דיכאון: הלב באמת כואב

(5)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי נשים עד גיל 55 שסובלות מדיכאון נמצאות בסיכון מוגבר למחלות לב, התקף לב וסיבוכים שונים; זאת בנוסף לכך שהן ממילא הקבוצה הכי מועדת לדיכאון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לדיכאון השפעה מזיקה, בעיקר על תפקוד הלב בנשים. כך עולה ממאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American Heart Association.

מהנתונים עולה כי יותר מ-25% מהנשים בגיל 55 שנים ומטה שעברו אנגיוגרפיה (בדיקת כלי דם) והיו בדיכאון, היו בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם ולהתקף לב. חומרת הדיכאון שימשה כגורם מנבא למחלת עורקים כלילית, וזוהה קשר בין דיכאון בדרגה בינונית-עד-חמורה לסיכון כפול למחלת עורקים כלילית בנשים צעירות.

במחקר השתתפו 3,200 משתתפים, שגויסו עוד לפני צנתור דחוף או אלקטיבי. החוקרים העריכו את תסמיני דיכאון במשתתפים והם סוווגו לקטיגוריות של דיכאון בינוני-עד-חמור או היעדר דיכאון עד דיכאון קל.

בקבוצת הנשים הצעירות ביותר (עד גיל 55 שנים) תועדה השכיחות הגבוהה ביותר של דיכאון בדרגה בינונית-עד-חמורה (27%), בעוד שבגברים בגילאי 65 שנים ומעלה תועדה השכיחות הנמוכה ביותר (19%).

בלי קשר לחומרת הדיכאון, עברו המשתתפים הזקוקים לכך אנגיוגרפיה כלילית. המשתתפים סווגו ככאלו עם מחלת לב כלילית ואלו ללא מחלת לב כלילית. בדיקות מעקב נערכו לאחר שנתיים וחמש שנים מהגיוס למחקר. החוקרים בדקו תמותה מכל סיבה, וסיבוכים קשים, כולל מוות, אשפוז בשל התקף הלב, או הליך טיפולי של רה-וסקולריזציה.

החוקרים השוו את מאפייני הדיכאון בשש תתי-קבוצות שסווגו לפי גיל ומין, ונמצא כי בקרב חולים הסובלים מדיכאון חמור יותר, תועדה שכיחות גבוהה יותר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ומחלות רקע, בהשוואה לאלו ללא דיכאון או עם דיכאון קל. כאמור ההשפעה בקרב נשים צעירות הייתה הניכרת ביותר.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר צריכים להגביר את המודעות בקרב פסיכיאטרים וקרדיולוגים לכך שנשים צעירות עלולות להיות מועדות במיוחד להשפעת דיכאון על מחלות לב וכלי דם.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום