פסוריאזיס: קשקשת על העור

(0)
לדרג

מחלת הפסוריאזיס אינה מסכנת חיים, אולם גורמת לפגיעה באיכותם. דוקטורס מציג - כל העובדות על המחלה המגרדת ביותר

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הפסוריאזיס הינה מחלה גנטית, כרונית ונכון להיום חשוכת מרפא אך ברוכת טיפולים. המחלה שכיחה ביותר ופוגעת בכ-1%-3% מהאוכלוסיה בדרגות שונות של חומרה. המחלה מתבטאת לרוב בהופעה של רבדים אדומים מכוסי קשקשים לבנים המופיעים לרוב תחילה על המרפקים, הברכיים והקרקפת, אך יכולים להופיע בכל מקום על פני העור.

המחלה אינה מסכנת חיים למעט במקרים חריגים ונדירים ביותר והשלכותיה הן בעיקר פגיעה באסתטיות ובאיכות החיים של החולים. בכשליש מהחולים מתלווה למחלה העורית פגיעה בפרקים (ארטריטיס) העלולה לגרום לנכות. הטיפולים הקיימים לפסוריאזיס יעילים ברובם, וחלקם מסוגלים להקנות הפוגות ארוכות בפעילות המחלה.

בשנים האחרונות חל שגשוג עצום בתחום המחקר היישומי בפיתוח תרופות למחלה. מידי שנה ניתן לראות כניסה של תרופות חדשות ויעילות יותר ויותר, כאשר התרופות האחרונות נקראות "ביולוגיות". חלק מתרופות אלה אף הוכנס לסל הבריאות.

10 עובדות על פסוריאזיס

1. מחלת הפסוריאזיס (Psora - ביוונית "לגרד") הינה מחלה כרונית שכיחה הפוגעת ב-1%-3% מהאוכלוסייה; בישראל לוקים בה מעל 100 אלף איש.

2. מחלת הפסוריאזיס מאופיינת ברבדים אדומים עם קשקשת מרובה ולפעמים עם גרד. היא גורמת סבל פיזי ונפשי לחולים כמו כל מחלה כרונית.

3. גברים ונשים נפגעים מהמחלה באותה מידה.

4. המחלה פוגעת באנשים בכל הגילאים. היא פורצת בעיקר בסביבות גילאי 20-30 או 50-60 ונפגעים ממנה גם ילדים וזקנים.

5. הפסוריאזיס אינה מחלה מדבקת. היא נובעת מתפקוד לקוי של המערכת החיסונית הגורם להתחלקות מהירה של תאי האפידרמיס, מה שגורם להופעת הקשקשת. כאשר נפגע שטח של עד 2% מהגוף, המחלה מוגדרת קלה. פגיעה של 10%-3% נחשבת בינונית, וכאשר נפגע יותר מ-10% משטח הגוף מדובר בדרגת חומרה גבוהה של המחלה, המאפיינת כ-10% מהחולים.

6. לפסוריאזיס יש רקע תורשתי.

7. לצבע העור אין השפעה על הסיכוי ללקות במחלה.

8. מתח נפשי, תרופות וזיהומים מגבירים את הסיכוי להתפרצות המחלה או להחמרתה. בנוסף, עישון סיגריות ושתיית אלכוהול מחמירים את המחלה. לחולי פסוריאזיס יש נטייה לפתח את התסמונת המטבולית, הכוללת: יתר לחץ דם, סכרת והשמנה בטנית.

9. כתוצאה מההשלכות הבריאותיות-חברתיות ונפשיות של המחלה, על פי מחקרים, חלק מהחולים סובלים מדיכאון.

10. לדברי ד"ר בושמת זמיר, רופאת עור בכירה, "קיימות היום כמה שיטות טיפול רפואיות, אולם הן אינן מביאות לריפוי החולים, אלא להפוגה של המחלה. הטיפול הנפוץ ביותר הוא במשחות ופוטותרפיה המבוסס על קרני אור על-סגולות, הפועלות במנגנונים שונים להפחתת הדלקת ולהסדרת קצב חלוקת תאי האפידרמיס". לדבריה, "בעשור האחרון פותחה קבוצת תרופות ביולוגיות הפועלות על המנגנון האימונולוגי שמפעיל את שרשרת האירועים בעור. תרופות אלה מתאימות לחולים בדרגה הקשה של המחלה שלא הגיבו לטיפולים אחרים, אולם הן כלולות בסל הבריאות רק לחולים הסובלים מכיסוי שטח גוף נרחב של מעל 50% וכישלון שני טיפולים קודמים. לאחרונה אושרו 5 התרופות הביולוגיות בסל הבריאות גם עבור חולים עם נגעים באזורים רגישים, כגון: כפות ידיים, כפות רגליים, פנים ואיברי מין. שינוי זה בסל הבריאות הינו שינוי חשוב, מכיוון שהוא עשוי לשפר איכות חייהם של חולים רבים".

בואו לדבר על זה בפורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום