בדיקת סוכר מצילה ממוות

(0)
לדרג

עלייה ברמת הסוכר מעלה את הסיכון למוות ממחלות לב גם אצל מי שאינו סובל מסוכרת

מאת: ככל שרמת הסוכר בגופך עולה כך עולה הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם ללא קשר למחלת הסוכרת, כך עולה משני מחקרים רחבי היקף שפורסמו בימים האחרונים בירחון היוקרתי Annals of Internal Medicine.
המוגלובין מסוכר/מסוכן

שני המחקרים התמקדו בבדיקת רמת ההמוגלובין המסוכר HbA1C הבודקת את רמת הסוכר הממוצעת על פני שלושת החודשים האחרונים עד הבדיקה. רמות נורמליות בבדיקה זאת עומדת על 4-6 אחוזים. כאשר לחולי סוכרת מומלצת רמת המוגלובין מסוכר מתחת ל-7 אחוז.

רמות המוגלובין מסוכר ידועות כמנבאות של סיבוכים כגון עיוורון, מחלות כליה וכן בעיות עצבים אצל חולי סוכרת. כעת נמצא כי הן מנבאות באופן יעיל גם מחלות לב אצל חולי סוכרת על פי המחקר שנערך באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארצות הברית.

ההפתעה הגדולה מגיעה ממחקר בריטי שעקב אחרי רמות HbA1C אצל אנשים חולי סוכרת וכאלה שאינם חולי סוכרת. במחקר זה מצאו כי ללא קשר להיותו של הנבדק חולה סוכרת, עלייה של אחוז אחד ברמות ה-A1C מעלה את הסיכון למוות מסיבות שונות עליה של 24% אצל גברים ו-28% אצל נשים. כמעט 75% ממקרי המוות במחקר הופיעו אצל אנשים עם "עלייה מתונה" ברמות ההמוגלובין המסוכר.

אז מה עושים: איזון, איזון ועוד פעם איזון

במחקר האמריקאי שנערך על ידי צוות חוקרים בראשות ד"ר שריתה גולדן, מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארצות הברית נבדק מידע מ-13 עבודות שונות שהקיפו כ-10,000 חולי סוכרת מאירופה וצפון אמריקה.

במסגרת המחקרים נמצא כי כל אחוז נוסף בבדיקת ה-A1C ניבא עלייה של 18 אחוז בסיכון למחלות לב וכלי דם באופן כללי, וכן ניבא עלייה של 28 אחוז בסיכון לבעיות בכלי הדם ברגליים ובידיים - לדוגמא סתימות בעורקי הרגליים.

לדברי החוקרים: "אצל אנשים שאינם חולי סוכרת רמות ה-A1C נעות בין 4-6 אחוז בעוד שאצל חולי סוכרת הרמות יכולת להגיע עד 20%. אצל חולי סוכרת איזון טוב מתבטא ברמות A1C מתחת ל-7 כאשר רמות שהן מעל ל-8 נחשבות לגרועות, וכל שינוי של אחוז מהווה שינוי משמעותי מבחינת החולה והמחלה".

חולי סוכרת, אמורים כבר לדעת שאיזון רמות הסוכרת הנו מטרה משמעותית בהתמודדות עם המחלה, אך התוצאות המקשרות את רמות הסוכרת למחלות הלב הופכות את האיזון לחשוב אף יותר שכן מחלות לב מהוות גורם התמותה המרכזי אצל חולי סוכרת כאשר 70-80 אחוז מחולי הסוכרת ימותו מכך.

השאלה שנשאלה עד היום, האם איזון רמות הסוכר הוא אכן כלי יעיל להורדת הסיכון. החוקרים טוענים שהמחקר שלהם אכן מוכיח זאת. לדבריהם: "אם חולים יצליחו לשמור על איזון הדוק בעזרת תרופות יעילות, דיאטה נכונה ופעילות גופנית הם יכולים להוריד את הסיכון למות ממחלות לב".

המוגלובין מסוכר - לא רק לחולי סוכרת

הסוכרת הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגיפה עולמית - עד שנת 2025 צפויים להיות בעולם כ-300 מליון חולי סוכרת, מתוכם כמיליון חולים בישראל. למרות המספרים המבהילים, מסתבר שכל אחד נמצא בסיכון מרמות סוכר וגם עלייה מתונה בערכי הסוכר אצל אנשים בריאים מעלה את הסיכון למוות ממחלות לב.

במחקר, שנערך על ידי ד"ר קיי טי קו מאוניברסיטת קיימברידג' ושותפים מהמועצה הבריטית הממלכתית למחקר רפואי, עקבו החוקרים אחרי 10,300 חולים בגילאים 45 עד 79 במשך שש שנים. ממצאיהם הראו:
* 72% ממקרי המוות קרו אצל אנשים עם רמת המוגלובין מסוכר בין 5-6.9 אחוז.
* הסיכויים הנמוכים ביותר למוות היו אצל אנשים עם A1C מתחת ל-5%.
* עבור גברים כל עלייה של 1% ברמת ההמוגלובין המסוכר מעל ל-5% העלתה את הסיכון למוות ב-24%.
* עבור נשים כל עלייה של 1% ברמת ההמוגלובין המסוכר מעל ל-5% העלתה את הסיכון למוות ב-28%.
* גם לאחר שיכלול גורמי סיכון נוספים למחלות לב כמו כולסטרול, לחץ דם והיסטוריה של מחלת לב נראתה עלייה של 21% בסיכון למחלת לב על כל 1% עלייה בהמוגלובין המסוכר.

לדברי החוקרים רק 27% מהאוכלוסייה כולל חולי הסוכרת שהם כ-4 אחוז מהאוכלוסייה נמצאים ברמות המוגלובין מסוכר של מתחת ל-5 אחוז, כלומר מרבית האוכלוסייה נמצאת בסיכון גבוה.

לדברי פרופ' הרצל גרשטיין מומחה לסוכרת מאוניברסיטת מק מאסטר מקנדה מציין כי אצל חולי סוכרת רמת המוגלובין מסוכר של מתחת ל-7 בטוחה יותר מאשר אצל אנשים בריאים עם אותה רמה. פרופ' גרשטיין מנהל כעת מחקר בינלאומי בשם אוריג'ין המתקיים גם בישראל לבדיקת האפשרות להקדמת הטיפול באינסולין בזאלי מסוג לנטוס עוד בשלב הראשוני של מחלת הסוכרת על מנת לאזן את החולים ולמנוע את סיבוכי הלב והכליות.

המוגלובין מסוכר - מה זה? מי בודק? המודעות נמוכה

בדיקת המוגלובין מסוכר HbA1C הינה בדיקת דם הנעשית אחת לשלושה חודשים ובודקת את אחוז ההמוגלובין אליו נדבק הסוכר. הבדיקה נמצאת בסל הבריאות חינם עבור חולי סוכרת, אך המודעות אליה נמוכה. מדוח משרד הבריאות שהוצע בימים האחרונים לגבי הטיפול בקשישים נמצא כי רק 11-15 אחוז מאוכלוסיית הגיל השלישי החולים בסוכרת מבצעים בדיקות אלה פעם בשנה. יותר מכך, לפי דיווחי קופות החולים רק 30% מחולי הסוכרת מאוזנים.

פרופ' גרשטיין מציין כי רמות ה-HbA1C נמצאות בעלייה עבור כל האוכלוסייה כחלק ממגפת ההשמנה ועל פי המחקר החדש זה מנבא שהתקפי לב יהפכו למגיפה הרבה יותר קשה בשנים הקרובות. לטענתו זה לא בלתי נמנע: "ניתן למזער את המגיפה לו רשויות הבריאות יבצעו פעולות כעת. אנו יודעים כי שינויים באורח החיים משפיעים באופן דרמטי על רמות הסוכר גם אצל חולי סוכרת וגם אצל כאלה שאינם חולי סוכרת. יש לחנך את האוכלוסייה בנושא".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום