נוירופתיה סוכרתית: אבחון וטיפול

(7)
לדרג

מהי נוירופתיה סוכרתית? הגדרה, ביטויים, השלכות וטיפולים באמצעות חומצה אלפא ליפואית

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הסוכרת נגרמת כתוצאה מפגיעה בוויסות רמת הסוכר בדם. אינסולין מתפקד בגוף כשליח המודיע לתאי הגוף על רמה גבוהה של סוכר בדם. כאשר רמת הסוכר בדם עולה, משתחרר אינסולין מהלבלב וגורם לקליטת הסוכר מהדם על ידי התאים בגוף.

אחרי ארוחה, הגוף מעכל וסופג את המזון וכתוצאה מכך רמת הסוכר בדם עולה. אצל חולי סוכרת מסוג I (סוכרת נעורים) הלבלב אינו מסוגל לייצר אינסולין או מייצר אותו ברמות נמוכות מדי ולכן התאים אינם יודעים כי עליהם לקלוט את הסוכר מהדם. חולים אלו מטופלים באינסולין בהזרקה. אצל חולי סוכרת מסוג II התאים אינם מזהים את האינסולין שנמצא בזרם הדם ולכן לא קולטים את הסוכר כפי שהיו אמורים. בשלבים מאוחרים של סוכרת מסוג II נפגעים גם התאים שמייצרים אינסולין בלבלב ומפסיקים לתפקד.

חולים אלו מטופלים בשלבים התחלתיים של המחלה באמצעות דיאטה ופעילות גופנית, עם התקדמות המחלה נדרש טיפול בתרופות ולבסוף אף באמצעות אינסולין.

מהם ההשלכות של סוכרת בלתי מאוזנת?

רמות הסוכר הגבוהות בדם המאפיינות סוכרת בלתי מאוזנת גורמות למגוון תגובות כימיות בלתי רצויות, ביניהם יצירה של רדיקלים חופשיים.

אלו גורמים לתהליך הנקרא "עקה חימצונית", שגורם בסופו של דבר להרס של תאים שונים בגוף. נוירופתיה סוכרתית, מוגדרת כפגיעה במערכת העצבים ההיקפית שנגרמת כתוצאה מהסוכרת.

מהם השלכותיה של נוירופתיה סוכרתית?

הנוירופתיה באה לידי ביטוי בפגיעה בשלושה סוגי עצבים שונים:

פגיעה בעצבים התחושתיים: איבוד או פגיעה בתחושה ברגליים, תחושת נימול, צריבה וכאבים שעלולים להוביל להתפתחות זיהומים, כיבים ואף כריתה של גפה בגין פגיעות יומיומיות בכפות הרגליים.

פגיעה בעצבים האחראים על התנועה כתוצאה מפגיעה בעצבים אלו יש הפרה של האיזון של השרירים ברגל, שיכול להוביל לדלדול השרירים, שינויים בהליכה ויצירת כיבים.

פגיעה בעצבים האחראיים על פעולות בלתי רצוניות פגיעה זו משפיעה על ההזעה בכף הרגל וגורמת ליובש בעור, כתוצאה מכך הסיכוי לפציעות הולך וגובר ופותח פתח לזיהומים.

אילו מערכות נוספות בגוף עלולות להיפגע כתוצאה מנוירופתיה סוכרתית?

הנוירופתיה יכולה לפגוע במערכות נוספות בגוף:

פגיעה במערכת הקרדיו-וסקולרית, כתוצאה ממנה הלב מגיב פחות טוב לגירויים מהסביבה ומגלה קושי בהסתגלות למצבים שונים - ישיבה, הליכה וכד'; פגיעה במערכת העיכול הכוללת עיכוב של תהליך העיכול וספיגת המזון, שלשולים ועצירות; וכן פגיעה במערכת המין והשתן.

מספר עובדות על סוכרת ונוירופתיה

מספר הלוקים בסוכרת הוכפל משנת 1995 ועד היום ברחבי העולם.

בעיות נוירופתיות צפויות להופיע אצל עד כ-50% מחולי סוכרת (החולים למעלה מ-25 שנה).

בארה"ב מספר הכריתות הוא פי 15 יותר גדול בקרב חולי הסוכרת, יחסית לכלל האוכלוסייה.

נוירופתיה מגדילה פי חמש את אחוזי התמותה בקרב חולי סוכרת.

מהו הטיפול הקיים בסמפטומים של נוירופתיה?

היות וכיום אין בנמצא תרופה המטפלת בנוירופתיה סוכרתית, לא נותר אלא לטפל בסימפטומים ולנסות ולשפר את איכות חיים של החולים. בסקר שנערך על ידי חברת מדיטק, בקרב רופאי משפחה ומומחים לסוכרת בישראל, נמצא כי מרבית הלוקים בנוירופתיה הם חולי סוכרת מסוג II, הסובלים מהמחלה מעל 10 שנים ושגילם מעל ל-50. התלונות העיקריות של חולים אלו הם נימול, כאבים, הרדמות וצריבה בגפיים התחתונות.

הטיפול בהם מכוון בעיקר להקלה סימפטומטית חלקית וזו מושגת כיום באמצעות משככי כאבים, תרופות אנטי-דיכאוניות ואנטי אפילפטיות אשר נושאות עימן תופעות לוואי רבות.

מהי חומצה אלפא-ליפואית ובמה היא יכולה לסייע?

החומצה האלפא-ליפואית היא נוגד חימצוני רב עוצמה, אשר מנטרל את פעולת הרדיקלים החופשיים וכתוצאה מכך את הרס התאים. המחקרים הראו כי הטיפול בחומצה אלפא ליפואית גורם להקלה בנוירופתיה, מפחית את הסימפטומים הנגרמים כתוצאה מהפגיעה, גורם לשיפור באיכות החיים של המטופלים והינו בטוח לשימוש וללא תופעות לוואי.

בגרמניה החומצה האלפא ליפואית נמצאת בשימוש מזה 50 שנה ובמהלך 10 השנים האחרונות היא נמכרת כתרופת מרשם לנוירופתיה סוכרתית. מחקר רוחב (Meta-analysis) שכלל 1258 חולים מ-4 מחקרים שונים ושהתפרסם בעיתון המקצועי Diabetic Medicine בשנת 2004, הראה כי הטיפול בחומצה אלפא ליפואית, למשך 3 שבועות, הינו יעיל בהשוואה למתן טיפול באמצעות תרופת דמי וגרם להקלה של יותר מ- 24% בסימפטומים העיקריים של הנוירופתיה הסוכרתית (כאב, תחושת הרדמות ברגליים, צריבה ונימול) בלי לגרום לתופעות לוואי.

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום