ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי

(0)
לדרג

ניתוח שרוול קיבה הוא ניתוח הרזיה לפרוסקופי שאינו פוגע בתפקוד הקיבה ויכול להחליף ניתוחים אחרים, מורכבים יותר. מידע על יתרונותיו וחסרונותיו

רופאה כירורגית ,מומחית לכירורגיה כללית
077-2313139 (מספר מקשר)

ניתוח שרוול קיבה הוא ניתוח להפחתת משקל, שבו מסירים כ-85% מנפח הקיבה ומותירים קיבה בצורת גליל, מעין שרוול, שהקיבולת שלה היא כ-50 עד 80 סמ"ק. בניגוד לצורות אחרות של ניתוחים בריאטריים, ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית, כאן שסתום היציאה מן הקיבה, השוער, והעצבים של הקיבה נותרים במקומם, ואילו הקיבה עצמה מוקטנת בצורה משמעותית, אבל התפקוד שלה נשמר.


צילום: שאטרסטוק

למי מתאים הניתוח?

ככלל, ניתוח שרוול קיבה מתאים למטופלים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית עם ערכי BMI מעל 40 או עם BMI מעל 35 ומחלות נלוות להשמנה.

הניתוח מתאים במיוחד גם לאנשים בעלי עודף משקל קיצוני, עם ערכי BMI מעל 50, או לאנשים שבשל מצבם הרפואי אינם יכולים לעבור ניתוחים מסוג אחר, שהינם מורכבים יותר ואורכים זמן רב יותר.

במקרה של אנשים עם BMI מעל 50, ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי הוא לעיתים החלק הראשון בתוכנית ניתוחית דו-שלבית, שבה, לאחר שהמטופל יורד מספיק במשקל, מבצעים ניתוח בריאטרי נוסף כדוגמת מעקף קיבה או מעקף תריסריון. מטרת ניתוח שרוול הקיבה היא לצמצם את הסיכון שבניתוח הבא אחריו.

אצל מטופלים עם השמנת יתר חולנית ו-BMI נמוך יחסית השרוול יכול להיות פתרון מצוין, במיוחד אם קיימות בעיות נוספות (כגון אנמיה או מחלת קרוהן), המונעות מהם ניתוח בריאטרי אחר. בנוסף, המטופלים עשויים לבחור בצורת ניתוח זו אם הם חוששים מההשפעות ארוכות הטווח של ניתוח מעקף קיבה או מתנגדים להחדרת גוף זר לגופם כבניתוח הטבעת.

יתרונות וחסרונות

למרות שהקיבה קטנה בגודלה וכמות האוכל שניתן לאכול מוגבלת, היא ממשיכה לתפקד בצורה רגילה. חלקה העיקרי של הקיבה המייצר את הורמון הרעב גרלין מוסר ממערכת העיכול בניתוח, וכך נוספת תחושת שובע. בעיית תסמונת ההצפה (dumping) נמנעת, בגלל ששסתום הכניסה לקיבה, השוער, נשאר ללא שינוי.

הניתוח ממזער את הסיכון ללקות בכיבים, מונע את הבעיות הקשורות במעקף קיבה, כולל אנמיה, חסימות מעיים, אוסטיאופורוזיס ומחסור בחלבונים ובוויטמינים. הוא מהווה פתרון למטופלים עם בעיות המונעות מהם לעבור ניתוחים בריאטריים אחרים בשל סיכון גבוה. הניתוח משמש פתרון לפרוסקופי למטופלים עם BMI גבוה במיוחד.

מכיוון שסוג זה של ניתוח זה רק מגביל את כמות האכילה ואינו עוקף חלק מהמעי, מקצת המטופלים עלולים להתאכזב מהיקף הירידה במשקל, במיוחד אלו שמתחילים בעודף משקל משמעותי במיוחד. מטופלים בעלי BMI גבוה יצטרכו לעיתים לעבור ניתוח המשך כדי להגיע למשקל היעד שלהם. למרות שחלק מהמטופלים רואים בכך חסרון, במקרים רבים האפשרות הדו-שלבית לא רק מובילה לתוצאות הרצויות, אלא אף מורידה את הסיכון הכללי של המטופל. זהו פרט שכדאי לשוחח עליו עם הרופא. המטופלים עלולים להאט את קצב הירידה במשקל אם לא ייצמדו לדיאטה מאוזנת לאחר הניתוח ובנוסף יעסקו דרך קבע בפעילות גופנית.

כתוצאה מחיתוך הקיבה בסיכות, עלולים להיווצר סיבוכים כמו דליפה או דימום. לא ניתן להחזיר את המצב לקדמותו לאחר הניתוח, כי במסגרתו מסירים חלק מהקיבה. יש לזכור שניתן להמיר ניתוח שרוול קיבה לניתוח מעקף קיבה מאוחר יותר, אם יש בכך צורך.

סיכונים אפשריים

כמו בניתוחי הרזיה אחרים שמטרתם ירידה במשקל, גם ניתוח השרוול כרוך בסיכונים, המשתנים ממטופל אחד למשנהו:דליפה מהקיבה ופיסטולה (חיבור לא תקין בין איברים) - 1.0%
פקקת ורידים עמוקים - 0.5%
תסחיף ריאתי - 0.5%
דימום לאחר ניתוח - 0.5%
כריתת טחול - 0.5%
מצוקה נשימתית חמורה - 0.25%
דלקת ריאות - 0.2%
מוות - 0.25%

על הסיכונים הכרוכים בביצוע הניתוח מומלץ לשוחח עם הרופא המטפל ולבחון כל מקרה לגופו. בכל מקרה, אם אתם מחליטים לעבור ניתוח שרוול קיבה, חשוב להתכונן היטב לניתוח, לבחור את הניתוח המתאים ואת המנתח המיומן בו, וכן להימצא במעקב לאחר הניתוח.

הצלחת ניתוח הרזיה תלויה מאד במעקב הדיאטני והפסיכולוגי שלאחר הניתוח, הטמעת השינויים באורח החיים וצורת האכילה, בחירה מושכלת של התזונה לאחר הניתוח ועיסוק בפעילות גופנית.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר - כירורגיה ותזונה.

תרמה למאמר: הלנה לוסקי

  • צור קשר
ד"ר אסנת רזיאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום