סוכרת לא מאוזנת: שיעור בלוליינות

(0)
לדרג

חולי סוכרת מסוג 2, שאינם מצליחים לאזן את רמות הסוכר על ידי דיאטה ופעילות גופנית, נדרשים לטיפול תרופתי שעלול לגרום להם להשמנה ונפילת סוכר

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"הסוכרת היא מגיפה שממדיה מבהילים במדינות המערב ובכללן ישראל", אומר ד"ר חוליו וינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון. לדבריו, הסוכרת פוגעת במשק הסוכר בגוף, והיא מאופיינת ברמת סוכר גבוהה בדם. במצב כזה, עלולים להיגרם סיבוכים רבים באיברים חיוניים בגוף כגון הכליות, העיניים, כלי הדם והלב.

ד"ר יוסף קליינמן, מנהל המחלקה הפנימית בבית החולים ביקור חולים ומומחה בסוכרת ומטבוליזם, מסביר: "הרופאים יכולים להצביע על שני סוגים עיקריים של המחלה: הראשון הוא סוכרת נעורים, המופיעה אצל 5%-8% מחולי הסוכרת, בעיקר בקרב ילדים ומבוגרים מתחת לגיל 40. סוכרת זו נגרמת עקב אי ייצור אינסולין על-ידי הגוף. הסוג השני של הסוכרת הוא סוכרת מבוגרים, המופיעה אצל כ-92% מכלל חולי הסוכרת ותוקפת בעיקר אנשים מעל גיל 30 הסובלים ממשקל יתר; סוכרת זו מתאפיינת בתנגודת של התאים לקלוט את הסוכר".

ד"ר וינשטיין אומר כי 90% מחולי הסוכרת סובלים מסוכרת סוג 2: "בישראל סובלים מסוכרת לא פחות מחצי מיליון בני אדם. עוד כחצי מליון סובלים מסוכרת אך לא יודעים על כך, משום שלא נבדקו או משום שהיא סמויה".

הסוכרת היא מחלה קשה ומסכנת חיים, וד"ר וינשטיין מכנה אותה "רוצחת שקטה". הסוכרת כל כך שקטה, עד שלרוב היא נעדרת תסמינים. פעמים רבות היא מתגלה בבדיקת דם מקרית המצביעה על רמות סוכר גבוהות. חלק מהחולים בכל זאת מדווחים על תסמינים שונים, כגון ריבוי שתן, צמא גדול, חולשה ותיאבון מוגבר.

היעדר התסמינים מגביר את מסוכנותה של המחלה. "חולים רבים אינם מגלים את המחלה בזמן והנזק ממנה הולך וגובר. ד"ר וינשטיין: "סוכרת סוג 2 היא מחלה פרוגרסיבית שמחמירה עם השנים, הנזק לגוף גדל ויש צורך בטיפול יותר ויותר מאסיבי. לכן לאיתור מוקדם יש חשיבות רבה בהתמודדות עם המחלה".

הגורם המרכזי לסוכרת סוג 2 הוא אורח החיים המודרני בעולם המערבי, שמתאפיין בהשמנת יתר והיעדר פעילות גופנית. ד"ר וינשטיין: "סוכרת היא מחלה כרונית שלרוב אינה חולפת, אלא אם המטופל משנה באופן דרסטי את אורח חייו. מטופל שממשיך לעלות במשקל, שלא עושה פעילות גופנית ולא משפר את תזונתו ימשיך להיות חולה כל חייו ומחלתו תלך ותחמיר. הוא עלול להזדקק לכמות כפולה של תרופות ואף לפתח סוכרת נעורים".

הטיפול בסוכרת כולל בראש ובראשונה שינוי באורח החיים. לדברי ד"ר וינשטיין, "מספיק להוריד 5%-10% בלבד ממשקל הגוף ולהקפיד על פעילות גופנית בסיסית, דוגמת הליכה יומית למשך 25 דקות, כדי לתרום לבריאות המטופל באופן משמעותי".

סוכרת לא מאוזנת
סוכרת לא מאוזנת

טיפול תרופתי

מטופלים ששינוי אורח החיים אינו תורם לשיפור ממושך ברמות הסוכר שלהם נאלצים ליטול תרופות. ד"ר קליינמן מציין כי סוג הטיפול במחלת הסוכרת נקבע על-ידי הרופא המומחה בהתאמה למאפיינים האישיים של כל חולה וחולה.

מחקרים הראו כי שיפור מוקדם ומתמשך בשליטה ברמות הסוכר והפחתה במשקל מפחיתים את הסיכון לסיבוכים הקשורים בסוכרת. ד"ר וינשטיין: "חלק מהחולים מסתפקים בנטילת התרופה 'גלוקופאז' המורידה את רמות הסוכר בדם ואף תורמת להורדה במשקל. מי שלא מסתייע בה נאלץ ליטול במקביל תרופות נוספות אשר עלולות לגרום להשמנה המחריפה את הסוכרת".

תופעה מדאיגה נוספת הנלווית לתרופות המפחיתות את רמת הסוכר היא הסיכון להיפוגליקמיה נפילת סוכר. תופעה זו היא מנת חלקם של טיפולים רבים נגד סוכרת מסוג 2 ומהווה נטל פסיכולוגי על מטופלים. ד"ר וינשטיין: "נפילת הסוכר עלולה להיות מסוכנת. לחלק מהמטופלים היא גורמת חוסר נעימות, תחושה רעה, חולשה, סחרחורת, כאב ראש, התקף רעב קשה ועוד. הסיכון העיקרי הוא במצב בו הסוכר בגוף צונח לערכים נמוכים מאוד, ואז נוצרת סכנת חיים ממשית. החולים עלולים לעבור אירוע לבבי, אירוע מוחי, לאבד את ההכרה, לסבול מאי ספיקת לב, לפתח הפרעת קצב בלב ואף למות".

את הסיכונים הכרוכים בנטילת התרופות נגד סוכרת פתר פיתוחן של שתי תרופות המבוססות על הורמון שמגביר את האינסולין המופרש מתאי הביתא. ד"ר וינשטיין: "יש שתי תרופות המוענקות במקביל לטיפול וניתנות בהזרקה עצמית: 'ויקטוזה' ו'באייטה'; תרופות אלה תורמות להורדת רמות הסוכר בדם מבלי לסכן את החולה, ומבלי לגרום לנפילת סוכר או להשמנה".

לדברי ד"ר קליינמן, "בזכות התרופות החדשות זוכים החולים לאיכות חיים טובה יותר ולאריכות ימים, וזו בעצם המטרה המשותפת של הרופא המטפל ושל החולה".

לפרטים על טיפולים חדשניים - ניסויים קליניים לחולי סוכרת לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום