זבת חלב ודבש - על חלב ועל סוכרת

(0)
לדרג

הקרב על החלב - מקטין את הסיכוי לסוכרת (מסוג 2) אך מגביר את הסיכוי לאלרגיות - לקראת שבועות

מאת: ד"ר מיכל לזרוביץ N.D
חלב? אך לא בכל מצב

בחודש מאי השנה (2005) פורסם ב- The Archives of Internal Medicine
כי צריכה גדולה של מוצרי חלב מקטינה את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 (זו שאינה תלוייה באינסולין) הקרויה גם דיאבטס מליטוס .
החוקרים בדקו במחקר פרוספקטיבי שנמשך 12 שנה את הקשר בין צריכת מוצרי חלב ומקרי סוכרת מסוג 2 באוכלוסיית גברים שמנתה 41,254 אשר אין להם כל היסטוריה של סוכרת, מחלות לב וכלי דם וסרטן. במשך 12 שנות המעקב התגלו 1,243
מקרי סוכרת סוג 2. מסקנת החוקרים היא כי צריכה גבוהה של מוצרי חלב, במיוחד אלו הדלים בשומן , מפחיתה את הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2 במבוגרים. לא ברור מהו המנגנון אך החוקרים סבורים כי החלב מכיל חומצות אמינו, ויטמינים (ויטמין D), מינרלים (כגון סידן), חלבונים, ריבופלבין ומרכיבים פעילים אחרים העוזרים להגן עלינו בפני מתח, רעלנים שונים, הסתגלות לסביבה וויסות מטבוליזם.
יחד עם זאת ברור כי קיימים מרכיבים אחרים במוצרי החלב הגורמים להשפעות שליליות. מסקנת החוקרים כי נושא החלב עדיין נשאר לא פתור ומורכב דיו וכנראה השפעתו שונה מאדם לאדם.

לכל איש יש שם (ותגובה משלו לחלב)

אז למרות כל הקמפיינים למוצרי חלב (ואולי בגללם, ובגלל הצריכה המוגברת של מוצרי חלב על ידי המין האנושי) מסתבר שהם לא מתאימים לכל אחד. ישראל נמצאת "במקום טוב" מבחינת צריכת החלב. בתרבויות שונות חלב פרה איננו מאכל מסורתי ולכן תהליכי העיכול שלו שונים בתרבויות אתניות שונות. ניתן לראות בתרבויות המזרח הרחוק (סין ותאילנד) ששם חלב הפרה ומוצריו אינם חלק מהתפריט היומי ששיעור אוסטיאופורזיס (בריחת סידן) נמוך בהרבה ממדינות מערביות כגון קנדה, ארה"ב ושבדיה ששם צריכת מוצרי חלב היא מן הגבוהות בעולם.
נושא חשוב הוא חוסר סבילות ללקטוז (סוכר החלב), כלומר הוא אינו מתעכל אצל חלק מאתנו. הסיבה היא שאצל חלק מהאוכלוסייה חסר אנזים הלקטאז המפרק דו סוכר זה (הלקטוז) לחד סוכרים שרק הם נספגים מהמעי אל מחזור הדם. אצל חסרי אנזים הלאקטאז, נותר סוכר החלב הלקטוז במעי ולא נספג אל מחזור הדם והתוצאה חוסר סבילות ללקטוז המאופיינת בנפיחות בבטן וחוסר נוחות, גזים ושלשולים. כ-10% מאוכלוסיית המבוגרים בעולם המערבי סובלת מתופעה זו ואילו בקרב אוכלוסיות אסיאתיות ואפריקאיות האחוז כפול.
לחלבונים הנמצאים בחלב פרה יש מבנה חלבוני מורכב אשר יכול לגרום לתגובות אלרגיות אצל אנשים שונים. רגישויות לחלב יכולות לגרום לסוכרת מסוג 1 (תלויית אינסולין) אצל ילדים, תסמונת המעי הרגיז, סרטן פרוסטטה, הפרעות קשב ואפילו אסטמה. מוצרי חלב יכולים להיות מקור חשוב לשומן, במיוחד השומנים הרוויים (שאינם נחשבים לשומנים טובים).
כוס וחצי חלב (250CC ) מוסיפה כ-150 kcl בנוסף ל- 8 גר' של שומן רוויי. אפילו כשמדובר בחלב דל שומן , עדיין כשליש מהקלוריות של חלב 2% מקורם מהשומן.
היום, בשונה מהחלב הטרי של ימים עברו, החלב מיוצר מבקר המגודל לעיתים בתנאים ירודים, וברמת תזונה גרועה כולל הזרקת הורמונים לבעלי החיים על מנת להעלות את תפוקת החלב. התוצאה: הגבינות מכילות ריכוז לא קטן של חומרי הורמונים והתרופות שצורכות הפרות.
חלב עזים וצאן (גבינות צאן, לבנה, יוגורט צאן וכו') עדיף על חלב פרה ולכן מומלץ להעדיפו על חלב פרה ומוצריו.
למרבה המזל, אלו שהחליטו להימנע מחלב יכולים להשתמש בתחליפים מתזונה צמחית כגון: דגנים, סויה, ירקות ירוקים, קטניות, אגוזים, שומשום, וזרעונים שונים. כל אלו מהווים מקור מצוין לחלבונים.

לסיכום:

נושא החלב נשאר שאלה בלתי פתורה. ההמלצה כיום לצרוך בין 3-4 מנות מוצרי חלב (כל אחד מן הדוגמאות הבאות מהווה מנת חלב: כוס חלב דל שומן, ¾ כוס חלב רגיל, כוס יוגורט דל שומן, 2 כפות גבינת קוטג', גבינה צהובה-פרוסה דקה, גבינה לבנה כחושה 110 גרם).
לחלב פרה יש גם יתרונות. אצל הרבה אנשים חלב זה מהווה את אחד המקורות הזמינים לסידן, ויטמינים , ריבופלבין וחלבון. תזונה עשירה במוצרי חלב מפחיתה סיכון לסרטן המעי, מחלות עורקים כלליות (של הלב) ושבץ מוחי. מוצרי חלב גם מווסתים יתר לחץ דם אך מצד שני כנראה מגבירים סיכון לסרטן הפרוסטטה.
מוצרי חלב, במיוחד דלי השומן מפחיתים את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 אצל מבוגרים.

בואו לדבר על כך בפורום בניהולה של מיכל לזרוביץ

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום