ניתוח מסתמים זעיר פולשני

(0)
לדרג

ניתוח מסתמים זעיר פולשני שאינו מצריך את פתיחת בית החזה, מיועד להפחית את הכאב והטראומה, ועשוי לקצר את משך האישפוז וההחלמה של החולים - כיצד זה נעשה? מה הסיכונים ומה הסיכויים

ניתוח מסתמים בשיטת Port Access הינו דרך חדשה לביצוע ניתוחים במסתמי הלב, המאפשרת למנתח לנתח דרך פתחים קטנים (ports), בדופן בית החזה בין הצלעות, באמצעות החדרת מצלמה לחלל בית החזה וביצוע הפעולות הניתוחיות דרך חתך קטן תוך התבוננות במסך הטלויזיה. רבים מהשלבים בניתוחי מסתמים Port Access, דומים לשלבים השונים של ניתוחי לב פתוח מסורתי, אבל ניתוח בשיטה זו מונע את הצורך בביצוע אחד השלבים המכאיבים ביותר - חתך באורח 30 ס"מ בעצם החזה לצורך פתיחת בית החזה.

מהו ההבדל בין ניתוח מסתמים בשיטת Port Access לניתוח לב פתוח המבוצע בשיטה המסורתית ?

בכדי להגיע ללב בניתוח לב פתוח מסורתי, המנתח חותך חתך ארוך לאורך בית החזה, פותח את עצם החזה ופותח לרווחה את קשת הצלעות. כשחלל בית החזה פתוח, מכניסים צינוריות לכלי הדם וללב. ציונוריות אלה מחברות את המנותח למכונת לב-ריאה, שבה משתמש הרופא לאחר מכן, בשילוב תרופות, כדי לעצור את פעות הלב, לרוקן אותו ולהגן עליו בצורה בטוחה. כשהלב שרוי במנוחה, יכולים המנתחים לנתח את המסתמים הפגומים.רוב השלבים הללו, מבוצעים גם בניתוח מסתמים בשיטת Port Access, אבל במקום לפתוח את בית החזה לצורך חיבור המנותח למכונת לב-ריאה, הצינוריות מוחדרות לכלי דם בירך ובצוואר, בדומה לצנתור אותו החולה קרוב לוודאי עבר, בטרם הכניסה לניתוח. לאחר מכן מתבצע ניתוח הלב בדרך דומה מאור לניתוח לב פתוח מסורתי, אולם הניתוח כולו מבוצע דרך חתך קטן של מספר סנטימטרים, בין הצלעות.

מהם היתרונות האפשריים של ניתוח מסתמים זעיר-פולשני בשיטת Port Access?

ניתוח מסתמים בשיטת Port Access, מיועד להפחית את הכאב והטראומה הקשורים לפתיחת בית החזה דרך עצם החזה. הוא מצריך חתכים קטנים, ועשוי לקצר את משך האשפוז וההחלמה.בנוסף, הצלקת הנותרת לאחר ניתוח מסתמים בשיטת Port Access, הינה קטנה בצורה משמעותית מהצלקת הנותרת לאחר ניתוח לב פתוח המבוצע בשיטה המסורתית. למעשה, ניתוח זה בנשים, עשוי להותיר צלקת מוצנעת מתחת לחזה הנשי באופן שאינו ניכר.ניתוח בשיטה זו, אף מוריד את הסבירות לאחד הסיבוכים המשמעותיים הגדולים ביותר בניתוחי לב - זיהום בעצם בית החזה.

מהי מכונת לב - ריאה ובמה חשיבותה ?

הלב הוא מנגנון השאיבה המרכזי של הגוף והוא אחראי להזרמת הדם בכל הגוף. בניתוח לב פתוח מפסיקים זמנית ובאופן מבוקר את פעולת הלב, ומשתמשים במכונת לב-ריאה לשמירה על זרימת הדם בגוף. הפסקת פעולת הלב מאפשרת למנתחים לבצע ניתוח במסתמי הלב.

מכונת לב-ריאה נמצאת בשימוש בניתוחי לב כבר יותר מ-40 שנה, והיא מאפשרת לבצע ניתוחי לב פתוח. השימוש במכונת לב-ריאה כרוך אמנם בסיכונים, אבל מאחר שיש לה יתרונות רבים ומוכחים היטב והשימוש בה בטוח בדרך כלל, משתמשים בה כיום כמעט בכל ניתוחי הלב.

כיצד מתבצע ניתוח מסתמים בשיטת Port Access ?

בחלק הראשון של הניתוח מכניסים הרופאים צינוריות לתוך כלי הדם בירך ובצוואר ומשחילים אותן, בדומה לצינתור, דרך כלי הדם עד שהן מגיעות ללב. צינוריות אלה מוליכות תרופות המפסיקות את פעולת הלב, מגינות עליו ומחברות את המנותח למכונת לב-ריאה, הממשיכה להזרים דם בגופו, בעת שפעולת הלב מופסקת זמנית.לאחר שפעולת הלב הופסקה והזרמת הדם בגוף המנותח נמשכת, באמצעות מכונת לב-ריאה, מבצעים המנתחים את הדרוש תיקון או החלפה של מסתמים, דרך חתך קטן בין הצלעות, תוך שימוש במכשירים מיוחדים למטרה זו. הרופאים מתבוננים בלב באמצעות מצלמות קטנות המוכנסות לחלל בית החזה (אנדוסקופ), וכך הם יכולים לתקן את המסתמים הפגומים או להחליף אותם.

משך האישפוז וחזרה לשגרה

משך האשפוז של מנותחים שעברו ניתוח מסתמים בשיטת Port Access, קצר בדרך כלל ממשך האשפוז של מנותחים אחרי ניתוח לב פתוח מסורתי. משך האשפוז תלוי בדרך-כלל בסוג הניתוח ובמצב הגופני הכללי.

מנותחים שבים בדרך-כלל לרוב הפעילויות הרגילות במהלך השבועות שלאחר השחרור מבית החולים.



מה הסיכונים הכרוכים בניתוח?

אף שניתוח מסתמים בשיטת Port Access עשוי להיות פחות טראומטי מניתוח לב פתוח מסורתי, הרי שכבכל ניתוח לב קיים סיכוי לסיבוכים.
לעיתים, יתכן שיידרש המנתח, בשל האנטומיה של החולה או בשל נסיבות קליניות - לעבור לשיטה המסורתית של פתיחת בית החזה, בכדי לסיים את הניתוח הצורה בטוחה ובהצלחה.


בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי לב וחזה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום