מדריך: תרופות להפרעות קשב וריכוז

(0)
לדרג

בשנים האחרונות ישנה עליה במודעות וכן בשימוש בתרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. במקביל, עולות שאלות ותהיות לגבי בטיחות השימוש. ניסינו לעשות סדר בבלאגן

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות, במדינות מערביות רבות בעולם וביניהן ישראל, קיימת עליה של עשרות אחוזים מדי שנה בשימוש בתרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. הסיבות לכך נובעות בין השאר מעליה במודעות להפרעות קשב וריכוז, עליה ביעילות הטיפול בתרופות, וכן עליה משמעותית בקרב המבוגרים המטופלים בתרופות.

השימוש בתרופות אפשרי החל מגיל 6, והורים לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, וגם מבוגרים הסובלים מהפרעות אלו מתלבטים לא פעם בדילמות הנוגעות לטיפול התרופתי - האם לקחת תרופה או להשתמש בתכשיר טבעי? אילו תופעות לוואי יהיו? האם יש חשש להתמכרות? ועוד סוגיות הקשורות לטיפול התרופתי.

בעזרתה של שני כרמי, רוקחת מוסמכת מרשת "ניו-פארם", ננסה לתת מענה על 8 דברים שכדאי לדעת על תרופות להפרעות קשב וריכוז:

תרופות להפרעות קשה וריכוז
תרופות להפרעות קשה וריכוז

1. טיפולים התרופתיים. "התרופות הנפוצות ביותר מכילות את החומר מתילפנידאט, וקיימות בצורות מינון שונות - טבליות בשחרור מיידי (ריטלין), טבליות בשחרור ממושך (סוגים נוספים של ריטלין) וכמוסות בשחרור דו-שלבי (קונצרטה). לאחרונה החלו לרשום בארץ גם תרופה נוספת המכילה תערובת אמפטמינים". כעיקרון בתחום הפרעות הקשב כמובן שנדרשת אבחנה והמלצה של נוירולוג מומחה, כמו כן נדרשת עבודת מעקב הבודקת את השיפור אם יש ואם עוצמת תופעות הלוואי.

2. תכשירים טבעיים. "יש מגוון תכשירים המוגדרים תוספי תזונה ומכוונים לאנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. התוספים, שחלקם נבדקו במחקרים קליניים, מכילים חומצות שומן, אומגה 3 ובעיקר EPA ומרכיבים נוספים כמו פוספטידיל-סרין (מומלץ לקרוא בעיון על האריזה מהם המרכיבים של כל תוסף). אם תוסף מזון מסויים מיטיב עם ההרגשה של הילד ומשפר את הריכוז שלו אין מניעה".

3. תופעות לוואי. "לחומר הפעיל מתילפנידאט יתכנו תופעות לוואי, כמו לכל תרופה. תופעות אפשריות שכיחות יותר הן: ירידה בתיאבון ובמשקל, בחילות, הקאות, כאבי ראש, עצבנות, נדודי שינה, פריחה בעור, שינויים במצב הרוח, גודש באף ודלקות באף ובגרון. תופעת לוואי נדירה שמטרידה הורים רבים לילדים הנוטלים את התרופה היא ההאטה בגדילה. האטה כזו אמנם נצפתה בחלק מהילדים שטופלו בתרופה, אך לא ברור עדיין אם ההאטה היא קבועה או הפיכה עם סיום הטיפול. ישנן תופעות לוואי המחייבות התייחסות מיוחדת, ואם הן מופיעות יש להתייעץ עם רופא. מדובר בתגובות אלרגיות, עליה בלחץ הדם או דפיקות לב מואצות, וכן תנועות בלתי רצוניות של הגפיים או טיקים".

4. המלצות ארגוני הבריאות. "ארגוני הבריאות הבינלאומיים ממליצים על מעקב במספר תחומים אצל ילדים המטופלים לאורך זמן במתילפנידאט, למשל - מעקב אחר מצב הרוח ואחר תסמינים פסיכיאטריים, ומעקב אחר הגובה והמשקל. כמו-כן, קיימת המלצה לביצוע הפסקה בטיפול, לפחות פעם בשנה, זאת כדי להימנע מהשפעות ארוכות טווח של התרופות".

5. מינון. "כמו בכל תרופה, השאיפה היא תמיד לתת לכל מטופל את המינון הנמוך ביותר, המפיק עבורו את ההשפעה המיטיבה ביותר. המינון הטיפולי נקבע לפי גילו ומשקלו של המטופל וכמובן לפי התוצאות הטיפוליות. כלומר, אם מטופל קיבל לתקופה מינון מסוים שלא סיפק הטבה משביעת רצון במצבו, יתכן והרופא המטפל ימליץ על הגדלת המינון. כמו-כן, אם מינון טיפולי מסוים נחשד כי גורם לתופעות לוואי משמעותיות, יתכן ותהיה המלצה להפחתת המינון. בכל מקרה, המינון נקבע על-ידי הרופא המטפל, לפי פרוטוקולים מקובלים ובהתאם למגבלות הנקבעות על-ידי משרד הבריאות".

6. השפעה. "השפעתן של התרופות המכילות מתילפנידאט היא מיידית. כלומר, הן משפיעות באותו היום שניטלות וללא השפעה בימים שאינן ניטלות. בכל אחת מהתרופות, תחילת ההשפעה ומשך ההשפעה משתנות לפי אופי השחרור שלהן בגוף - שחרור מיידי, שחרור מושהה או שחרור דו שלבי. הרופא המטפל, ינסה יחד עם המטופל ומשפחתו להתאים את תרופה לסדר יומו של המטופל ולצרכיו".

7. מגבלות שימוש. "קיימות מגבלות על השימוש בתרופות המכילות מתילפנידאט במטופלים מסוימים, בעיקר בגלל החשש מנזקים אפשריים של תופעות הלוואי באותם המטופלים. למשל - מטופלים בעלי רקע של בעיות לב או לחץ דם, בעיות בבלוטת התריס, רגישות יתר לרכיבי התרופה, לחץ תוך-עיני מוגבר, הסובלים מחרדה, מתח או אי-שקט, הסובלים מ"טיקים" ותנועות גוף לא-רצוניות. טרם רישום התרופה יברר הרופא המטפל את הרקע הרפואי של המטופל, ויבדוק כי הוא אכן יכול ליטול את התרופה בבטחה".

8. התמכרות. "כל עוד השימוש הוא למטרות הטיפוליות המוצהרות של התרופות ובמינונים המומלצים על-ידי הרופאים, אין חשש ממשי להתמכרות. עם זאת, כאשר אנשים עם נטיות התמכרותיות עושים בתרופות אלו שימוש ממושך לרעה ובמינונים גבוהים, הם עלולים לפתח עמידות להשפעותיהן, תלות נפשית והפרעות התנהגותיות. כל עוד מקפידים על הוראות השימוש, המינונים והאזהרות, השימוש בתרופות להפרעות קשב וריכוז, נחשב יעיל ובטוח".

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לסובלים מהפרעות קשב וריכוז לחצו כאן.

בואו לדבר על זה עם שני כרמי בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום