רוח רעה ללב

(0)
לדרג

מחקרים מציגים השערות חדשות: שינויים דרסטיים במזג האוויר עלולים להגדיל את הסיכון ללקות בהתקף לב

מאת: ~~ ד"ר יונה צלר~~

על פי מחקר ביו-קלימטולוגי שנערך בגרמניה, מתגברת ההשערה כי גוף האדם מגיב בקיצוניות לשינויים אקלימיים דרסטיים. התלות הבסיסית של בני האדם בסביבה גבוהה מאוד ושינויים, כגון מעבר מאזור גיאוגרפי בעל טמפרטורות קיצוניות לאזור גיאוגרפי אחר בעל טמפרטורות מנוגדות מעלה הסבירות לתחלואת התקפי הלב ו-CVA (אירוע מוחי).

גודלה הניכר של תעשיית התיירות וקצב צמיחתה המהיר בעולם ובישראל, יוצרים אפשרות גישה והגעה ליעדים שונים בגלובוס. אפשרות זו חושפת את בני האדם לאקלימים שונים וקיצוניים בטווחי זמן קצרים.

האטמוספירה בעולמנו היא סביבה גזית והסביבה הפנימית של גופנו היא נוזלית על כן אנו זקוקים ליציבות מבחינת כמות הנוזלים, רמת החומציות, חום הגוף ואספקת האוויר והמזון שגופנו מקבל. מעבר לכך בריאותנו תלויה במכלול של גורמים ביולוגיים ואקלימיים ומנגנונים המסייעים לייצוב כגון: טמפרטורה קבועה של גופנו מאפשרים את קיומם של חיים.

בתנאים קיצוניים, כגון: אזורי ערבות קרח, מדבריות, פסגות הרים או במכרות במעמקי האדמה גופנו יגיב לתופעות כמו הפסקת אספקת חמצן וגרימת מוות תוך דקות, התייבשות והעדר נוזלים העלול לגרום למוות תוך שעות ספורות, כך גם לגבי עליה או ירידה של טמפרטורת הגוף מעבר לגבולות הקריטיים (3243 מ"צ) בהם מתרחשת קריסת מערכות פיזיולוגיות חיוניות.

שינויים קיצונים אלו עלולים להוביל, בין יתר ההשפעות, גם להשלכות שתוצאתן פגיעה בבריאותם של בני האדם. התקפי לב ואירועים מוחיים מופיעים לרוב בתחילתו של חופש על כן חשוב להתייעץ עם רופא לפני שנוסעים לאזורים בעלי אקלים קיצוני. קיימות נקודות משבר לאורך שלושת ימי החופש הראשונים העלולים להשפיע באופן דרסטי על מערכות בגופנו.

מיד לאחר הנחיתה יש צורך לנוח ולא להתאמץ כדי לתת לגוף להסתגל לתנאי מזג האוויר "החדשים". לאחר מכן בהדרגה להיחשף לשמש, לפעילות גופנית ואפילו לצריכת אלכוהול. נקודת המשבר נוספת והקריטית היא היום השלישי שנקרא "היום הקריטי" .

למזלנו רק למיעוט יש התקף לב אמיתי בזמן תלונות של "כואב בחזה", אך אליה וקוץ בה. לא ניתן לדעת מראש מי הוא מי. לשאלה האם ומתי לפנות לעזרה רפואית אין תשובה מדוייקת. התשובה טמונה באחריות של המתלונן, שיקול הדעת שלו באשר לחשיבות המיחושים והתחושה הפנימית שלו בזמן הכאבים - האם באמת מדובר במשהו "רע" או "שום דבר - זה יעבור". מובן, שהמלצתי הברורה היא תמיד להישאר בצד הבטוח ובכל מקרה של חשש, ואפילו חשש קל בלבד לפנות לעזרה רפואית.

היום הרביעי לחופשה הוא יום אופטימאלי להתחלת פעילות גופנית מלאה וחזרה לשגרה. מסקנת המחקר היא כי אומנם למד האדם המודרני להסתגל לשינויי מזג האוויר ולמד גם להיעזר באמצעים מכניים כדי ליצור אקלימים מלאכותיים נוחים לו בתוך חללים סגורים, אך גם בתנאים אלו יש לקחת בחשבון את שינויי מזג האוויר אליהם נחשף גופנו ולפעול באופן אחראי במניעת הסימפטומים שגורמים להתפרצות המחלה.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום