יתר לחץ דם: לא מכת גורל

(0)
לדרג

לפי מחקרים הטיפול היעיל ביותר ליתר לחץ דם הוא באמצעות שתי תרופות לפחות. רבים מהססים לקחת יותר מתרופה אחת, האם תרופות המשלב יעשו מהפכה?

מאת: ד"ר שוקי לשם

יתר לחץ דם היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר באוכלוסיה הבוגרת ופוגעת במעל 20% ממנה. לחץ הדם הוא הלחץ הנוצר על דפנות כלי הדם בעת זרימת הדם בהם, כשהלב מתפקד כמשאבה המזרימה את הדם לתוך כלי הדם.

הערכים האופטימאליים הם לחצי דם מתחת ל-120/80 ממ"כ. ערכי לחץ דם מעל 140/90 מוגדרים כ"יתר לחץ דם". הטווח שביניהם: 120-139 ממ"כ ו/או 80-89 ממ"כ נקרא "טרום יתר לחץ דם", ומחייב מעקב ושינוי באורח החיים ולעיתים גם טיפול תרופתי. אבחון יתר לחץ דם נעשה באמצעות סדרה של לפחות שלוש מדידות במועדים שונים המדגימה ממוצעים מעל הנורמה.

שינוי אורח חיים

ידוע כי גילוי מוקדם וטיפול יעיל ביתר לחץ דם מונע סיבוכים כדוגמת תעוקת חזה, אוטם שריר הלב, אירוע מוחי (שבץ מוחי) ואי ספיקה של הכליות. הטיפול ביתר לחץ דם כולל בראש ובראשונה שינוי באורח החיים הכולל תזונה דלת מלח, שמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית סדירה, לצד הפסקת עישון מוחלטת וצמצום בשתיית קפה או תה רגיל. עם זאת, לא פעם אין די בשינוי אורח החיים ויש צורך במתן טיפול תרופתי לאיזון ערכי לחץ הדם.

ההנחיות הטיפוליות המקובלות כיום בעולם המערבי כוללות מתן טיפול בשלב הראשון באמצעות תרופה אחת, כאשר במידה ולאחר חודש אין הפחתה בערכי לחץ הדם אל מתחת ל140/90 - מוסיפים תרופה נוספת. כמו כן, אם לחץ הדם הממוצע של המטופל הינו מעל 160/100ממ"כ, ההמלצה היא להתחיל כבר בשילוב של שתי תרופות, כאשר עדיף תמיד לבחור בתרופת משלב.

ההנחיות הקיימות מדגישות את העובדה שללא תלות בסוג התרופה הנבחרת, טיפול עם תרופה בודדת יכול להפחית ביעילות את לחץ הדם רק במספר מוגבל של חולי יתר לחץ דם, ורובם יזדקקו לשילוב של לפחות שתי תרופות על מנת להגיע ליעד לחץ דם הרצוי.

השלב הבא תרופות
מחקרים שפורסמו בנושא מצאו כי שילוב של שתי תרופות מקבוצות תרופות שונות משפר את איזון לחץ הדם יותר מפי שניים, בהשוואה להכפלת המינון של תרופה בודדת. בשילוב של שתי תרופות הפועלות במנגנון שונה אך משלים, במינונים נמוכים, ניתן להגיע לאיזון מספר רב יותר של חולי יל"ד (יתר לחץ דם), עם שיעור תופעות לוואי נמוך יותר משמעותית, בהשוואה להכפלת המינון של תרופה בודדת.


כמו כן, מחקרים מצאו כי קיים קשר הפוך בין גידול בכמות התרופות שעל המטופל לקחת, ובין היענות לטיפול. ככל שלמטופל יש יותר תרופות אותן עליו לקחת - היענותו לטיפול פוחתת. מכאן ההמלצה בקרב רופאים להעדיף ככל שניתן טיפול תרופתי משולב, כלומר מתן טבלייה אחת המשלבת בתוכה שתי תרופות בעלות אופן פעולה שונות ומשלימות ביניהן.

ראוי לציין כי בשנים האחרונות קיים גידול בפיתוח תרופות משלב כפתרון טיפולי יעיל למגוון בעיות ומחלות, כדוגמת אקספורג', קו- דיובן וזודיפקומבו. מדובר באפשרות טיפולית בטוחה שיעילותה אינה נופלת מטיפולים אחרים, ויתרונה גלום בהקלה על המטופל, הפחתת מספר התרופות אותן עליו לקחת והגדלת היענותו לטיפול.

אחת הבעיות הקיימות היא שחלק מתרופות המשלב מגיעות במינונים קבועים, דבר המגביל את אפשרות הגמישות בטיפול. עם זאת, כיום קיימות מספר תרופות משלב לטיפול ביתר לחץ דם להן מגוון גדול יותר של מינונים, כדוגמת אקספורג' (שלוש אפשרויות של מינונים שונים, המאפשרות גמישות והתאמת הטיפול לצרכי המטופל).

אמונות ומיתוסים

כיום, רוב המטופלים תופסים את העלייה במספר הטבליות לטיפול במחלתם כסימן ישיר להחמרה במצבם הרפואי. מסיבה זו, מטופלים רבים נרתעים מהוספת תרופה נוספת, ולעתים אף נמנעים מלקיחת תרופות נוספות שניתנו להם על ידי הרופא המטפל, על מנת לא להכנס לתדמית של "חולה קשה יותר", ומתוך אמונה שדי בשינוי באורח החיים מצידם על מנת למנוע הוספת תרופות נוספות לאיזון לחץ דמם.

אך לא כך הדבר, מדובר במצב מסוכן שעלול להוביל לחוסר איזון המחלה ולהחמרה וסיבוכים. כאן טמון יתרונן של התרופות המשלב, כיוון שבנטילתן אין הגדלה במספר התרופות הנלקחות והדבר מקל על המטופל ומסייע בהגברת היענותו שלו לטיפול, לעומת האופציה של ריבוי טבליות שמרתיעה אותו. מחקרים רבים הוכיחו כי צמצום מספר הטבליות ליום בקרב הסובלים מיתר לחץ דם, משפרת משמעותית את ההיענות לתוכנית הטיפול.

ד"ר שוקי לשם, מנהל רפואי, יועץ יתר לחץ-דם, מחוז חיפה והצפון- "לאומית" שירותי בריאות, "מכבי" שירותי בריאות

סובל מיתר לחץ דם? לאבחן את עצמך לחץ כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום