תזונה נבונה למניעת סוכרת ולסוכרתיים

(0)
לדרג

הטיפול התזונתי הוא חלק אינטגרלי מהטיפול הרפואי באיזון רמות הסוכר והפחתת הסיכון לסיבוכי מחלת הסוכרת. מתוק יום הדבש?

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הסוכרת נחשבת לאחת ממגפות המאה ה-21 כתוצאה משינויים רבים שמאפיינים את החיים המודרניים: מזון עתיר שומן וסוכר, פעילות גופנית מועטה, השמנת יתר וסטרס.

רק בישראל סובלים כחצי מיליון אנשים מסוכרת סוג 2 וכ-25 אלף חולים בסוכרת מסוג 1 המוכרת יותר כסוכרת נעורים. ליטל סמואל-לוי, דיאטנית קלינית במרכז לסוכרת "גפן מדיקל", מציינת כי הקפדה על טיפול תרופתי או טיפול באינסולין לאיזון רמות הסוכר בדם חיונית ביותר. יחד עם זאת, הטיפול התזונתי הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי לא רק באיזון רמות הסוכר והפחתת הסיכון לסיבוכים של מחלת הסוכרת, כי אם גם בשמירה על רמת שומנים תקינה ועל לחץ דם מאוזן. שילוב של סוכרת, יתר לחץ דם, רמות שומנים לא תקינות (ערכי LDL וטריגליצרידים גבוהים וערכי HDL נמוכים) והשמנת יתר הם גורמי סיכון עיקריים להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

בינואר 2008 פרסמה האגודה האמריקאית לסוכרת את המלצותיה החדשות לטיפול התזונתי במאמר שהתפרסם בעיתון הרפואי Diabetes Care.

^^עיקר ההמלצות למניעת סוכרת מבוגרים:^^

ירידה מתונה של 7% מהמשקל ההתחלתי לאנשים עם עודף משקל וביצוע פעילות גופנית מתונה במשך 150 דקות בשבוע, מפחיתה משמעותית את הסיכון להופעת סוכרת בקרב אוכלוסייה עם גורמי סיכון. פעילות גופנית גם משפרת את הרגישות לאינסולין ואת קליטת הסוכר בתאים ללא קשר לירידה במשקל, ובכך מסייעת עוד יותר לשיפור האיזון.

תוכנית הירידה במשקל יכולה להיות מבוססת על דיאטה דלת פחמימות (מדובר בחידוש מבחינת המלצת ארגוני הבריאות) או דיאטה דלת שומן סטנדרטית. יצוין כי לדיאטה דלת פחמימות תוצאות טובות בטווח הקצר מבחינת הפחתה במשקל, שיפור ברמת הכולסטרול הטוב (HDL) והפחתת רמת השומנים בדם, אולם עדיין אין מידע על תוצאותיה לטווח ארוך של למעלה משנה.

מומלץ לצרוך מזון עשיר בסיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים, פירות, ירקות וקטניות.

שתייה מתונה של אלכוהול, כגון 2 כוסות יין ליום לגבר וכוסית אחת לאישה, קשורה בהפחתת הסיכון לסוכרת. לעומת זאת, מעל 3 משקאות ביום עלולים להגביר את הסיכון לסוכרת!

הפחתת צריכת שומן רווי, הנמצא במזונות מהחי כמו גבינות שמנות, חמאה, שמנת ובשר שמן.

^^עיקר ההמלצות לחולי סוכרת:^^

קבוצת המזונות המכילים פחמימות היא הקבוצה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על רמות הסוכר בדם. קבוצה זו כוללת את הסוכרים הפשוטים, ה"מתוקים", המצויים במזונות, כגון: סוכר לבן וחום, דבש, ריבה, עוגות, עוגיות, ממתקים ואת הסוכרים המורכבים יותר, כגון אלה הנמצאים בדגנים, לחם, אורז, פסטה וקטניות.

מעקב אחר צריכת פחמימות הוא הבסיס לאיזון של רמות הסוכר והתאמת הטיפול. ניתן לבצע את המעקב על ידי ספירה של כמות הפחמימות.

בהנחה ששומרים על כמות הפחמימות המומלצות בארוחה, בחירת מזונות פחמימתיים בעלי אינדקס גליקמי נמוך (למשל גריסים, גרגרי חומוס, עדשים, תותים, תפוזים) על פני אינדקס גליקמי גבוה (כגון לחם אחיד, תפוחי אדמה, אורז לבן, אבטיח, תמרים) יכולה להעניק יתרון נוסף לאיזון.

מומלץ כי המקורות לפחמימות יהיו פירות, ירקות, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי שומן ולא מזונות מתוקים. אולם אם בוחרים לצרוך מתוק, יש לקחת בחשבון את כמות הפחמימות במזון ולהפחית אותה מסה"כ הפחמימות הנצרכות בדרך כלל בארוחה או להתאים את הטיפול באינסולין, אם ניתן.

דיאטות עשירות בחלבון אינן מומלצות לסוכרתיים, בשל חוסר מידע לגבי השפעתן על תפקודי הכליות.

מומלץ לצרוך כ-25 גר' ליום של סיבים תזונתיים. על מנת להגדיל את הצריכה של סיבים, כדאי תמיד להעדיף מוצרים מקמח מלא על פני קמח לבן, דגנים מלאים כמו אורז מלא, בורגול, כוסמת, גריסים, פסטה מקמח מלא או קטניות (אפונה, שעועית, עדשים) על פני אורז לבן, פתיתים וקוסקוס. כמו כן, יש להעדיף ירקות ופירות שלמים בקליפתם (5 ביום) על פני קלופים או סחוטים או דגני בוקר ויוגורטים מועשרים בסיבים על פני הרגילים.

צריכת ממתיקים מלאכותיים כמו סכרין, אספרטיים, אסולפאם K, בטוחה בהתאם לכמות היומית המומלצת לפי משרד הבריאות האמריקאי (לרוב קשה לעבור את התחום הבטוח לשימוש גם למי שצורך מוצרים דיאטטיים רבים, ובדרך כלל הגבול העליון לצריכה מצוין על גבי האריזה).

מומלץ לצרוך 2 מנות דג בשבוע, המספקים חומצות שומן מסוג W-3. המלצה זו אינה כוללת שניצלים של דג מוכן.

יש להגביל למינימום את צריכת חומצות שומן טרנס - חומצות שומן המצויות במרגרינה ומזונות מעובדים, כגון: עוגיות, מאפים, חטיפים, וופלים וכד'. כמו כן, יש להגביל את צריכת השומן הרווי מהחי. כמות השומן הרווי המומלצת היא עד 7% מסה"כ הקלוריות ביום.

יש להעדיף שומנים חד בלתי רווים ממקור צמחי, כגון שמן זית, קנולה, טחינה ושקדים טבעיים.

שתיית אלכוהול יכולה לגרום גם לירידה חדה ברמת הסוכר (היפוגליקמיה) וגם לעלייה חדה (היפרגליקמיה) בקרב סוכרתיים. יחד עם זאת בצריכת אלכוהול מתונה יחד עם ארוחה, לא נצפתה השפעה משמעותית על רמת הסוכר או האינסולין בדם. כמות האלכוהול המומלצת לגבר סוכרתי היא עד כוסית משקה ביום וקצת פחות מכך לאישה, רצוי עם הארוחה ולא בנפרד. יש להתחשב בעובדה כי אלכוהול הוא סוג של פחמימה, אשר גורם לעלייה ברמות הסוכר בדם גם בכמות מתונה.

דיאטה עשירה בירקות, פירות, מוצרי חלב דלי שומן ודלה במלח (עד 2,300 מ"ג נתרן ליום) מפחיתה את לחץ הדם בקרב אנשים עם לחץ דם גבוה וגם עם לחץ דם תקין.

בשל חוסר הוכחות מספקות כי צריכת תוספי ויטמינים ומינרלים מועילה לסוכרתיים, אין המלצה לנטילת תוספי מזון לסוכרתיים אשר אינם סובלים מחסרים, לרבות נוגדי חמצון.
לסיכום, אומרת ליטל סמואל-לוי, טיפול תזונתי למניעת סוכרת בקרב הסובלים מגורמי סיכון וטיפול תזונתי לסוכרתיים, יש להתאים באופן אישי על ידי תזונאי/ת קליני/ת לאורח החיים, הרגלי האכילה, הפרופיל הרפואי והעדפותיו האישיות של המטופל. ההמלצות החשובות הן לשמור על משקל תקין ולאכול מזון מגוון, עשיר בירקות, קטניות, מוצרי חלב רזים, דל בשומן רווי ובסוכרים פשוטים, ובמקביל לעקוב אחר כמות הפחמימות שאנו צורכים ולנטר את רמות הסוכר גם לאחר הארוחות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום