כאבי ראש: הסימפטום המבלבל

(6)
לדרג

מרבית כאבי הראש חולפים, אולם יש מקרים בהם הכאב מעיד על דימום או דלקת שמחייבים טיפול מיידי. איך תדעו מתי לגשת לרופא?

מאת: איילת אלקין, כתבת zap doctors

כאב ראש יכול להיגרם מכעס או מתח ולעיתים גם מסיבות חמורות כגון מפרצת או גידול. מאחר שמדובר באחת התלונות השכיחות ביותר בקרב חולים, חשוב להבדיל בין תופעה חולפת לתסמין מדאיג. ד"ר אריה קוריצקי, נוירולוג ומומחה לכאבי ראש, מנהל פורום בנושא בזאפ דוקטורס, מסביר: "כאב הראש השכיח ביותר הוא כאב ראש תעוקתי. הגורם לו אינו ברור חד משמעית. אנחנו מניחים שהמנגנון הוא מוחי. בעבר חשבו שמדובר על התכווצות של שרירים בסביבת הגולגולת, אבל את הסברה הזו לא הצליחו להוכיח מחקרית".

נשים עשויות לסבול מכאבי ראש או ממיגרנות בזמן מחזור. צילום: שאטרסטוק

מה מאפיין כאבי ראש?

"כאבי ראש תעוקתיים יכולים להיות אפיזודיים, כלומר באים בהתקפים, או בצורה כרונית, דהיינו שהם מגיעים יותר מ-15 יום בחודש", אומר קורציקי.

ומה עשוי לגרום לכאבי ראש?

"הגורמים יכולים להיות הבנאליים ביותר: עייפות, סטרס, כעס, רוגז ומתח. יש אנשים שמאמץ פיזי יגרום להם לכאב ראש. נשים עשויות לסבול מכאבי ראש או ממיגרנות בזמן מחזור. נערות עשויות לסבול מכאבי ראש בתחילת הווסת. יש אנשים שדווקא עודף שינה גורם להם לכאב. בקרב ילדים, נוטים להאשים בעיקר בעיות ראייה. אצל ילדים, שכיחים יותר גם כאבי ראש אחרי מאמץ פיזי, כמו משחק מאומץ של כדורגל או כדורסל. כאבי ראש תעוקתיים שכיחים גם אצל מבוגרים וזקנים. במקרים רבים הם נובעים מהשפעה של תרופות שמרחיבות כלי דם כגון ויאגרה או תרופות הניתנות לחולי לב. קיימת גם 'תסמונת המסעדה הסינית': מונוסודיום גלוטומט הוא חומר בו מרבים להשתמש במסעדות סיניות ולחלק מהאנשים הוא עלול לגרום לכאבי ראש".

לפי ד"ר קוריצקי, ברוב המקרים אין סיבה לדאגה: "צריך להדגיש שהרוב המכריע של כאבי הראש, מעל 95%, אינם נגרמים בגלל תופעות מסוכנות. אבל בגלל חמשת האחוזים הנותרים חשוב לשלול כאבי ראש ממקור מסוכן יותר".

כיצד נדע שמדובר בכאב ראש מסוכן הדורש טיפול?

אינדיקציה לכך כי מדובר במקור מסוכן היא כאשר מדובר בכאב שנמשך כמה שבועות ולא נעלם. וכן כאשר יש שינוי בצורה, בעוצמה ובתדירות של כאבי הראש. זאת להבדיל ממיגרנה, שהיא כאב דומה שחוזר על עצמו.


הרוב המכריע של כאבי הראש, מעל 95%, אינם נגרמים בגלל תופעות מסוכנות. צילום: שאטרסטוק

מהם המקרים הקשים שחשוב להכיר?

ד"ר קוריצקי מדגיש שייתכן שכאבי הראש הם מאוד קשים, אך אין הם קשורים במחלה חמורה. הוא מחלק את המקרים הקשים לשלוש קבוצות עיקריות:

  • דימום תת עכבישי בין המוח למעטפות שלו - מדובר באירוע דרמטי מאוד: מפרצת בכלי הדם המתבקעת וגורמת לדימום. החולה מתאר מצב של התפרצות או התקף כאב ראש עז ופתאומי. לפעמים מתרחש הדבר אחרי יחסי מין.

  • תפיסת מקום במוח - גידול, אבצס, דימום קטן שסופג נוזלים אחרי מכה בראש. המאפיין של תופעה זו: התופעות הולכות ומחמירות.

  • דלקת קרום המוח - מתאפיינת בכאב ראש ובחוסר יכולת לסבול אור.

לסיכום: כאשר סובלים מכאב ראש, מומלץ לנסות לא להילחץ, ליטול כדור לשיכוך כאבים, להרבות בשתייה ולעקוב אחר התופעות. במרבית המקרים, הכאב ייעלם מעצמו. אם לא, יש להתייעץ ברופא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום