אחד בלב - על מניעת התקף לב בהשתלת דפיברלטור

(0)
לדרג

איך יכולים חיים רבים להינצל? דפיברילטורים - לא רק למי שכבר עבר התקף לב, אלא כפעולה מונעת

מאת: מערכת zap doctors
דפיברילטורים ניתנים להשתלה מצילים חייהם של אנשים רבים הלוקים באי ספיקת לב, לפי מחקר ב- New England Journal of Medicine

השימוש בדפיברילטור (מכשיר זעיר המסוגל לשלוח זרמים חשמליים אל הלב הנמצא בפעילות לא סדירה ולייצבו) אצל אנשים הלוקים באי ספיקת לב, שלבם אינו שואב את הדם ביעילות, מצמצם את שיעורי התמותה ב- 23 אחוזים.

כך עולה ממחקר פורץ-דרך שהתפרסם השבוע בירחון New England Journal of Medicine. הממצאים מעידים שכ- 600,000 אמריקנים הלוקים בבעיה זו בלבם נתונים בסיכון לדום לב פתאומי (SCA) וצריך להגן עליהם באמצעות ICD (דפיברילטור) התקן המחשמל את הלב כדי למנוע קצב לב קאוטי מהיר שעלול לגרום למוות בתוך דקות.


"זו הפעם הראשונה שיש בידינו עדות של ממש שרבים מהלוקים באי ספיקת לב ימותו מהתקף לב פתאומי, אם לא יושתל אצלם דפיברילטור ", אמר ד"ר ריצ'רד לוצרי מבית החולים Florida Arrhythmia Consultants/Holy Cross שבפורט-לודרדייל בפלורידה. ד"ר לוצרי הוא גם חוקר קליני והוא שהשתיל את מרבית התקני ה-ICD.

"העדויות גורפות, וחשוב מאוד להשתמש בטכנולוגיה זו, שהיא מוכחת וקלה ליישום, כדי להציל חיים. הקהילה הרפואית חייבת לפעול עתה כדי לדווח על טיפולי ICD למי שנתונים בסיכון למוות פתאומי מדום לב".

ניסוי "מוות פתאומי מדום לב במצב של אי ספיקת לב" (SCD-HeFT) ה?שווה בין תוצאות הצלת החיים של ICD ושל אמיודרון (amiodarone), תרופה שכיחה במקרים של בעיות לב, בקרב 2,521 מטופלים הלוקים באי ספיקת לב מתון ובתפקוד גרוע של שאיבת לב ולא התנסו בעבר בדום לב פתאומי.

נוסף על כך, נתונים כלכליים מאותו ניסוי שהוצגו בישיבות מדעיות של "התאחדות הלב האמריקנית" בשנת 2004 הראו שהתקני ICD הם טיפול חסכוני ויעיל באוכלוסייה זו הלוקה באי ספיקת לב.

מספר כולל של 150 מרכזים רפואיים בארה"ב, קנדה וניו-זילנד רשמו מטופלים לניסוי - המחקר הגדול והארוך ביותר של טיפול ICD. מוסדות הבריאות הלאומיים העניקו חסות למחקר.

עוד על בעיות לב: ערוץ "קרדיולוגיה" בדוקטורס

היסטוריה - והלם העתיד

דפיברילטורים ניתנים להשתלה אושרו לשימוש מאז סוף שנות השמונים, אולם בעיקר לחמשת האחוזים באוכלוסייה שכבר לקו בדום לב פתאומי. ואולם, מחקרים עדכניים הראו שאפשר להשתמש בהתקני ICD בתור טיפול מציל חיים המו?נע דום לב פתאומי בקרב מטופלים רבים שיש להם היסטוריה של התקף לב, גם אם לא לקו בדום לב. עתה הורחבה אפשרות זו למטופלים רבים הלוקים באי ספיקת לב.

בבדיקה פשוטה - אקו-קרדיוגרמה - אפשר להעריך את מצבם של אנשים הלוקים באי ספיקת לב כדי לקבוע אם הם נתונים בסיכון לדום לב פתאומי, בדיקה זו ודיון עם מומחה קצב הלב מהווים צעד חשוב כדי לזהות אם אדם הוא מועמד ל-ICD.

לדברי אליזבת' ג'ונסון - אשת עסקים מפלורידה, המשתתפת בניסוי "אם לא הייתי מקבלת ICD בניסוי קליני זה, אני מאמינה שלא הייתי היום בין החיים. הייתי מתה כבר לפני שנתיים מדום לב פתאומי. ולכן, מבחינתי, החיים הם מתנה. כל לילה אני מצפה לקום בבוקר וליהנות מהחיים."

אי ספיקת לב הוא מצב פרוגרסיבי המגביל את יכולת תאי הלב התחתונים לשאוב כמות מספקת של דם כדי לעמוד בצורכי מחזור הדם. על פי "התאחדות הלב האמריקנית", דום לב פתאומי מתרחש בתדירות גבוהה פי שישה עד פי תשעה בקרב 5 מיליון האמריקנים הלוקים באי ספיקת לב, לעומת האוכלוסייה הכללית.

דום לב פתאומי הוא אחד הגורמים הקטלניים ביותר בארה"ב. כ- 1.6 מיליון אמריקנים נתונים לסכנה זו וזכאים לקבל ICD. למרות היתרונות המוכחים של התקני ICD, בדרך כלל עדיין אין מנצלים אותם. פחות מעשרים אחוזים מהמטופלים הנתונים בסיכון לדום לב פתאומי זוכים להגנת ICD.

בואו לדבר על כך בפורום קרדיולוגיה
ובפורום מכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום