טוברוס סקלרוזיס: חשיבות המעקב

(0)
לדרג

TS היא תסמונת גנטית נדירה, המתבטאת בגידולים במוח, בלב ובכליות ובשינויים בעור. ההשלכות התפקודיות חמורות, מכאן חשיבות הגילוי המוקדם והתרופות החדשות

מאת: ד"ר מיכל צדוק

עוד בנושא: חוסר שינה, דמנציה

טוברוס סקלרוזיס (tuberous sclerosis - TS) היא תסמונת מולדת, הנגרמת כתוצאה משינויים גנטיים ומופיעה בשכיחות של 1 ל-6,000 לידות. ברוב המקרים לא מדובר בתסמונת תורשתית - בקרב שני-שלישים מהחולים התסמונת נוצרת כתוצאה משינויים גנטיים הנוצרים בתהליך התפתחות העובר.

TS מופיעה במגוון ביטויים קליניים במערכות הגוף: במוח, בעור, בעיניים, בלב, בכליות, בכבד ובריאות. חומרת הביטויים משתנה בהתאם לעוצמת המחלה, החל באנשים בריאים הנושאים את הגן וסובלים מביטוי מזערי של התסמונת (למשל: פריחה קלה בעור), ועד לחולים הסובלים מביטויים קליניים קשים, לרבות אפילפסיה ופיגור. הטיפול הרפואי משתנה בהתאם לצרכים הייחודיים של כל חולה ולחומרת מצבו.

טוברוס סקלרוזיס. אילוסטרציה
טוברוס סקלרוזיס. אילוסטרציה

בשנים האחרונות, הודות למחקר אינטנסיבי, חלה התקדמות בשיטות האבחון והטיפול במחלה, וכיום ניתן לזהות בבירור את הגן המאפיין את המחלה. עם זאת, עדיין לא ניתן לנבא באופן מדויק את הביטוי הצפוי של התסמונת ואת התפתחותה לאורך חייו של נושא הגן. בתל השומר קיימת מרפאה רב תחומית לטיפול במחלה מורכבת ורב מערכתית זו. לכל ילד המטופל במרפאה מותאם טיפול ייחודי על פי צורכיו ואופי מחלתו.

ביטויים נוירולוגיים

הביטויים הנוירולוגיים של TS הם בעיקר אפילפסיה ופגיעה תפקודית.

אפילפסיה: רוב חולי TS סובלים מאפילפסיה בדרגות שונות, ובקרב כשני שלישים מהם ההתקפים האפילפטיים מופיעים לפני גיל שנה. בבדיקות ההדמיה של החולים ניתן לראות שינויים מבניים בקליפת המוח (קורטקס) ובדופנות חדרי המוח. השינויים המבניים בקליפת המוח הם ככל הנראה הסיבה להתפתחות מחלה אפילפטית בחולי TS.
קיימים טיפולים שונים לאפילפסיה, הכוללים מגוון תרופות נוגדות פרכוסים, קוצב וגאלי המקצב את עצב הואגוס ומפחית את תדירות הפרכוסים, דיאטה קטוגנית המבוססת על כלכלת עתירת שומן ודלת פחמימות ואף טיפולים חדשים המתבססים על הבנה מעמיקה של מנגנונים הגורמים למחלה.

פגיעה תפקודית: חולי TS עשויים להתמודד עם מגוון פגיעות תפקודיות, הכוללות פיגור שכלי, אוטיזם, הפרעות התנהגות והפרעות פסיכיאטריות. עם זאת, חשוב לציין כי חלקם מפגינים יכולות שכליות רגילות או יותר מכך ומגיעים להישגים מרשימים.

גידולים מוחיים: ממצא אופייני לחולי TS הוא גידול שפיר הממוקם במערכת חדרי המוח. גידולים אלה מתגלים באמצעות בדיקות MRI תקופתיות, המבוצעות באופן שוטף בחולים, או על ידי תסמינים הנובעים מהמיקום הייחודי של הגידול, הגורם לחסימה של מעברי הנוזלים במוח. תסמינים אלה כוללים כאבי ראש גוברים, בחילות, הקאות, ראייה כפולה או מטושטשת ובמקרים קיצוניים ישנוניות. בגידולים אלה ניתן לטפל באמצעות ניתוח או באמצעים תרופתיים שפותחו בשנים האחרונות ונמצאים בסל הבריאות. התרופות ניתנות לחולים שסובלים מגידולים מוחיים ומגידולים אחרים הקשורים למחלה ומופיעים לעתים בכליות.

ביטויים עוריים

לרוב החולים בטוברוס סקלרוזיס יהיו כתמים בהירים על פני העור. כתמים אלה מופיעים לרוב בגיל הילדות, והם חסרי משמעות מעבר לשינויי הצבע בעור. עם זאת, כתמים אלה יכולים להיות הסימן הראשון לגילוי המחלה, ולכן במקרים שבהם מופיעים על העור כתמים בהירים חשודים יש לפנות בהקדם לרופא עור לצורך אבחון.

פריחה טיפוסית אחרת המופיעה בכ-80% מהילדים היא פריחה אדמדמה בפנים. זו יכולה להיות מאוד עדינה ודומה לנמשים, או גסה יותר ומעט מחוספסת. קיימים גם שינויים עוריים נדירים יותר, למשל באזור הציפורניים ,החניכיים ועוד.

ביטויים לבביים

לכ- 70%-80% מהתינוקות עם TS גידולים שפירים בתוך הלב. לרוב, הגידולים קטנים מאוד ובדרך כלל נעלמים עם הזמן. לעתים נדירות יכולים נגעים אלה לגרום להפרעת קצב או להפרעה תפקודית של הלב. הטיפול בנגעים אלה הוא בדרך כלל שמרני ודורש מעקב בלבד. נגעים אלה יכולים להיות סמן מוקדם של המחלה לעתים כבר בתקופה העוברית, ולאפשר גילוי מוקדם שלה.

היבטים גנטיים ותורשתיים

טוברוס סקלרוזיס היא הפרעה גנטית הנגרמת על ידי שינוי (מוטציה) באחד משני גנים הידועים כגורמים למחלה. אצל שליש מהחולים היא מורשת מהורה שגם לו טוברוס סקלרוזיס. בכל הריון שבו אחד ההורים חולה במחלה קיים סיכון של 50% שגם לצאצא יהיה טוברוס סקלרוזיס, ללא קשר למין הילוד או למין ההורה הלוקה במחלה.
כיוון שלא תמיד קל לזהות את סימני המחלה, יש לבצע בדיקות רפואיות מקיפות להורים שילדם אובחן בחולה בטוברוס סקלרוזיס, במטרה לוודא שהמחלה אינה קיימת אצלם בצורה קלה/סמויה. מדובר בבדיקות יסודיות של העור והעיניים, באולטרסאונד של הכליות, הדמיה מוחית ובדיקות גנטיות להורים.

כיום ניתן לבצע (בדרך כלל בתשלום, בחו"ל), אבחון גנטי מולקולרי לטוברוס סקלרוזיס. האבחון הגנטי עשוי לסייע לאבחון סופי של המחלה בקרב אנשים החשודים כלוקים בה, וכן לסייע לאבחון טרום לידתי ואבחון טרום השרשה.

טיפולים חדשים

קיימים תכשירים המתערבים במנגנון הביולוגי הגורם למחלה ומעכבים אותו. תרופות אלה ניתנות לטיפול בגידולים המוחיים והכלייתייים המופיעים בחולי טוברוס סקלרוזיס. התכשיר המצוי בשימוש בארץ הינו אפיניטור, שכלול בסל הבריאות.

לסיכום, טוברוס סקלרוזיס היא מחלה גנטית נדירה אשר ניתן לאבחנה בקלות יחסית באמצעות סימנים עוריים מיוחדים המופיעים בגיל צעיר מאוד ובאמצעות הדמיה מוחית מתאימה. חשיבות האבחון המוקדם גבוהה, ומאפשרת להציע לחולים טיפולים מגוונים המשנים את מהלך המחלה בעתיד.

הכותבת היא נוירולוגית ילדים בכירה ומנהלת המרפאה הרב תחומית לטיפול בטוברוס סקלרוזיס בתל השומר

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום