הפרעות שינה: הבעיה המודרנית

(0)
לדרג

השמנת יתר ועבודה במשמרות, שתי תופעות המאפיינות את העולם המודרני, עלולות לגרום להפרעות שינה. למרבה המזל, קיימים פתרונות יעילים רבים להפרעות אלה

מאת: מערכת zap doctors

השינה היא פעולה חיונית ביותר לבריאות האדם, ושינה מופרעת מזיקה לו בטווח הארוך והקצר. שתי תופעות נפוצות כרוכות באורח החיים המודרני ומשפיעות על רבים מאיתנו: תסמונת עובדי המשמרות ותסמונת דום נשימה בשינה. שתי התופעות משבשות את מחזור השינה וגורמות לסובלים מהן לחוש עייפות וישנוניות במהלך שעות הערות שלהם.

עובדים גם בלילה

"עבודה בלילה וחשיפה לאור מלאכותי בלילה משבשת סדרי עולם ופוגעת בשינה ובעירות", מסביר הנוירולוג ד"ר ברוך אלעד. "לכל בני האדם יש שעון ביולוגי שקובע באדיקות ובקנאות את שעות השינה והעירות הנחוצות לגוף. תסמונת עבודת משמרות נגרמת עקב פער שנוצר בין שעות השינה והערות של עובדי משמרות שכבולים למשטר העבודה לבין שעות השינה והערות הנחוצות לגוף ואשר מוכתבות לעובדים על ידי השעון הביולוגי הקשיח שאינו משתנה לפי רצונם".

פער זה פוגע בבריאות העובדים ויוצר אצל חלקם תסמינים מגוונים הכוללים ישנוניות ועייפות בעת משמרת הלילה וקשיי שינה ביום בתום משמרת הלילה. "קשיי השינה יכולים להופיע גם בלילות בהם אין עבודת משמרת, בגלל שיבוש של השעון הביולוגי", אומר ד"ר אלעד. לדבריו, ישנם אנשים עם שעון ביולוגי גמיש יחסית שבהם לא נצפות הפרעת שינה וערות למרות עבודת משמרות תכופה; ואולם, לצידם ניתן למצוא אנשים רבים עם סבילות נמוכה לשיבוש השעון הביולוגי. אלה האחרונים יחושו בתסמינים מיד ויתלוננו על ההפרעה שנגרמת להם עקב כך.

הפרעות שינה
הפרעות שינה

סיכון בריאותי

"עובדים שסובלים מתסמונת עובדי המשמרות יתקשו מאוד להמשיך במתכונת עבודה זו", אומר ד"ר אלעד ומדגיש כי בהיעדר ברירה אחרת חשוב לכל הפחות לנסות ולטפל בתסמינים. עבודת משמרות היא גורם סיכון לבעיות בריאותיות, גם אצל אנשים שהסתגלו אליה ואינם מדווחים על בעיות שינה. עבודת משמרות היא גורם סיכון לסרטן, כיב תריסריון, יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב. לכן צריך להשקיע במניעת סיבוכים אלה של עבודת משמרות, וניתן לעשות זאת במספר אמצעים: יצירת סביבת עבודה מתאימה, הימנעות משינויים תכופים במשמרות שמשבשים עוד יותר את השעון הביולוגי, הפסקות ארוכות למנוחה בין לילות המשמרת, ועוד. במקביל, כשמתחילים להופיע התסמינים של תסמונת עבודת המשמרות, יש לקבל יעוץ וטיפול. מדובר בטיפולים התנהגותיים, כמו תנומות לפני משמרת הלילה וטיפולים תרופתיים המסייעים לשיפור שנת היום ולשיפור הערנות בלילה. כך, למשל, לשיפור שנת יום ניתן להשתמש במלטונין לפני השינה בבוקר ולעתים אף בכדורי שינה במשורה ורצוי לא ברציפות. לשיפור הערנות בלילה ניתן להשתמש בתכשירים מעוררים, כמו קפאין או תרופות מעוררות, כגון התרופה Provigil.

דום נשימה בשינה

לא רק עבודות המשמרות מזיקות לבריאותנו אלא גם עודף המשקל, שרבים נוטים לכנותו מגיפה. עודף משקל גורם לסיכונים בריאותיים רבים וביניהם תסמונת דום נשימה בשינה. תסמונת דום נשימה בשינה היא מצב של הפסקות נשימה חוזרות, תוך כדי שינה, הנובעות מקריסה של שרירי דרכי הנשימה העליונות. הקריסה החוזרת גורמת לחסימת נתיב האוויר, מה שגורם ליקיצה של האדם. אותה היקיצה מסיימת את הפסקת הנשימה, ולאחריה יש הירדמות מיידית ללא מודעות ליקיצה. יקיצות והירדמויות אלה חוזרות על עצמן: ההירדמות מחזירה את הקריסה של השרירים שגוררת את הפסקת הנשימה, וחוזר חלילה. היקיצות הרבות והלא מודעות גורמות לשיבוש מבנה השינה ולעייפות וישנוניות במהלך היום".

מניעה ואבחון

תסמונת דום הנשימה בשינה היא תסמונת שכיחה מאוד המתרחשת אצל 4%-6% מהגברים ואצל 2%-3% מהנשים. לדברי ד"ר אלעד, חלק גדול מהסובלים מהתסמונת הם אנשים בעלי עודף משקל. תסמונת זו נפוצה גם בקרב פעוטות וילדים, כאשר הגורם לה בקרב הילדים הוא לרוב הפרעה מכנית בדרכי האוויר, כגון שקדים ואדנוידים מוגדלים. שמירה על משקל תקין מפחיתה מאוד את הסיכון לדום נשימה בשינה", אומר ד"ר אלעד ומדגיש כי זוהי הדרך היחידה למנוע דום נשימה בשינה.

אבחון התסמונת פשוט, אך מאחר שאנשים אינם מודעים ליקיצותיהם במהלך הלילה אבים לא יגיעו לאבחון. לפיכך, תלונות על נחרה עייפות כרונית וישנוניות בזמן הערות צריכות להביא לבדיקה ואבחון. ד"ר אלעד: האבחנה של דום נשימה בשינה נעשית אך ורק באמצעות בדיקת שינה, שיכולה להתבצע במעבדת שינה, או במקרים מסוימים באמצעות בדיקה ביתית. הערכות לבדיקות ביתיות שונות באמינותן ודיוקן. לא כל בדיקה ביתית ראויה לשימוש בכל נבדק.

טיפול

הטיפול בתסמונת דום נשימה בשינה חשוב ביותר לאור הסיכונים הגבוהים העלולים להיגרם לסובלים מהתסמונת. הם מועדים לתאונות דרכים ותאונות עבודה פי חמישה מהאוכלוסייה הכללית וכן סובלים מסיכון יתר למחלות, כגון סוכרת ויתר לחץ דם, ולקיצור תוחלת החיים. "הטיפול הסטנדרטי בדום נשימה בשינה הוא שימוש במכשיר להזרמת אוויר בלחץ לדרכי הנשימה העליונות באמצעות מסיכת אף ומפוח אלקטרוני חכם (CPAP), ששומר על לחץ קבוע מוגבר בדרכי הנשימה העליונות. לחץ מוגבר זה מונע את קריסת השרירים. המכשיר דורש התנסות והסתגלות, ולטווח ארוך כ-60% מהמטופלים ממשיכים להשתמש במכשיר וליהנות מפירות הטיפול. מי שאינו מסתגל למכשיר יכול להשתמש בהתקן דנטלי, שהוא סד מיוחד המורכב בלילה על שתי הלסתות ומפחית את הצרות דרכי הנשימה העליונות. גם סד זה דורש התאמה והסתגלות. הניתוחים בתחום של אף-אוזן-גרון שהיו באופנה לפני עשור או שניים הם האופציה האחרונה בגלל יעילות מוגבלת, אלא אם עושים ניתוחים גדולים ורדיקליים של קידום לסתות, או בוחרים את המנותחים בקפידה רבה. לצד טיפולים אלה, ניתן לטפל גם בהשלכות של התסמונת הכוללות עייפות וישנוניות במהלך היום, אשר עלולות להתמיד בקרב הסובלים מהתסמונת למרות שהפסקות הנשימה מטופלות ביעילות ע"י הטיפולים המכניים. אנשים אלה יכולים להיעזר בנוסף לטיפול המכני הסטנדרטי גם בתרופות מעוררות שמסייעות לערנות ומעלימות את תחושות העייפות והישנוניות במהלך היום".

בואו לדבר בפורום נחירות ודום נשימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום