טיפול חדש באפילפסיה עמידה

(0)
לדרג

לראשונה בוצעה בישראל השתלת מערכת גרייה חשמלית במוח של חולה אפילפטי עמיד לתרופות. פרופ' מירי נויפלד: "30% מהחולים אינם מגיבים, הטיפול - תקווה חדשה"

מאת: מערכת zap doctors

השתלה ראשונה בישראל של DBS (גרייה חשמלית למוח) לטיפול באפילפסיה עמידה לתרופות, בוצעה לאחרונה במרכז הרפואי תל-אביב. המטופל - חולה בשנות השישים המוקדמות לחייו.

טיפול בגרייה חשמלית למוח (DBS), הוא טיפול חדש לחולים הסובלים מאפילפסיה חמורה העמידה לתרופות. מדובר בכ-30% מחולי האפילפסיה שלא ניתן לאזנם באמצעות תרופות אנטי אפלפטיות. בחלק מהחולים העמידים ניתן לבצע כריתה של המוקד האפילפטי האחראי על ההתקפים. טיפולים נוספים הם: השתלת קוצב לגרייה של עצב הוואגוס, וטיפול בגרייה חשמלית מוחית עמוקה. הטיפול ב-DBS בוצע עד כה ב-100,000 חולים ברחבי העולם המתמודדים עם פרקינסון, רעד ראשוני ודיסטוניה, לשלוט ברעד והפרעות תנועה, והוא הוגש השנה לסל הבריאות גם בהתוויה לאפילפסיה עמידה.

ההשתלה התבצעה על ידי פרופ' יצחק פריד, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית במערך הנוירוכירורגי . לדבריו, "המערכת מתוצרת 'מדטרוניק', כוללת שתי אלקטרודות וקוצב כאשר האלקטרודות מוחדרות למוח דרך פתח זעיר בגולגולת, ומושתלות בשני צדי המוח. ההחדרה היא בדיוק של מילימטר, כשהאלקטרודות מושתלות במרכז עצבי קטן קרוב למרכז המוח (הגרעין הטלמי הקידמי). תוך כדי הניתוח מבוצע רישום של פעילות חשמלית של תאי המוח שעוזר בזיהוי המטרה וברגע שהמטרה מזוהה, מושתלת האלקטרודה הזעירה שנשארת שם באופן קבוע. אלקטרודה זו מחוברת לקוצב שמושתל בדופן בית החזה מתחת לעצם הבריח (מערכת פנימית תת עורית) שמופעלת ומווסתת על ידי שלט חיצוני".

פרופ' מירי נויפלד, מנהלת היחידה ל-EEG ואפילפסיה במרכז הרפואי תל-אביב, מוסיפה כי "בישראל ישנם כ-60,000 חולי אפילפסיה, שכ-30% מהם אינם מגיבים היטב לטיפול התרופתי הקיים וטיפול זה הוא תקווה חדשה עבורם לשיפור איכות חייהם וחיי משפחותיהם".

בואו לדבר על זה בפורום אפילפסיה בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום