פריצת דיסק: ניתוח אנדוסקופי

(8)
לדרג

הניתוח השגרתי לתיקון פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי הינו מורכב. הליך פשוט וחדשני ניתוח אנדוסקופי מאפשר תיקון יעיל של הבעיה ומקצר את זמן ההחלמה. צרכנות רפואית

רופא אורטופד ,מומחה לנוירוכירורגיה
09-7737709

לאורך חיינו מופעלים לחצים ועומסים רבים על עמוד השדרה, אותו אזור קשיח המורכב מחוליות ודיסקים, ושתפקידו לשאת את משקל פלג הגוף העליון, לאפשר גמישות ותנועה ולהגן על חוט השדרה, שהוא חלק מרכזי במערכת העצבים. אנחנו קופצים, דוחפים, מרימים, מתכופפים, מושכים - עמוד השדרה מאפשר לנו לנוע ומושפע מכל תנועה.

בין כל שתי חוליות בעמוד השדרה נמצא דיסקוס, שתפקידו למנוע את הזעזועים שיכולים להיווצר מתנועה לא נכונה, מהרמת משקל כבד או מתאונה. הדיסקוס מורכב מטבעת קשיחה העשויה סיבים, ובחלקה הפנימי מצוי נוזל צמיגי, הפועל כקולט הזעזועים של החוליות.

כשנוצר לחץ יתר, הסיבים נקרעים, הנוזל הפנימי פורץ החוצה ולוחץ על שורשי העצבים או מגרה אותם, מה שמוביל לדלקת במקום. הנה כך, ביובש, מתואר התהליך שגורם כאב משתק וסבל ללא מעט אנשים. וזו רק ההתחלה, כי הניתוח המטפל בפריצת דיסק מורכב, קשה, טומן בחובו סיכונים וההחלמה ממנו ארוכה.

פגיעה נפוצה, אזור רגיש

עמוד השדרה מתחלק לשלושה חלקים החלק הצווארי, החלק המרכזי ועמוד השדרה התחתון. במקום לטפל רק בפריצה כמו שעושים בגב התחתון, בפריצות דיסק של עמוד השדרה הצווארי נאלצים ברוב המקרים להוציא את כל הדיסק החוצה, ומאחר שאי אפשר להשאיר שתי חוליות באוויר, צריכים להכניס פנימה ביניהן חומר ושתל, ולקבע את החוליות - לעתים בעזרת לוחית וברגים. תהליך זה מונע את התנועה של שתי החוליות.

"ניתוחי הצוואר נפוצים, וזה מקום די רגיש לפריצות דיסק", אומר ד"ר שלמה דוידוביץ', רופא בכיר במחלקה הנוירו-כירורגית במרכז הרפואי רבין. "מדובר בניתוח שדורש הסטה של קנה הנשימה וקנה הבליעה ומכאן מורכבותו".

אבל בשנים האחרונות יש בשורה למאות אלפי בני אדם בישראל הסובלים מפריצות דיסק, לאחר שאת מקומו של הניתוח המורכב והמסוכן תופס הליך פשוט וחדשני ניתוח אנדוסקופי. "בניתוח אנדוסקופי כל זה נחסך, הגישה נעשית מהצד ואין צורך בהזזה מסיבית של רקמות אלה", מסביר ד"ר דוידוביץ', שמבצע את ההליך האנדוסקופי בשלוש השנים האחרונות וערך כבר יותר מ-1,000 ניתוחים כאלה.

עיקר האוכלוסייה הסובלת מבעיות גב היא אוכלוסייה מבוגרת, שסובלת לא רק מפריצות דיסק אלא גם מהיצרות של תעלת השדרה. עבור אנשים מבוגרים, ניתוח פתוח מורכב ומסוכן, המחייב אותם להחלמה ארוכה, הוא לא פחות מסכנת חיים.

הליך קצר, החלמה מהירה

"הניתוח האנדוסקופי אורך בדרך כלל כשעה-שעתיים, והמטופל משתחרר תוך מספר שעות לביתו", מסביר ד"ר דוידוביץ'. "ההחלמה אורכת כשבועיים בלבד. אנשים מגיעים אליי לניתוח ולא מאמינים - אחרי מה שסיפרו להם על הניתוח הקונבנציונלי - שבטיפול כל כך פשוט כביכול חלה הטבה בצורה משמעותית. הרבה אנשים כתבו לי שעד לרגע האחרון הם היו סקפטיים, ואמרו 'מקסימום זה לא יעבוד', ואחרי שחשו בהקלה הם לא האמינו".

אז איך מתבצע הניתוח החדשני? מחדירים מהגב צינור שקוטרו כסנטימטר ובתוכו אנדוסקופ סיב אופטי, שבקצהו עדשה. לאחר ההחדרה המנתח רואה את האזור הפגוע מוגדל פי מאה ובאיכות מצוינת, וכך - בזכות הראייה האנדוסקופית - אפשר להימנע מלפגוע בעצבים והסכנות יורדות בהרבה יחסית לשיטה הפתוחה.

"ניתוחים אנדוסקופיים בגב התחתון קיימים כבר כ-20 שנה", אומר ד"ר דוידוביץ', "אבל לא הייתה ממש פריצת דרך בניתוחים אלה, לדעתי בגלל מכשור שלא התאים להרבה פציינטים, והשיטה האנדוסקופית ה'רגילה' היא מאוד מוגבלת. בשיטה אנדוסקופית רגילה מבצעים החדרה של צינור בקוטר מסוים ואז כריתת דיסק.

"השיטה שאני עוסק בה היא שיטה ייחודית אשר עובדת על אותו עיקרון, אבל המכשור והסיב האופטי באיכות הרבה יותר גדולה וזה מאפשר לי לפתור את הבעיות של כל התעלה ולא רק חלק ספציפי כפי שהיה עד היום. השיטה פותחה בארצות הברית, אחרי ניתוחים שבוצעו בבסיס הגולגולת דרך האף. לקחו מכשור וגישה של ניתוחי בסיס גולגולת דרך הנחיר, ויישמו את האפליקציה הזאת לעמוד השדרה".

בעזרת ניתוח אנדוסקופי אפשר לטפל ביעילות רבה בבעיית גב נוספת הפוקדת בעיקר את האוכלוסייה המבוגרת: היצרות תעלת עמוד השדרה, אשר נובעת מהתעבות רקמות סביב התעלה. ההיצרות גורמת ללחץ על השורש ולכאב המקרין ליד או לרגל. היצרות התעלה בעמוד השדרה הצווארי יכולה לגרום לכאבים או נימול בגפיים העליונות והתחתונות, לחוסר קואורדינציה ולבעיות בשיווי המשקל.

"בניתוח אנדוסקופי אני יכול לעבוד לכל רוחב התעלה, מצד אחד לשני, וזה דרך כניסה של סנטימטר אחד" , מסביר ד"ר דוידוביץ', "עד היום היה אפשר לעבוד רק על צד אחד של התעלה ומכניסה אחת בלבד. השיטה האנדוסקופית יכולה לעזור למטופלים רבים אשר עד כה חששו לעבור ניתוח גב פתוח, ולאפשר להם חזרה מהירה לשגרה. הניתוח האנדוסקופי הוא טיפול חדשני בפריצת דיסק ומהווה פריצת דרך, ואני מקווה שרופאים נוספים יבואו לראות וללמוד את השיטה".

בואו לדבר על זה עם ד"ר דוידוביץ' בפורום ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק.

למידע נוסף ליחצו על כאבי גב

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום