות קליניות כמו כבדות בצקות נפיחות, התכווצויות וכדומה. כשיש תלונות קליניות תואמות לממצאים של אי ספיקה ורידית יש ללא ספק אינדיקציה לטיפול, אולם מה הדין כאשר מדובר בפגם אסתטי בלבד? לא בכל ממצא של ליקוי בדופלקס יש לטפל ודאי כשאין קליניקה ורידית, מסביר ד"ר אברהמי. "יש לברר עם המטופלת את חשיבות המראה בעיניה, ולפרט בפניה אפשרויות טיפוליות חלופיות. יש לשקוד על תיאום הציפיות ולהבהיר לאישה את תוצאות הטיפול. על כל מטופלת לדעת שכירורג כלי דם איננו קוסם והוא לא יכול ליצור רגל חדשה. הטיפול בוורידים סבוך ומורכב, מדובר במערכת רבת רבדים, ואנו מטפלים באחוז קטן ממנה. השיפור במראה הרגל לא יהיה מוחלט אלא יהיה לו 60%-80% הצלחה והאשה חייבת להיות מודעת לכך עוד לפני תחילת הטיפול".

גישות לטיפול בוורידים

בתחום נהוגות שתי גישות; טיפול שמרני הכולל הליכה של שעה ביום, שימוש בגרביים אלסטיות לפי הצורך ומנוחה עם רגליים מורמות. טיפול זה מתאים למי שלא חווה קושי תפקודי רב בשל התופעה ולמי שמראה הרגליים לא מטריד אותה במיוחד.

לנשים שיש להן תלונות על אסתטיקה של הרגליים או בעיה רפואית הנוסעת מהוורידים מומלץ טיפול אקטיבי. מדובר בטיפולים בהם נסלק את ההפרעה הקיימת בוורידים ובנימים לקבלת הקלה בריאותית ושיפור במראה האסתטי.

מה מטרת הטיפול בוורידים?

"ישנן כמה שיטות זעיר-פולשניות לטיפול בוורידים וכולן כוללות העלמה של הוורידים הלקויים הבולטים והנפוחים. את המצב של וריד לקוי ניתן לדמות לשני פועלים המנסים להעמיס משאית, דבר המשול למאמץ הגוף להחזיר את הדם מהרגליים ללב. "פועל " אחד שהוא הווריד הבריא, מעמיס את המשאית בעמל רב ובקצב שיא, בעוד השני, המשול לווריד הלקוי, זורק, פורק מהמשאית את כל מה שהעמיס חברו למשאית. זאת כי הדם חוזר בווריד לרגליים במקום לעלות לכיוון הלב וכך נוצר גודש ורידי ונפיחות). כך, למעשה, הווריד הלקוי משבש את פעילות רעיו הוורידים. למרבה המזל, יש בגוף מספיק ורידים, ולכן היעלמתו של הווריד הלקוי לא רק שלא תפגע בפעילות הזרמת הדם, אלא אף תייעל אותה. סילוק הווריד החולה תמנע את המצב של תת ספיקה ורידית ושל יתר לחץ דם ורידי".

שיטות להעלמת ורידים

ניתוח סטריפינג: טיפול כירורגי הכרוך בהרדמה כללית, שהיה פופולרי מאוד בעבר וכיום מבוצע פחות. במסגרת הניתוח שולף כירורג כלי הדם את הווריד החולה מהגוף דרך חתכים במפשעה ובקרסול. חסרונה אגרסיבית , דורשת הרדמה כללית חתכים מרובים . מתאימה דווקא למקרים של ורידים מאוד גדולים שקשה לנטרל בשיטות אנדו וסקולריות

חיסול בחימום: זהו טיפול נפוץ מאוד שבמהלכו מתבצעת הרדמה מקומית ואל הווריד מוצמד גוף חימום ששורף אותו (בקיטור . בגלי רדיו או בלייזר ). הווריד מחומם לטמפרטורה של 120 מעלות ומת. יתרון השיטה . טיפול חד פעמי בוריד. ניתן לכלול בטיפול שיטות נוספות לטיפול בענפים או בנימים כדוגמת הזרקות קצף ואו שימוש בקיטור לענפים צדדית לעיתים נדרשת הוצאת דליות בחתכים קטנים בהרדמה מקומית להשגת התוצאה המבוקשת .

חיסול בקצף: אל הווריד מוחדר בהנחיית סונר חומר כוהלי שורף בצורה כימית את הווריד. זוהי שיטה נפוצה אך כזו שלא מתאימה לכל מצב ואינה טובה לוורידים גדולים. בשל אחוזי הישנות גבוהים יש סיכון מוגבר יחסית לפקקת עמוקה. בשיטה זו לרוב נגרם תהליך דלקתי יזום, אך ממושך בווריד עם אפשרות לכתמי פיגמנטציה. בנוסף היא דורשת חזרה של הפעולה כל חודש למספר טיפולים . עם זאת יתרונה הוא בכך שהיא מבוצעת במרפאה ללא הרדמה מקומית, טובה להישנות ורידים לאחר ניתוחים.

טיפולים להעלמת נימים

נימים על פני העור הינם בעיה אסתטית, שהיא בעיקרה גנטית. התופעה מוגברת בהריונות ועם הגיל. יש לשים לב כי נימים בגיל המבוגר עלולים לגרום לדימום בשל נקב זעיר בנימים ופרץ דם. הטיפול העיקרי וכמעט יחיד הוא הזרקות חומר מטרש לנימים כדוגמת אלכוהול או מי מלח. טיפול יעיל עם תוצאות קליניות של שיפור במראה ב-70-90% לעתים נשארים כתמי פיגמנטציה ב-10% והופעת ורידים נוספים לאחר תקופה. הטיפול אינו כואב או דורש הכנה מיוחדת. קיימים טיפולי לייזר לנימים אך יעילותם פחותה.

לפני הטיפול חשוב לזכור

1. חובה שכירורג כלי דם שעתיד לטפל בך יבצע בעצמו הדופלקס ויראה מערכת הוורידים הגודל הצורה הליקויים, ולא על סמך מעבדה. אין זה מבטל הצורך במעבדה שלעתים נדרשת על ידי חברות הביטוח.

2. חובה שיסביר לך הליקוי, דרכי הטיפול יתרונות וחסרונות וסיבוכים.

3. אף שלא נדרשים לניתוחים הגדולים שבעבר עדיין יש צורך בשילוב שיטות טיפול להשגת תוצאה מיטבית (לייזר/ גלי קול / קיטור, הזרקות וכריתת ורידים ). מכון או מוסד הממליץ שיטה אחת בלבד לא יכול לטפל בצורה מיטבית.

4. ורידים לרוב אינם מסכנים או מסוכנים תמיד ולכן תמיד ניתן לבחור בגישה שמרנית, אלא אם מדובר במקרים מאוד קיצוניים של פצעים או פקקות חוזרות ודימומים. אם הרופא מפציר בך להינתח ונוטה להפחיד, ראוי לפנות לייעוץ נוסף.

בואו לדבר על זה בפורום כלי דם ורידים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום