הוראות מד"א לבטיחות ביום-כיפור

(0)
לדרג

מד"א בכוחות מתוגברים לקראת צום יום הכיפורים. מפרסמים את המדריך המלא לצום בטוח לילדים, חולים, קשישים ולנשים בהריון. וגם כללי הבטיחות לילדי האופניים

מאת: מערכת zap doctors

לקראת יום הכיפורים שיחול השבוע, החל ביום ג' הקרוב בערב ועד צאתו בערב יום ד' שלמחרת, וכבכל שנה נערכים במד"א בפריסה נרחבת לטובת הציבור: לצוותי מד"א בתחנות, לכונני מד"א הרכובים על אופנועים ולכונני מד"א הפזורים עם אמבולנסים בשכונות ובערים, יתווספו כונני מד"א בעלי ציוד רפואי מתקדם לרבות דפיברילטורים (מפעמים, למתן שוק חשמלי ללב) בבתי-הכנסת ברחבי הארץ, כך שיוכלו להעניק טיפול רפואי מיידי, מהיר ואיכותי לצמים שיחושו ברע. במסגרת הכוננות הגבוהה, יהיו גם שני מסוקי מד"א, המשמשים לפינוי ולהצלת חיים באזורים מרוחקים, בצפון הארץ ובדרומה.

למעלה מ- 2,000 מקרים בממוצע מטופלים על ידי צוותי מד"א מדי שנה ביום הכיפורים, בהם כ-500 בני אדם הנזקקים לטיפול על-ידי צוותי טיפול נמרץ של מד"א לרבות, למעלה מ-100 בני אדם בממוצע המתעלפים מדי שנה כתוצאה מהצום.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "על מנת לסייע לציבור במידת הצורך ביום הכיפורים, נערך מד"א בכוננות הגבוהה ביותר ואף מתגבר את הכוננים בבתי הכנסת בערכות מיוחדות של עזרה ראשונה והחייאה. מד"א ימשיך להעניק לציבור את הטיפול הרפואי הטוב והמהיר ביותר ולהציל חיים. אני מאחל לכל בית ישראל צום מועיל וגמר חתימה טובה".

מדריך מד"א המלא לצום בטוח:

ארוחה מפסקת:
1. יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום, להקלת הצום ולמניעת התייבשות. ההוראה חשובה במיוחד ילדים הצמים לראשונה. יש לשתות לפחות ליטר וחצי מים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה), ולהימנע משתיית משקאות מתוקים, הידועים כמגבירים את תחושת הצמא.

2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא מוגבר. על ילדים שאינם רגילים לצום, ואוהבים לטייל במהלך הצום, להקפיד עוד יותר על שתייה מספקת ושהות באזורים מוצלים בלבד.

3 . במהלך הארוחה המפסקת: מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, החיוניים ליצירת תחושת שובע ממושכת יותר.

4. יציאת הצום: מומלץ לשבור את הצום עם ארוחה קלה: להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או בשתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה נוספת.

הנחיה חשובה לחולים, לקשישים, ולנשים בהריון

מד"א ממליץ לחולים, קשישים ונשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני הצום. ההמלצה חשובה במיוחד לחולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, מטרשת עורקים, לחולים אונקולוגים, למושתלי כליות, לב או כבד, לחולים באפילפסיה והסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, יתר או חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד אחרות. זאת מחשש להחמרת המחלה עקב הפסקת נטילת התרופות בשל הצום.

על חולי סוכרת להצטייד בהוראות מהרופא המטפל על מינוני האינסולין שעליהם להזריק לאחר הארוחה המפסקת ובמהלך הצום.

הנחיות לנשים בטיפולי פוריות

במהלך יום הכיפורים, פרמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים בטיפולי פוריות:
נשים הנמצאות בתהליך של טיפולי פוריות והזקוקות לזריקות הורמונליות בתאריכים ובשעות הנקבעים מראש בהתאם להנחיות הרופא המטפל שלהן, מוזמנות להתקשר למד"א בטלפון 101 ולתאם מראש את הגעתן לתחנת מד"א לשם הזרקת הזריקה. במקרים אלו, יש להביא את החומר להזרקה וכן את הפניית הרופא המטפל עם התאריך והשעה של ההזרקה, המינון, המיקום ואופן ההזרקה (תוך-שרירי או תת-עורי).
שימו לב: פרמדיקים של מד"א יזריקו את התרופות אך ורק למטופלות שכבר קיבלו לפחות זריקה אחת מאותה התרופה.

פגיעה בתפקוד הכליות:
עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה הנגלית לרוב בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל מחסור בנוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר, אף קשיים במתן שתן ופגיעה במערכות גוף אחרות. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

התייבשות:
על-פי תחזית מזג-האוויר, צפוי לשרור במהלך הצום מזג אוויר חם ברחבי הארץ. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, לילדים ולקשישים במידה שאכן ישררו תנאי חום כבד. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות, כאבים בחזה, הזעה מוגברת או קשיי נשימה, יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 ולהישמע להנחיות החובשים והפרמדיקים במוקד, עד להגעת צוותי מד"א למקום.

יום הכיפורים - סכנה גדולה לילדים

יום הכיפורים הוא יום בו כבישי היישובים והערים מתמלאים בהולכי רגל, רוכבי אופניים, סקייטבורד, רולר-בליידס וקורקינט. זהו יום הוא יום בו אורבות סכנות גדולות שאשר עלולים להיפגע כתוצאה מחוסר זהירות. מדי שנה, צוותי מד"א מטפלים במהלך יום הכיפורים בכ- 200 ילדים בממוצע, שנפגעים בתאונות הנגרמות תוך כדי רכיבה על אופניים והחלקה על גלגיליות, סקטבורד ורולר-בליידס. נתון זה גבוה פי חמישה מהממוצע הפגיעות ביום רגיל בשנה.

להלן המלצות מד"א לרכיבת ילדים בטוחה:

1. על ילדים להקפיד על חבישת קסדה, מגני בירכיים ומגני מרפקים בכל רכיבה על אופניים, סקייטבורד, רולר-בליידס וקורקינט.

2. יש להימנע מרכיבה בלילה. אם בכל-זאת רוכבים בלילה, יש להקפיד על תאורה נאותה, ללבוש בגד בהיר ולוודא שיש מחזירי אור על האופניים וכן על הבגדים.

3. בעקבות ריבוי רוכבי האופניים בכלל וריבוי האופניים החשמליים בפרט, הנעים על הכבישים והמדרכות במהלך יום הכיפורים יש להשגיח על הילדים והפעוטות הרוכבים על כלי קטנים במיוחד (בימבה, עגלות וכו') והמשחקים במקביל על המדרכות והכבישים.

4. בכל מקרה של פציעה וחבלה משמעותית, יש להשאיר את הנפגע במנוחה מוחלטת ולהזעיק את מד"א בטלפון החירום 101. יש להישמע להוראות החובשים והפרמדיקים של מוקד מד"א.

5. מד"א מבקש מציבור ההורים להשגיח על ילדיהם ולאפשר נסיעה בטוחה לאמבולנסים הנוסעים להציל חיים.

במד"א פונים לציבור המתפללים המגיעים לבתי הכנסת עם ילדים ופעוטות להשגיח עליהם במהלך התפילה תוך מתן תשומת לב מיוחדת לנעשה איתם.

מדי שנה במד"א נקראים לטפל בילדים ופעוטות שנפגעים בסביבת בית הכנסת בעת משחק, במקומות בהם קיימת סכנה ושאינם מיועדים למשחקי ילדים ופעוטות. להזכירכם, בשנה שעברה טבעה למוות ילדה כבת 4 במקווה הסמוך לבית כנסת בבני ברק בזמן התפילה, מקרה שניתן היה למנוע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום