בעיות פוריות? להתחיל באבחון הגבר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מנסים להיכנס להריון ללא הצלחה? מומחים רבים ימליצו לכם להתחיל בסדרת בדיקות מפרכת של פוריות האישה. אבל ביותר מ-50% מהמקרים, הבעיה נמצאת אצל הגבר

מומחה לטיפולי פוריות
077-9977103 (מספר מקשר)

כ-7,000 זוגות נשואים מתקשים, מידי שנה, להרות באופן טבעי ויפנו לייעוץ בנושא פוריות. הנחת המוצא, בקרב רבים מהזוגות המטופלים וגם בקרב חלק מהרופאים המייעצים בתחום, היא שהגורם לבעיות הפוריות נעוץ באישה.

טעות בידם: ביותר מ-50% מהמקרים, הגורם לבעיה נמצא דווקא אצל הגבר. ברוב המקרים, בעיות בפוריות הגבר נעוצות בפגמים במבנה הזרע. היקפיה של תופעה זו מתרחבים בהתמדה מדי שנה, בשל תהליכים גלובליים מגוונים. טיפול חדשני משפר את הסיכויים להתמודד עם בעיות הפוריות של הגבר - בעשרות אחוזים.

מדוע יש עליה הדרגתית מתמדת, בהיקף בעיות הפוריות של גברים ברחבי העולם?

מרבית המדענים תומכים בהנחה לפיה יש בכל שנה ירידה בשיעור 1%-2% בפריון הגבר. ירידה זו בפריון נובעת ממספר גורמים.

ראשית, חשיפה לגורמי זיהום סביבתיים, אשר מוכחת כפוגעת באיכות הזרע. לדוגמא, זיהום של מתכות כבדות אשר עשויות לחדור לתא הזרע ולגרום לו נזק.

שנית, ההתחממות הגלובלית מזיקה אף היא לבריאות הזרע. החום השורר באשכים נמוך מחום הגוף, באופן שמטרתו להגן על תהליך ייצור הזרעונים, הרגישים מאוד לשינויי טמפרטורה. התחממות של מעלה אחת היא קריטית ביותר - והשלכותיה על איכות הזרעונים הרסניות. על כך מלמד ניסוי, שערכנו באיילים - אשכיה של החיה תלויים מחוץ לגופה וכך מתקררים בקלות. במסגרת מחקר, כוסה אחד האשכים בבד מבודד, שהקשה על התהליך הטבעי של קירור האשך. כתוצאה מכך, חום האשך עלה בשתי מעלות - והאשך נפגע באופן קריטי וקיצוני. לא זו בלבד שהאשך שכוסה נפגם, אלא שהאשך הפגוע גם השפיע על האשך השני, שגם הוא הפסיק לייצר תאי זרע - בשל תהליך השפעה הדדי, המכונה "סימפטיה שלילית".

שלישית, יש מגוון גורמים סביבתיים, תרבותיים והתנהגותיים, הגוררים פגיעה באיכות הזרע. כך, למשל, במקצועות מסוימים: גברים הנאלצים לשבת הרבה שעות ביממה, כגון נהגים, או גברים, שעובדים בטמפרטורות גבוהות, כמו טבחים, חשופים יותר לבעיות פוריות. כמו כן, אורח חיים לא בריא גורר פגיעה בפוריות הגבר: צריכת אלכוהול, צריכת סמים ועישון.

כאשר זוג מגיע לייעוץ פוריות, באיזה שלב יש לבדוק את הגבר?

בשלב ההתחלתי; כלומר, לפני שבודקים את האישה. יועצי פוריות ומטפלים רבים מתמקדים בגוף האישה, מאחר שלאישה יש תפקיד מרכזי בפריון והיא זו שעומדת באופן ממושך בליבו של תהליך הבאת הילד לעולם. כך, היא זו שחווה ביוץ, מחזור, ווסת ונושאת ברחמה את העובר, שהיא יולדת מתוך גופה - ולכן ההנחה הרווחת היא שפריון והריון הם תהליכים המתמקדים באישה.

תפיסה זו גוררת הנחה שגויה של גורמים רבים, לפיה אם קיימת בעיית פוריות, רוב הסיכויים שמקורה באישה. הנחה זו גורמת עוול לאישה וגם גוררת הוצאת כספים רבים ומיותרים. הבדיקות של פוריות האישה הן חודרניות יותר, נעימות פחות ויקרות יותר.

במערכת הבריאות מבוזבז הון עתק על בדיקות וטיפולי פוריות, בשל פספוס של מקור בעיית הפוריות והתנהלות לא נכונה סביב העניין. את הגבר ואת איכות הזרע שלו יש לבדוק בראש ובראשונה. העובדה שהגבר מייצר מיליוני זרעונים בכל יום והתחושה כי נראה שהמנגנון הפועל בגופו פשוט הרבה יותר ממנגנוני הרבייה אצל האישה - אינן אומרות שיש יותר סיכויים שמקור בעיית הפוריות היא דווקא אצל האישה.

ההפך הוא הנכון - ולכן רצוי להתחיל בבדיקת הגבר, שנותן זירמה בקלות; ובדיקתו אינה כרוכה באי נוחות. רק אם הכול תקין אצל הגבר, יש לפנות לבדוק את האישה.

מנגנון הפעולה אצל הגבר אולי נראה פשוט, אבל בפועל ממש לא כך הם פני הדברים. מלאכת ייצור הזרע והפריית הביצית, כל מלאכת הפריון של הגבר מורכבת מאין כמוה. לגבר תפקיד מורכב וקשה - ויש סיכוי גבוה לבעיות שיש לאתרן.

מהן בעיות הפוריות הקיימות אצל הגבר?

יכולת הפריון של הגבר תלויה בשלושה מדדים מרכזיים: כמות תאי הזרע, תנועתיות התאים ומבנה תאי הזרע ("מורפולוגיה"). בין שלושת המדדים הללו, המדד השלישי - מבנה תאי הזרע - הוא החשוב והקריטי ביותר בתהליך ההפריה של הביצית והשגת ההריון, בין אם מדובר בתהליך הריון טבעי; ובין אם מדובר בהפריה חוץ גופית. כאשר המבנה פגום - ולו במעט פוטנציאל הפוריות של הזרע יורד באופן משמעותי ביותר.

מדוע?

בכ-86% מהגברים שהופנו לבדיקת זרע ראשונה לבירור, נצפו בעיות מבניות בתא הזרע. לתא הזרע יש מבנה ייחודי המאפשר לו לבצע את התפקיד שלו, שהוא תפקיד קשה ורב שלבי - הזרע צריך להיות בעל יכולת לנוע בתעלה הנקבית ולעבור לא מעט מכשולים, בדרכו לביצית, לשם ההפריה המיוחלת.

תאי זרע רבים ביותר "נופלים" בדרך ומתקשים לסיים את המסע המפרך. רק תא בעל מבנה ספציפי מאוד יכול לעמוד בכבוד במשימה הסבוכה - ולעבור את הסלקציה הדרקונית הטבעית. ניתן לדמות מצב זה למצב של מנעול ומפתח: ישנו רק מפתח אחד, המתאים באופן מיטבי, למנעול הספציפי. כך, באופן דומה, רק תא זרע עם מבנה מדויק יצליח להגיע לביצית - לחדור אליה ולהפרות אותה. חשוב לציין כי החלק החשוב ביותר בתא הזרע הוא גרעין התא, מאחר ובו ארוז החומר התורשתי שתורם הגבר. החומר התורשתי חייב להיות ארוז בנפח מאוד קטן, אך באופן שיוכל להיפתח לאחר החדרתו לביצית וזאת בכדי להתחבר לחומר התורשתי שבביצית באופן נכון ומיטבי. אפשר להבין זאת, אם מדמים את גרעין תא הזרע למצנח שמקופל בצורה מאד מסוים ובעת החדירה לביצית, אותו מצנח, המקופל בצורה נכונה, נפתח באופן המתאים ומקבל מבנה ספציפי - ורק כך נוצרת הפריה. מכאן שבעיה מבנית בזרע נחשבת לבעיה קריטית ונפוצה, הפוגעת באופן משמעותי ביכולת להשיג עובר בר קיימא, הריון ולידה.

החדשות הטובות הן שההבנה לגבי ההשפעה הקריטית של מבנה הזרע על הפוריות הופכת את הטיפול בבעיות הפוריות של הגבר ליעיל יותר - וניתן לרתום אותה כדי לסייע להצלחתם של טיפולי הפוריות.

כיצד?

הידיעה הזו מאפשרת לברור את הזרעונים בעלי המבנה הטוב ביותר - ובעזרתם להפרות את הביציות. ברירה זו ובחירת הזרעונים בעלי המבנה הטוב ביותר, מגדילה בעשרות אחוזים את הסיכויים להצלחת ההריון. יש לזכור שאישה שעוברת הפריה חוץ גופית מקבלת הורמונים ועוברת הליכים חודרניים, הכרוכים בלא מעט סבל, ויש גבול למספר טיפולי הפוריות שהיא יכולה לעבור. כל זאת, עוד לפני שדיברנו על המשאבים הכלכליים הכרוכים בתהליכי הפריה ארוכים ומתישים.

לא משנה כמה הורמונים תקבל האישה וכמה פעולות ייעשו למען השגת הריון - אם הזרע שנבחר הוא בעל מבנה פגום, הסיכויים להצלחת התהליך יורדים. לכן, יש חשיבות לבחירת זרעונים בעלי מבנה אידאלי אשר משפרת בעשרות אחוזים את הסיכוי להבאת ילד לעולם.

זה נשמע נהדר - ואפילו קל. אכן כך?

אז זהו - לא ממש... בכל יחידות ה-IVF מבצעים הליך של בחירת זרע, אבל זה לא מספיק יעיל. בכל מקום נבחרים זרעונים שנראים תקינים בהסתכלות במיקרוסקופ המגדיל רק פי 400 פעם, אך כדי לראות בדייקנות את מבנה תאי הזרע, יש לצפות בהם בהגדלה משמעותית הרבה יותר.

במיקרוסקופיים אלקטרוניים החודר (TEM) והסורק (SEM) ניתן לראות את הזרעונים בהגדלה של פי 20.0000 פעם תוך כדי צביעה של תאי הזרע, אך לאחר תהליך הצביעה, תאי הזרע לא ניתנים לשימוש.

לאחר שנים רבות של מחקרים, פיתחתי שיטה שבה צופים בתאי הזרע בהגדלה של פי 6,000 ללא צביעת התאים ופגיעה בהם ובאופן זה נבחרים תאי הזרע התקינים ביותר על פי קריטריונים מדויקים שהגדרתי. במרכז לפוריות הגבר מיושמת השיטה שפיתחתי: הזרעונים נבחנים בעזרת מיקרוסקופ משוכלל וחדשני במשך מספר שעות והתקינים שביניהם נאספים ונשלחים ליחידת ההפריה החוץ גופית להזרקה לביציות.

מיון זה של תאי הזרע התקינים, מאפשר שימוש רק בתאים המשובחים והמובחרים ביותר עבור הביציות והתוצאות מדברות בעד עצמן: עלייה משמעותית באחוז ההריונות בהפריה חוץ גופית, ירידה בהפלות בטרימסטר הראשון והכפלה של לידות החי.

פרופ' בנימין ברטוב הוא מומחה עולמי בתחום המורפולוגיה של תאי הזרע, עומד בראש המרכז המקיף לפוריות הגבר

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום פוריות הגבר - בדיקת פוריות, בדיקת זרע ובעיות פוריות אצל הגבר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום