הכל על רככת ואוסטיאומלציה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רככת היא מחלת ילדים המתבטאת בעיוות עצמות, בעצירת הגדילה לגובה, ולעיתים גם בשברים בעצמות. בקרב מבוגרים התופעה נקראת אוסטיאומלציה. כיצד מאבחנים?

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לאנדוקרינולוגיה
077-2311047 (מספר מקשר)

רככת (Rickets) היא מחלת עצמות בילדים, המתפתחת על רקע חסר במינרלים בעצמות, כתוצאה ממחסור בוויטמין D. ויטמין D מיוצר בגוף תחת חשיפה לקרני השמש האולטרה סגוליות, ולאחר מכן הופך בכבד ובכליות לוויטמין D פעיל, בתהליך דו-שלבי.

כיצד מתרחש תהליך בניית העצם?

תהליך בניית העצם מתחיל מפעילות של התאים בוני העצם - אוסטאובלסטים - אשר בונים רשת חלבונית. אז מתחיל תהליך כניסת מינרלים אל תוך העצם - מלחי סידן ומינרלים אחרים - זרחן, מגנזיום ועוד. תהליך זה ידוע כתהליך מינרליזציה, ומתרחש בעזרת ויטמין D פעיל. כתוצאה מתהליך זה, השכבה המבוססת חלבון, הופכת מרכה לקשיחה; ולמעשה, מעניקה לעצמות את חוזקן.

כאשר אין בגוף ויטמין D, או כאשר הוויטמין לא פועל - נפגע תהליך המינרליזציה ולא חודרים מינרלים אל תוך העצמות. כתוצאה מכך, העצמות בילדים נשארות רכות, ובמבוגרים הופכות לפריכות.

כאשר בגוף הילד אין מספיק ויטמין D העצמות נותרות רכות. צילום: שאטרסטוק
כאשר בגוף הילד אין מספיק ויטמין D העצמות נותרות רכות. צילום: שאטרסטוק

האם רככת שכיחה בקרב ילדים?

צורתה הקלאסית של רככת כמעט איננה קיימת בישראל ובמדינות העולם המערבי, מאחר שמקפידים לתת לתינוקות עד גיל שנה ויטמין D, במינון של 2 טיפות ביום המכילות 400 יחידות בינלאומיות ליום (יחב"ל) של ויטמין D.

משרד הבריאות ממליץ לתת תוסף ויטמין D עד גיל שנה בלבד, ובמקרים מסוימים - גם מעל גיל שנה.

מהו תפקידו של ויטמין D?

ויטמין D עוזר לספיגת סידן מהמעי ולתהליך מינרליזציה של העצמות. חסר בוויטמין זה גורם לפגיעה בחוזק העצם, לסיכון מוגבר לשברים במבוגרים ולרככת בילדים. לוויטמין D תפקידים נוספים בפעילותם התקינה של מערכות ואיברים רבים נוספים בגוף, כגון: המוח, הלב, מערכת החיסון ועוד.

מהם המקורות לוויטמין D?

הגוף מקבל ויטמין D בשלוש דרכים:

חשיפה לשמש.

מזונות כגון: דגים שמנים, חלמון ביצה ומוצרי מזון המועשרים בוויטמין זה.

תוספי תזונה, כמו טיפות או כדורים.

מדוע מומלץ לתת תוסף ויטמין D לכל התינוקות?

מאחר שמשרד הבריאות ממליץ להגביל את חשיפת התינוק לשמש, ולתינוק אין מקורות תזונתיים טובים לוויטמין D, מומלץ לתת ויטמין D3 במינון של 400 יחב"ל לכל תינוק במשך שנת החיים הראשונה.

ישנן צורות נדירות מאוד של רככת, המתפתחות על רקע גנטי. כך, לדוגמא: על רקע פגם גנטי בכרומוזום X. אצל חולים אלה, ישנו מספיק ויטמין D בגוף - אולם הוויטמין איננו עובר היפוך לצורתו הפעילה. הטיפול בחולים אלה כולל מתן מינונים גבוהים של ויטמין D פעיל וסידן.

מהם הגורמים למחלת הרככת?

רככת - בצורתה הקלאסית - איננה גנטית; המחלה עלולה להתפתח רק כתוצאה ממחסור בחשיפה לקרני השמש האולטרה סגולות ואי הקפדה על מתן ויטמין D לתינוקות עד גיל שנה.

כאמור, בחברה המודרנית - עם רפואה מתקדמת - ניתן למנוע לחלוטין רככת בילדים; ואם מגלים תסמינים של רככת - ניתן לטפל בהם ולמנוע החמרה, העשויה לבוא לידי ביטוי בתסמינים הבאים:

עיוות של העצמות.

כאבים בעצמות - הנגרמים בשל העובדה שהרשת החלבונית סופחת למעשה מים ומתנפחת; הלחץ שנוצר גורם לכאבים.

כאבי שרירים.

הליכה בלתי יציבה - "ברווזית".

שברים

תיתכן פגיעה בצמיחה לגובה, במקרה שהעצמות הארוכות מתעקמות.

כיצד מאבחנים רככת?

בדיקת דם - על מנת לגלות האם הרמה של ויטמין D ומינרלים (כגון: סידן, זרחן ומגנזיום) נמוכה מהנורמה; ובנוסף, בחינה של התפקוד הכלייתי.

צילומי רנטגן - לבחינת מבנה העצמות.

יש לציין כי לגילוי רככת בילדים - אין צורך לבצע בדיקת צפיפות עצם. לגילוי אוסטאופורוזיס במבוגרים - בדיקת צפיפות העצם חיונית. צפיפות עצם יכולה להיות נמוכה גם במקרים של אוסטיאומלציה (חסר בוויטמין D) במבוגרים, ולא ניתן להבדיל בין אוסטיאופורוזיס ואוסטיאומלציה בעזרת בדיקת צפיפות עצם.

כיצד ניתן למנוע רככת בילדים?

כאמור, ניתן למנוע רככת באמצעות מתן תוסף ויטמין D עד גיל שנה, חשיפה יומית של הילד לשמש (לא בשעות שיא החום) ותזונה מאוזנת, הכוללת גם מזונות המכילים ויטמין D וסידן. הטיפול ברככת גנטית כולל מתן ויטמין D בצורתו הפעילה; ומתן סידן, במינונים גבוהים.

חשוב לציין כי תינוקות ופעוטות עד גיל שלוש צריכים להיזהר במיוחד מחשיפה לשמש, כיוון שיש להם פחות הגנה מובנית נגד קרינה אולטרה סגולה בהשוואה למבוגרים. עורם גם דק יותר ומכיל פחות מלנין. אין שום דבר רע בבילוי בים או בבריכה, כל עוד עושים זאת בשעות הנכונות: בבוקר מוקדם או בשעות אחר הצהריים המאוחרות ומקפידים על הימנעות מחשיפת יתר לקרינת השמש ועל הגנה מיטבית מפני הקרינה.

האם תיתכן רככת של העצמות במבוגרים?

ישנם אנשים בוגרים (סיימו את תהליך צמיחת עצמות השלד), המפתחים מחלה שנקראת אוסטיאומלציה - ואף היא נובעת מפגיעה בתהליך המינרליזציה של העצם, משנית לחסר חמור בוויטמין D.

התסמינים האופייניים לאוסטיאומלציה הינם:

כאבים בעצמות.

חולשת שרירים.

הליכה בלתי יציבה.

סיכון מוגבר לנפילות ולשברים.

ישנן מספר קבוצות באוכלוסייה הבוגרת, המועדות לפתח אוסטיאומלציה, על רקע מחסור בחשיפה לשמש:

קשישים - שאינם חשופים לשמש - בשל חוסר ניידות או הימנעות מהשמש (מחשש לסרטן עור) ואינם מקפידים ליטול תוסף ויטמין D, על פי המלצת הרופא המטפל.

נשים - שנוהגות ללבוש רק בגדים ארוכים, על רקע דתי-תרבותי - יכולות לסבול מחסר חמור בוויטמין D.

אנשים הסובלים מהשמנת יתר - באנשים שמנים ויטמין D נאגר ברקמת השומן ולא יוצא ממנה. החוקרים מכנים תהליך זה "התאבדות" של ויטמין D ברקמת השומן.

מבוגרים הסובלים מבעיות בספיגת סידן וזרחן במערכת העיכול - במקרים אלה, תיתכן התפתחות של אוסטיאומלציה ואוסטאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם).

אנשים הסובלים מאי ספיקת כליות מתקדמת - ויטמין D לא יעבור שינוי בכליות; ולכן, יישאר ויטמין D בלתי פעיל. כאשר הכליה איננה מתפקדת, חל שיבוש משמעותי מאוד במשק המינרלים. במקרה כזה, מחלת העצם קשורה למחלת הכליות ומשנית לה.

בוגרים שאינם מקפידים על תזונה מאוזנת - והתפריט שלהם חסר בסידן.

מחלת הרככת עשויה להתבטא בעיוותים של העצמות. צילום: שאטרסטוק
מחלת הרככת עשויה להתבטא בעיוותים של העצמות. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן למנוע אוסטיאומלציה בקרב מבוגרים?

על מנת שהגוף ייצר מספיק ויטמין D בבוגרים, מספקת חשיפה לשמש, למשך 15-20 דקות ביום, בין השעות 11:00-15:00. על מנת שהחשיפה לשמש תהיה אפקטיבית - הפנים, כפות הידיים וכפות הרגליים, צריכות להיות חשופות לשמש, ללא קרם הגנה, אשר מונע ייצור ויטמין D בכ-95%. כמובן שאין מדובר בהמלצה להשתזף ללא הגנה, אלא להקפיד על חשיפה ישירה לשמש רק למשך 15-20 דקות ביום.

חשוב לדעת כי בימים בהם יש מזג אוויר מעונן או זיהום אוויר קשה, קרני השמש האולטרה סגוליות ייחסמו - וויטמין D לא יחדור דרך העור.

בנוסף לחשיפה לשמש, בכל מקרה בו יש חשד לאוסטיאומלציה, הטיפול כולל מתן תוסף ויטמין D, בטיפות או בכדורים, ותוסף סידן. למטופלים הסובלים גם מאוסטאופורוזיס - יינתן בנוסף טיפול תרופתי, למניעת ספיגת העצם, על מנת למנוע שברים.

לחולים במחלת כליות ובמחלת עצם (שתי המחלות בו זמנית) - יינתן תוסף ויטמין D בצורתו הפעילה; ויינתן טיפול לאיזון תפקודי כליה.

לסיכום: רככת בילדים היא מחלת עצמות, הנגרמת בעקבות מחסור בחשיפה לשמש. המחלה מתבטאת ברכות העצמות - וכתוצאה מכך מתפתחים עיוותים בעצמות; וקיים סיכון מוגבר לשברים. במדינות המפותחות, מונעים את הבעיה - באמצעות מתן ויטמין D באופן גורף, לתינוקות עד גיל שנה; מתן ויטמין D - כאשר בדיקות הדם מזהות חסר; וכן באמצעות חשיפה יומיומית מבוקרת לשמש. במבוגרים - מדובר בתהליך הנקרא אוסטיאומלציה - הבא לידי ביטוי בתסמינים דומים לתסמיני הרככת, ללא עיוות של העצמות. לכן, גם למבוגרים מומלץ להיחשף לשמש בצורה מתונה - ועל נטילת ויטמין D וסידן, בהתאם להמלצת הרופא המטפל.

ד"ר ילנה סיגל היא מומחית באנדוקרינולוגיה, רופאה בכירה במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בקריה הרפואית לבריאות האדם רמב"ם, בחיפה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום